Published August 21st, 2015 by Tobias Berg, categorized under Tandvård.

1. Borsta tänderna regelbundet. Två gånger om dagen, två minuter varje gång och med två centimeter lång sträng av fluortandkräm. Det är också bra att undvika småätande.

2. Efter en måltid bör du tugga igenom ett fluortuggummi, gärna ett innehållande xylitol. Använd dock inte tuggummi för ofta då spottkörteln kan tröttas ut och tillfälligt försämra salivproduktionen.

3. Använd munskölj. På det viset får du en god andedräkt samtidigt som du stärker tänderna.

4. Bakterier mellan tänderna kan inte bara leda till dålig lukt utan också till karies och tandlossning. Ofta kan det vara svårt att komma åt med vanlig tandborste, då gör en mellanrumsborste eller tandtråd jobbet. På apoteken finns ett brett utbud av tandvårdsprodukter.

5. Dålig munhygien beror ofta på bakteriebeläggningar på tungan. Beläggningen kan enkelt tas bort med en tungskrapa. Finns att köpa på ett apotek.

6. Mat resulterar inte kroniskt dålig andedräkt. Däremot kan mat som mjölkprodukter, kött, fisk, vitlök och starka ostar ge en tillfällig odör ur munnen.

7. Det kan vara svårt att få bort bakteriebeläggningar, särskilt om de lagt sig som ett ”lock” långt bak på tungan. På Aqua Dental kan du genomgå en grundlig rengöring.

8. Receptfria kosttillskott, sugtabletter och tandkräm med zink kan binda svavelföreningarna i munnen och på så sätt förbättra munhygien. Det finns också tabletter som ska kunna minska plack, dra till sig bakterier i munhålan eller öka salivproduktionen. Fråga på apotek, i hälsokostaffären eller när du besöker din tandläkare på Aqua Dental.

Alla vet att det är viktigt att ta hand om sina

6 vanor att undvika för en friskare mun

Alla vet att det är viktigt att ta hand om sina tänder och att tandproblem kan bli både plågsamma och dyra. Men trots det så gör vi alla saker som skadar tänderna, ofta utan att ens tänka på det. Här är 6 vardagsvanor som du bör undvika för att hålla din mun frisk. Läs mer

Ilningar, smärta