Published March 10th, 2015 by Tobias Berg, categorized under Tandvård.

Behöver du akut tandvård? Kontakta oss här

Varför får man hål i tänderna?

Hålen i dina tänder uppstår som ett resultat av det syraangrepp som uppstår varje gång du äter eller dricker. I samband med varje måltid börjar nämligen bakterier i din mun bryta ner socker och kolhydrater och bildar då en syra som angriper tändernas skyddande emalj. Angreppet brukar pågå i ungefär en halvtimme efter att du ätit, innan saliven hinner neutralisera syran och laga eventuella skador. Men i de fall där saliven inte får tid att stoppa syraangreppen eller rengöringen inte sköts ordentligt kan syran till slut förstöra emaljen och skapa hål i tänderna.

Karies kan drabba alla men samtidigt är vissa mer utsatta för angrepp än andra. Risken för att få hål i tänder varierar nämligen beroende på hur mycket av de skadliga bakterierna du har i munnen och hur god din salivproduktion är. Risken att drabbas blir också högre i takt med att du blir äldre.

Det kan också vara svårt att upptäcka hål i tänderna i tid. Ofta uppstår inte ilningar eller smärta förrän hålen blivit relativt stora och går angreppet för långt utan att det åtgärdas kan batterierna tränga in i de innersta delarna av tänderna och orsaka allvarliga inflammationer.

Skydda dig från hål i tänderna

1. Rengöring

Som med alla tandproblem är det bästa sättet att skydda sig från hål att rengöra tänderna rätt. Syraangreppen blir ofta värst på ställen som är svåra att nå. Därför är det viktigt att se till att rengöra extra noggrant längst bak i munnen, mellan tänderna och intill lagningar. Fluor är ett effektivt hjälpmedel mot karies och därför är det viktigt att använda en tandkräm med fluor. Dessutom kan man använda munskölj med fluor och fluortuggummin som extra hjälpmedel.

2. Ät rätt

Syranagreppen uppstår som sagt när du äter och därför är det viktigt att tänka på hur och vad man äter. Det är när bakterierna bryter ner socker och kolhydrater som syran bildas och därför är det bra att undvika allt för mycket söt mat eller dryck. För att ge din saliv chansen att stoppa angreppen och ge dem tid att återställa tänderna är det också viktigt att inte småäta utan istället ge saliven två till tre timmar mellan måltider att arbeta.

3. Gå till tandläkaren

Genom regelbundna besök hos tandläkare och tandhygienist så kan du upptäcka karies i tid, innan de orsakar stora hål och inflammationer som kräver stora lagningar. Din tandläkare kan i god tid upptäcka om du riskerar att få hål och hjälpa dig med hur du ska förebygga dem genom ändrad kost eller rengöring. Eftersom risken för karies varierar beroende på vilka bakterier du har i munnen så kan tandläkare också ta reda på om du löper högre risk genom att ta salivprov.

4. Muntorrhet

Saliven är ett naturligt skydd mot karies och om du lider av muntorrhet så innebär det att du löper en större risk för hål i tänderna. Om du lider av muntorrhet är det därför bra att berätta detta för din tandläkare som då kan ge dig råd om åtgärder som kan öka din salivproduktion, ifall du behöver tätare kontroller eller hjälpmedel som fluorsköjlmedel. I vissa fall beror muntorrheten på att man tar någon medicin som minskar salivproduktionen. Det kan i så fall vara bra att höra med sin läkare om det finns någon alternativ medicin som inte orsakar muntorrhet.

Behöver du akut tandvård? Kontakta oss här

Ilningar, smärta

Så blir du av med ilningar i tänderna, tandläkaren berättar

Ilningar, smärta i tänderna när man äter eller dricker något kallt, är ett vanligt problem. Många gånger kan ilningarna vara övergående men om du har problem under en längre tid är det viktigt att gå till tandläkaren för att få reda på orsaken till ilningarna. Läs mer