Published November 1st, 2017 by Tobias Berg, categorized under Tandvård.

Undviker du att stå nära andra när du pratar? En vanlig typ av dålig andedräkt drabbar de flesta då och då och försvinner vid tandborstningen. Men för en halv miljon svenskar är dålig andedräkt ett långvarigt problem som kan påverka deras livskvalitet.

Är du osäker i sociala sammanhang pågrund av din andedräkt? Undviker du att prata med folk efter att du har ätit? De allra flesta har någon gång drabbats av dålig andedräkt efter kryddstark mat, alkohol och tobak. En typ av dålig andedräkt som försvinner efter tandborstningen.

Långvarig dålig andedräkt, halitos, beror oftast på svavelföreningar som släpps ut när bakterier i munnen bryter ner matrester. Den här lukten kan ofta vara svår att bli av med och ge upphov till besvär för den som har den. Upp emot en halv miljon svenskar beräknas ha så svåra problem med halitos att de behöver hjälp med behandlingen.

Ofta vänjer man sig också vid lukten och därför kan ha svårt att veta hur ens andedräkt uppfattas av personer i ens omgivning. Ett sätt att testa är att slicka på ovansidan av handen, låta saliven torka och sedan lukta eller att dra tandtråd över tungan och sedan lukta på tandtråden.
Lider du av dålig andedräkt? Boka tid på någon av våra kliniker så hjälper vi dig

Tandläkarens tips: Bli av med dålig andedräkt

Lider du av dålig andedräkt? Det finns några enkla saker du kan göra i din vardag för att slippa behöva tänka på hur din andedräkt luktar.  Här är fem tips i vardagen som hjälper dig att behandla dålig andedräkt.

Var det länge sedan du var hos tandläkaren? Fyll i formuläret så kommer vi att kontakta dig med ett bra erbjudande!

Vart kommer dålig andedräkt ifrån

Ofta råder det tvivel kring källan till dålig andedräkt. De allra flesta tror att det kommer från mången, men det är inte helt sant. I omkring 90 % av fallen kommer den dåliga lukten från munnen eller munhålan. Den dålig lukten kommer från bakterier som befinner sig i munnen. Bakterier bryter ned matrester eller döda celler och då frigörs svavelföreningar. Det är dessa föreningar som luktar illa och det som vanligtvis uppfattas som dålig andedräkt. Illaluktande andedräkt kan ha många orsaker: det kan vara intag olika typer av mat, olika former av munbesvär eller vissa sjukdomar.

Ilningar, smärta

Så blir du av med ilningar i tänderna, tandläkaren berättar

Ilningar, smärta i tänderna när man äter eller dricker något kallt, är ett vanligt problem. Många gånger kan ilningarna vara övergående men om du har problem under en längre tid är det viktigt att gå till tandläkaren för att få reda på orsaken till ilningarna. Läs mer

Så påverkar rökning och snus dina tänder