Vad beror ilningar i tänderna på?

Att det ilar i tänderna kan bero på flera olika saker. Det är också högst individuellt hur känsliga dina tänder är och hur benägen just du är att få ilningar. De vanligaste skälen till uppkomsten av ilningar är:

• Blottade tandhalsar – om du borstar tänderna för hårt eller använder en tandborste med för hårda strån kan det leda till att delar av ditt tandkött borstas bort, och det är främst tandhalsen dvs övergången mellan tand och tandkött som drabbas.

• Spricka eller fraktur i en tand eller lagning – om du bitit i något hårt eller skadat din tand på annat sätt

• Erosion – frätskador som orsakats av regelbundet intag av läsk eller sura drycker alternativt till följd av ätstörning som bulimi

• Slitage till följd av bruxism – när tandvävnad avverkats pga tandgnissel

• Karies – ”hål i tänderna” exempelvis pga regelbundet sockerintag

Är det farligt att det ilar i mina tänder?

Ilningar är inte farligt men det är en indikation för att boka tid hos sin tandläkare. Det är viktigt att göra det eftersom en tandläkare vid en undersökning kan ta reda på orsaken till ilningarna och behandla munnen därefter, vare sig det sker på klinik eller hemma på egen hand. I vissa fall kan ilningar tex bero på att ett kariesangrepp närmar sig tandens pulpa vilket innebär att tanden snarast möjligt bör lagas, innan pulpan angrips, för att inte behöva göra en rotfyllning.

Så motverkas ilningar

Det finns ingen huskur som hjälper för att helt få bukt med ilande tänder men det kan förebyggas på olika sätt beroende på vad orsaken till ilningarna är. Om ilningarna beror på att tandhalsen är blottad är det en god idé att byta ut sin tandborste mot en som har mjukare strån. Det är också viktigt att komma ihåg att tänderna inte blir renare av att använda mer kraft vid tandborstning och att därför alltid vara lätt på handen. Ett tips för att undvika för mycket kraft vid tandborstningen är att hålla tandborsten med två eller tre fingrar. Det finns även tandkräm som lindrar ilande tänder och det är ämnet kaliumnitrat i dessa tandkrämer som bildar ett skyddande skikt på tanden vid regelbunden användning.

Regelbundet intag av läsk, sura drycker som vatten smaksatt med citronsaft, eller surt godis kan orsaka erosion, dvs frätskador på tänderna. Den skadade emaljen leder till att det ilar i tänderna så att minska intaget av sådant som är frätande kommer följaktligen minska ilningarna.

Ilar det i dina tänder? Önskar du boka en tid? Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig.

Hur behandlas ilningar i tänderna?

Ilningar behandlas på olika sätt beroende på hur de uppkommit och vad som orsakat dem. För att lindra ilningar orsakade av blottade tandhalsar finns medel som lackas på området som bildar ett skyddande skikt. Det har vanligtvis omedelbar effekt, men det är en behandling som regelbundet behöver upprepas eftersom skiktet försvinner över tid pga tandborstning och matintag osv.

Om ilningarna orsakas av slitage på tändernas yta till följd av tandgnissel eller tandpressning kan en individuellt utformad bettskena vara ett bra alternativ för att undvika ytterligare åverkan på tänderna.

Vad ska jag göra om det ilar i mina tänder?

Om dina tänder ilar är det viktigt att boka en tid hos din tandläkare för att undersöka vad dina ilningar orsakas av. Om de visar sig bero på kariesangrepp eller frakturer är det bra att laga de drabbade tänderna snarast möjligt.

allmäntandvård - bild

Allmäntandvård

Med allmäntandvård avses alla de ingrepp och undersökningar som vi oftast associerar med tandläkarbesök. Det kan vara allt ifrån regelbundna undersökningar, förebyggande behandlingar, rotfyllningar, till lagningar och tandutdragningar. Vi på Aqua Dental utför alla dessa behandlingar med målet att göra din tandvård så behaglig och enkel som möjligt Läs mer

allmän tandvård - bild