Published November 5th, 2015 by Tobias Berg, categorized under Tandvård, Akut tandvård, akut.

Den vanligaste orsaken till tandvärk är att tandnerven, pulpan, blivit inflammerat av ett kariesangrepp. När en kariesbeläggning får växa till sig angriper den emaljen på tanden och bryter ner den. Till slut tar sig kariesbakterierna hela vägen ner till pulpan. När angreppet kommer ner till pulpan uppstår en inflammation som skapar ett övertryck i nerven och det är då man drabbas av tandvärk. Går man inte till tandläkaren direkt blir smärtan också bara värre.

Behöver du akut tandvård? Kontakta oss här

När tandnerven blir inflammerad måste man ofta utföra en rotfyllning för att rädda tanden. Men åtgärdar man inte problemet i tid dör också nerven och inflammationen fortsätter ner till tandbenet. Då räcker det kanske inte med en rotfyllning utan istället måste du dra ut hela tanden.

I många fall kan du dock upptäcka kariesangreppet tidigt i form av ilningar. Om du drabbas av ilningar som inte går över är det därför bra att uppsöka en tandläkare så snabbt som möjligt, så att angreppet inte blir värre. Då kan du undvika mycket smärta och kostsamma ingrepp, som rotfyllningar och utdragna tänder.

Det är dock inte bara karies som orsakar tandvärk. Problemen kan också uppstå till följd av av inflammationer i tandköttet eller sprickor i tänderna. Det kan ofta vara svårt att känna skillnad på olika typer av tandvärk, och oavsett vad den beror på är det alltid bra att rådfråga din tandläkare innan problemen blir värre.

De bästa tipsen för att slippa både smärta och kostsamma behandlingar är därför att vara noggrann med sin munhygien och att regelbundet gå till tandläkaren.  Därför ska du behandla tandvärk direkt.

Aqua Dental har åtta kliniker i Stockholm och två i Göteborg.

Är du i behov av akut tandvård? Ring oss på  010 188 00 00 eller fyll i formuläret nedan så kommer vi att kontaka dig för att boka en tid så fort som möjligt.

4 snabba fakta om tandimplantat

1. Vad är egentligen ett tandimplantat? Många vet inte vad tandimplantat är eller vad det är gjort utav. Tandimplantat fungerar som konstgjorda tandrötter i käken. Saknar man tänder av olika anledningar är implantat en räddning för många, framförallt för att höja livskvalitén då förlorade tänder kan påverka den drabbade både psykiskt och fysiskt. Läs mer

Ont i en visdomstand

Ont i en visdomstand? Så behandlar du problemet