Därför blöder ditt tandkött

Ett blödande tandkött är alltid obehagligt, oavsett orsak. Trots att det är starkt nog att hålla våra tänder på plats så kan tandköttet vara ganska ömtåligt. Här listar vi några av orsakerna till blödande tandkött.

Blöder ditt tandkött ofta? Gör det ont och känns svullet eller blöder det bara när du borstat tänderna för hårt? Var snäll mot munnen så att du slipper smärta och ett blödande tandkött på grund av en för hårdhänt munvårdsrutin. Om du har problem med ett blödande tandkött ska du kontakta din tandläkare och boka en tid för en undersökning.

Undrar du hur ditt blödande tandkött bör behandlas är det bäst att träffa en tandläkare som kan hjälpa dig med problemet, och ge dig råd om hur du på bästa sätt ska ta hand om ditt tandkött.

Här är några av orsakerna till att ditt tandkött blöder:

* Tandköttsinflammation

* Inflammerade tandköttsfickor

* För hårdhänt användning av tandborste och tandtråd

* Viss blodförtunnande medicin

* För hård tandborste

* Pågående tandlossning (paradontit)

Vad kan jag göra själv?

* Använd en mjuk tandborste och tänk på att inte trycka för hårt när du borstar. Var även försiktig och noggrann när du använder tandtråd.

* Undvik att röka

* Se över om du äter någon medicin som kan påverka tandköttet

* Förbättra din kost och undvik livsmedel som kan framkalla plackbildning

Om du har en inflammation i tandköttet som inte läker ut efter en veckas noggrann rengöring – bör du söka vård. Om du inte vet varför ditt tandkött blöder är det också viktigt att söka vård.

Var det länge sedan du var hos tandläkaren? Fyll i dina uppgifter nedan så kontaktar vi dig med ett generöst erbjudande.