Akut tandvård i Göteborg

Det finns många saker vi kan styra över, tandvärk är dessvärre inte något av dem. Den kommer oftast när du minst anar det eller när livet är som mest hektiskt. Därför har vi öppet 365 dagar om året - utan pristillägg på helger och kvällar.

Behöver du en tid akut?

På våra kliniker på Östra Hamngatan och i Olskroken har vi tider reserverade varje dag för akuta besvär. Ring oss 010-188 00 00 eller fyll formuläret nedan så bokar vi snabbt in en tid åt dig.

Vill du hellre bli uppringd? Fyll i formuläret nedan så hör vi av oss till dig så snart vi kan.

Tandvård på dina villkor - samma pris 365 dagar om året

Aqua Dental erbjuder akut tandvård till dig som får någon form av tandvärk, slagit ut en tand eller tappat en lagning. Att plågas av tandvärk är jobbigt och vi vet hur viktig akut tandvård är. Därför håller vi öppet sju dagar i veckan och anstränger oss alltid för att hjälpa dig med dina problem så fort som möjligt. Dessutom har vi tagit bort helgtaxan för att det inte ska göra lika ont i plånboken också om du skulle ha oturen att få besvär på till exempel en lördag. Hos oss har tandvärk alltså samma sju dagar i veckan, det är det vi kallar för tandvård på dina villkor!

Vi har akuttider reserverade varje dag på våra kliniker på Östra Hamngatan 52 och Redbergsvägen 13A.

Orsaker att söka akut tandvård

Tandvärk kan vara mycket plågsam och är ingenting du ska gå omkring med då problemen kan förvärras. Det är svårare att behandla värk som pågått länge. Om du lider av tandvärk bör du söka akut tandvård för att få hjälp. Det kan vara många olika saker som orsakar din tandvärk.
Här är några orsaker då du bör söka akut tandvård

• Du har ihållande tandvärk
  • Du har kraftiga ilningar efter att du ätit eller druckit
  • Du har en tand som är öm när du tuggar
  • Du har skadat din tand genom en olycka
  • Du är svullen i munnen

Kontakta oss

servicecenter@aquadental.se

Öppettider:

Måndag – Torsdag: 07:00-20:30

Fredag: 07:00 - 17:00

Lördag - Söndag: 07:30 - 16:00

Olyckor

Du kan även få akut tandvärk om du har fått en tandskada efter en olycka, eller om du exempelvis bitit sönder en tand. Om delar av en tand har gått sönder kan ibland endast ett tunt skikt ovan tandnerven (pulpan) vara kvar, vilket snabbt kan leda till inflammation i tanden. Med rätt akutbehandling i ett sådant fall kanske en rotfyllning kan undvikas.

Tappade fyllningar och kronor

Fyllningar och kronor i är bland annat till för att skydda tandnerven. Om en fyllning eller krona lossnar kan tanden isa och värka. Om inget görs, är det stor risk att tanden behöver rotfyllas.

Inflammation i tänder

Om du inte behandlar en tand som blivit inflammerad på grund av ett djupt kariesangrepp, så kan inflammationen sprida sig till vävnaden utanför rotspetsen. Då kan symptom som svullna käkar och en molande värk uppkomma.

Visdomständer

Om dina visdomständer är på väg att växa fram kan de orsaka mycket problem. En visdomstand som inte växer fram korrekt kan orsaka mängder av akuta besvär. Orsaken är i de flesta fall att det är för trångt. När visdomständerna bryter fram kan tandköttet bli infekterat, eftersom det är svårare än vanligt under denna period att hålla rent i området. Vanliga symptom är ömhet vid tuggning, svullet tandkött, dålig smak i munnen, svårt att öppna munnen, lätt värk, som kan övergå i svår värk och feber.

Hål i tänderna

Ett kariesangrepp som fått pågå obehandlat under en längre tid kan orsaka tandvärk. Bakterien som från början orsakat karies har då även inflammerat tandnerven. Det börjar ofta som ilningar i tanden för att sedan övergå i en mer ihållande och intensiv smärta.

Kronor och implantat

En bro som känns lös, kan tyda på lossnande skruvar. Om man inte åtgärdar det på ett tidigt stadium, kan det leda till skruvfrakturer, som är svårare att åtgärda. Rörligheten kan också ha andra orsaker, men det är alltid bättre att åtgärda implantatkomplikationer på ett tidigt stadium.

klaratander

Tandläkarkedjan Aqua Dental fortsätter - Stockholm

Aqua Dental fortsätter växa. Genom ett förvärv av Klara Tänder på Vasagatan får bolaget nu en fjärde klinik i centrala i Stockholm. ”Det är en klinik på bästa läge och med väldigt kompetent personal”, säger Aqua Dentals vd Henrik Augustsson. Läs mer

Ingen märkte att jag hade tandställning