Undviker du att stå nära andra när du pratar? Alla personer kan drabbas av dålig andedräkt som försvinner vid tandborstning. En halv miljon av Sveriges befolkning lider dock av långvarig dålig andedräkt, vilket lätt skapar oro och försämrar livskvalitetén.

Några av orsakerna till dålig andedräkt

Ofta råder det tvivel gällande den bakomliggande orsaken till dålig andedräkt. Många tror att det kommer från magen eller halsen, men det behöver inte vara sant. I omkring 90 % av fallen kommer den dåliga lukten från munhålan. Några av orsakerna kan vara:

• Viss mat så som starka kryddor, mängder av vitlök, kaffe och alkohol
  • Rökning och snusning
  • Munbesvär likt karies, varbildning, muntorrhet, tandsten och tandlossning
  • Sjukdomar så som vissa njur- eller leversjukdomar, sura uppstötningar, halsinfektioner och halsbränna
  • Förändringar i kroppen, exempelvis klimakteriet, graviditet samt användandet av vissa läkemedel

Alla kan drabbas av tillfälligt dålig andedräkt

De allra flesta har någon gång drabbats av dålig andedräkt efter att ha förtärt kryddstark mat, kaffe eller alkohol - en typ av dålig andedräkt som försvinner efter tandborstningen. Om du som så många andra snusar eller röker kan du också lukta illa i samband med intaget eller ett par timmar efter. Den här typen av dålig andedräkt brukar också försvinna när du borstar tänderna.

Kroniskt dålig andedräkt

Vissa personer lider av långvarig dålig andedräkt, halitos, vilket oftast inte försvinner efter tandborstning. Denna typ av andedräkt beror oftast på svavelföreningar som släpps ut när bakterier i munnen bryter ner matrester. De här bakterierna finns i saliven men samlas även runt tänderna samt kan bilda en vit beläggning på tungan, vilket kallas plack. Om munnen inte rengörs ordentligt så tillåts plack och bakterier att växa till sig och föröka sig vilket gör att lukten ökar. Upp emot en halv miljon svenskar beräknas ha så svåra problem med sin andedräkt att de behöver hjälp med behandling.

Ofta vänjer sig personen vid lukten och därför kan det vara svårt att själv veta hur andedräkten uppfattas av personer i omgivningen. En metod för att testa hur din andedräkt luktar är att slicka på ovansidan av handen, låta saliven torka och sedan lukta. Du kan också dra tandtråd över tungan och sedan lukta på tandtråden. Om du upplever att du har långvarig dålig andedräkt eller muntorrhet bör du prata med din tandläkare eller tandhygienist så hjälper de dig med tips om hur du kan förebygga problemet.

Catharina Runeskär, tandläkare på Aqua Dental förklarar vikten av att gå på regelbundna besök hos en tandläkare eller tandhygienist:
En undersökning hos en tandhygienist kan avslöja vad din dåliga andedräkt beror på. Det kan exempelvis vara mycket tandsten eller obehandlade kariesangrepp, men dålig andedräkt kan även bero på magproblem.

Lider du av dålig andedräkt? Boka tid på någon av våra kliniker så hjälper vi dig

Tandläkarens fem tips för bättre andedräkt

Det finns några enkla saker du kan göra i din vardag för att slippa tänka på hur din andedräkt luktar. Här är fem tips som hjälper dig att själv behandla dålig andedräkt:

1. Tandborste, tandtråd och tungskrapa

Borsta tänderna noggrant två gånger om dagen. Det är också rekommenderat att använda tandtråd dagligen. Det är viktigt för din munhälsa och hjälper till att begränsa tillväxten av plack och bakterier, vilket minskar risken för dålig lukt i munnen. Personer med beläggning på tungan rekommenderas också att använda tungskrapa.

2. Undvik att småäta

Ät på regelbundna tider och undvik att småäta mellan måltiderna. Saliven hjälper till att döda bakterier och håller på så vis din andedräkt fräsch. På natten är exempelvis salivproduktionen lägre, vilket gör att du ofta har sämre andedräkt på morgonen. Att äta på regelbundna tider gör att salivproduktionen håller en jämn nivå.

3. Gör regelbundna besök hos tandläkaren

Att regelbundet gå till en tandläkare och tandhygienist för en undersökning kan hjälpa dig att hålla andedräkten under kontroll. Dels rengörs dina tänder samt att plack tas bort på de ställen du själv har svårt att komma åt. Dessutom ger tandläkaren eller tandhygienisten dig råd om hur du kan hålla bakterierna borta. Om du lider av långvarig dålig andedräkt kan tandläkaren dessutom utesluta att dina besvär beror på andra orsaker som exempelvis muntorrhet eller tandlossning.

4. Undvik rökning och snusning

Vid användadet av tobak genom exempelvis rökning och snusning kan det hända att det fastnar tobaksrester i munnen, dessa kan självklart ge upphov till dålig andedräkt. Rökning och snusning kan också vara en orsak till andra sjukdomar i munnen, exempelvis tandlossning. Genom att rengöra munnen efter att du rökt eller snusat minskar risken för att drabbas av dålig andedräkt.

5. Drick mer vatten

En av anledningarna till dålig andedräkt kan vara att du är något uttorkad. En uttorkad kropp producerar mindre saliv och saliv är något som behövs för att munnen ska hålla sig fräsch. Genom att dricka mer vatten minskar risken för att bli uttorkad.

Var det länge sedan du var hos tandläkaren? Fyll i formuläret så kommer vi att kontakta dig med ett bra erbjudande!

Ilningar, smärta

Så blir du av med ilningar i tänderna, tandläkaren berättar

Ilningar, smärta i tänderna när man äter eller dricker något kallt, är ett vanligt problem. Många gånger kan ilningarna vara övergående men om du har problem under en längre tid är det viktigt att gå till tandläkaren för att få reda på orsaken till ilningarna. Läs mer

Så påverkar rökning och snus dina tänder