Visdomstand

Har du ont i en visdomstand? Då ska du inte vänta med att söka vård. En visdomstand kan orsaka flera problem som inflammation, svullnad och cystor.

Om du har ont i en visdomstand kan du uppleva flera obehagliga symtom som tandvärk, feber och att du har svårt att gapa. Om du har problem med en visdomstand ska du inte vänta med att söka vård.

Dina visdomständer är de sista av dina permanenta tänder som bryter fram och i samband med detta kan olika typer av problematik uppstå som gör att du kan få ont i en visdomstand. En visdomstand som orsakar problem kan behandlas på olika sätt. Antingen dras visdomtanden ut men i vissa fall kan den behöva opereras ut.

Vanliga orsaker till att du har ont i en visdomstand

Det är vanligt att man får ont i en visdomstand under eruptionsfasen, vilket är då visdomständerna bryter fram. Det beror på att när en visdomstand bryter fram kan platsbrist i käken uppstå vilket kan leda till att du får ont i en visdomstand. Det kan ta lång tid för en visdomstand att växa fram och under den här tiden kan flera problem uppstå som exempelvis:

• Inflammation i tandköttet: Om en visdomstand delvis har brutit fram och är täckt av en tandköttsflik kan du drabbas av perikoronit. Perikoronit är en tandköttsinflammation vid en delvis frambruten visdomstand och kan orsaka svullnad och smärta i området kring en visdomstand.

• Bitsår: Ett bitsår kan uppstå om visdomstandens tuggyta täcks av tandkött. Då  kan tanden i den motsatta käken irritera tandköttet när du biter ihop.

• Cystor: Cystor är ett vätskefyllt hålrum som kan uppstå i samband med en visdomstand som förblir inbäddade i käkbenet

• Hål i en visdomstand (karies): Karies kan uppstå vid en visdomstand eftersom det kan vara svårt att komma åt ordentligt med tandborsten och rengöra området.

• Tandböld: När en visdomstand tränger fram kan en tandböld bildas vilket är en ansamling var vid roten av tanden som bildas på grund av en infektion.

Bakterier och inflammation vid en visdomstand

Om det tar lång tid för en visdomstand att komma fram kan tandköttet runt en visdomstand bli irriterat. När visdomstanden väl har trängt fram kan sedan fickor bildas i tandköttet där bakterier samlas. Detta kan leda till att en inflammation i tandköttet uppstår. Några vanliga symtom på en inflammation kan vara att området är svullet och gör ont. Du kan även få feber och svullnaden kan sträcka sig ut mot kinden, ner i halsen eller upp mot örat. Ibland kan svullnaden också sträcka sig in mot tungan eller svalget. Om inflammationen sträcker sig ner mot halsen eller svalget kan du uppleva att det känns svårt att andas. Om det känns som att svullnaden går ner mot hals, tunga eller svalg är det viktigt att du uppsöker vård akut.

Bitsår

Visdomstandens tuggyta kan ibland täckas av tandkött. Det innebär att när du biter ihop kan tanden som sitter i den motsatta käken irritera tandköttet så att det blir ett bitsår. Då svullnar tandköttet och kommer ännu mer i kläm. Detta sker oftast i underkäken. Du kan också få bitsår i kinden som blir inflammerat och gör ont. Även detta blir ofta svullet och kan leda till att du får svårt att både gapa och bita ihop.

Cystor

En visdomstand som förblir inbäddade i käkbenet och inte tränger fram drabbas sällan av sjukdomar eller besvär. De kan finnas i ditt käkben hela livet utan att orsaka några problem. Men ibland kan hinnan som finns runt tandkronan i visdomstanden fyllas med vätska. Då bildas en cysta vilket är ett vätskefyllt hålrum. Cystor gör sällan ont och upptäcks ofta när din tandläkare gör en undersökning med röntgen.

En cysta som växer kan dock lägga tryck på visdomstanden så att den flyttar sig innanför käkbenet. Cystan kan även flytta den tand som finns framför visdomstanden. Detta kan leda till att du upplever att det spänner i tänderna. Ibland kan det även komma in bakterier i cystan. Detta kan leda till att det blir en inflammation som gör att cystan svullnar.

Hål vid en visdomstand

Eftersom visdomständerna sitter längst bak i tandraden kan det vara svårare för dig att komma åt och rengöra visdomständerna ordentligt när du borstar tänderna. Detta kan leda till att du utvecklar karies.

När bör jag söka vård?

Om du känner stark smärta och upplever att du har ont i en visdomstand är det viktigt att du uppsöker en tandläkare och får din visdomstand undersökt. Om du upplever att du har någon av dessa symtom bör du kontakta en tandläkare omedelbart för att eventuellt dra ut visdomstanden:

• Feber
  • Det är svårt att gapa eller äta
  • Svullnad
  • Visdomstanden eller området nära tanden är inflammerat.

Har du ont i en visdomstand? Du kan boka en akuttid nedan.

Undersökning av din visdomstand

Om du har ont i din visdomstand är det viktigt att du uppsöker en tandläkare för en tandundersökning. Tandläkaren kommer att utföra en grundlig undersökning av dina tänder samt käkar och ta röntgenbilder för att se om din visdomstand orsakar problem. Om tandläkaren konstaterar att din visdomstand orsakar besvär kommer du få en behandlingsplan som kan inkludera att visdomstanden dras eller operas ut. Vilken behandling du får beror på visdomstandens läge och form.

Behöver du en remiss?

Det beror på din tandläkare och klinik. Vi på Aqua Dental har flera erfarna och kunniga käkkirurger så vi kommer inte behöva remittera dig vidare till någon annan klinik. Boka tid hos en av våra duktiga tandläkare i dag. Fyll i formuläret nedan som kommer vi att kontakta dig för att boka in en tid.

Behandling av ont i en visdomstand

Man försöker alltid undvika att dra ut tänder i onödan och om din visdomstand skulle orsaka mindre problem kan visdomstanden exempelvis spolas rent och behandlas i ett första skede. Om problemen fortsätter att uppstå eller förvärras kan visdomstanden istället behöva dras ut. Ibland kan även en operation vara nödvändig.

Att dra ut en visdomstand

Har man problem med inflammation måste först området rengöras från bakterier genom att spolas rent. Sedan behandlar man vanligtvis inflammationen med antibiotika för att motverka den mest akuta fasen. Efter det kan man dra ut visdomstanden.

Metod och bedövning: Vanligtvis använder tandläkaren en speciell tång. Om din visdomstand har vuxit ut som den ska så är det inga problem att få grepp om tanden och dra ut den. Tandläkaren använder vanlig lokalbedövning vilket gör att det inte gör ont att dra ut visdomstanden.

Efter ingreppet: Du kommer vara öm och lite svullen runt området där din visdomstand har suttit. Du kan även blöda dagarna efter din behandling. Din tandläkare ger dig rekommendationer och hjälp med vilka receptfria läkemedel du kan använda för att lindra eventuella obehag.

Operation av en visdomstand

Om din visdomstand inte skulle gå att dra ut så kommer en operation att behöva utföras. Detta beror oftast på att visdomstanden inte har växt igenom tandköttet tillräckligt långt så att man kan få grepp om den med en tång. En operation är också aktuell om din visdomstand har böjda rötter.

Hur operationen går till: Under en operation använder man också lokalbedövning och med bedövningen är behandlingen smärtfri. Om du skulle känna dig väldigt rädd så kan du erbjudas lugnande medicinering. När området runt tanden är bedövat kommer tandläkaren att göra ett litet snitt i tandköttet och ta bort visdomstanden. Ibland kan tandläkaren behöva slipa på visdomstanden och sedan dela den i mindre delar som är lättare att plocka ut. Efter att tanden har tagits ut spolar tandläkaren rent med koksaltlösning.

Efter operationen: Efteråt blir det ofta svullet och ömt i några dagar. Du kommer få instruktioner av din tandläkare om hur du ska göra för att hålla rent. Stygnen brukar oftast försvinna av sig själv men ibland tas de bort hos tandläkaren efter 10–14 dagar. Genom att noggrant följa din tandläkares råd och upprätthålla en god munhygien kan du snabbt återhämta dig från operationen och förhindra framtida problem med dina tänder.

För att upprätthålla en god munhygien är det viktigt med en noggrann munvårdsrutin. En noggrann munvårdsrutin bör innehålla följande:

• Borsta tänderna två gånger om dagen med fluortandkräm.
  • Använd tandtråd dagligen för att få bort bakterier och matrester mellan tänderna.
  • Använd en munskölj för att skölja rent hela munnen.

Pris för behandling av en visdomstand

Priset för en behandling av en visdomstand varierar och beror på flera olika faktorer som exempelvis om tanden ska dras ut eller lagas och hur tanden sitter i käkbenet. Om du har ont i en visdomstand är det ofta ett akut fall, men det krävs alltid en initial undersökning först.

På Aqua Dental får du alltid ett kostnadsförslag att ta ställning till innan behandlingen börjar. Nedan har vi listat några prisexempel för behandling av en visdomstand. Priserna inkluderar den initiala undersökningen som alltid utförs.

Observera att alla prisexempel är ungefärliga:

• Inflammerad visdomstand: Cirka 1485 – 2000 kronor.
  • Utdragning av visdomstand: Cirka 2535 – 4630 kronor.

Behandling av en visdomstand på Aqua Dental

På Aqua Dental arbetar tandläkare med lång erfarenhet och stor kunskap. Våra tandläkare är även vana vid att arbeta med tandvårdsrädda patienter. Om du har ont i en visdomstand är smärtan ofta akut och därför är det viktigt att söka vård fort. Vi på Aqua Dental vill att tandvården ska ske på dina villkor och Tillgänglighet är ett av våra ledord. Därför kan vi hjälpa dig utan långa väntetider.

Vi har kliniker i flera städer och många av dem erbjuder akut tandvård. Vi har även tagit bort helg- och jourtaxen, så om du är i behov av akut tandvård kostar det inte mer att gå på en lördag än på en tisdag. På Aqua Dental erbjuder vi även våra patienter förmånliga delbetalningar vilket innebär att du kan delbetala din tandvård hos oss räntefritt med fast månadskostnad på 300 kr i månaden.

Avstå från att äta eller dricka de närmaste timmarna efter ditt ingrepp och låt såret läka. Om du känner att bedövningen fortfarande verkar bör du vänta ytterligare en tid för att undvika att bita dig i munnen eller riva upp såret av misstag. Var noggrann med att följa din tandläkares instruktioner för egenvård och upprätthåll en god munhygien för minimera riskerna för komplikationer.

Observera att all form ut av tobaksbruk bör undvikas under läkningsprocessen.

Tveka inte att höra av dig till oss om du är osäker, orolig eller har några frågor. Vi har öppet 365 dagar om året.

Har du frågor eller vill boka en tid hos oss? Fyll i formuläret nedan så hör vi av oss till dig inom kort.