Published October 1st, 2015 by Tobias Berg, categorized under Tandvård, Allmäntandvård.

Behöver du akut tandvård? kontakta oss här

Vad beror ilningar på?

Ilningar i tänderna kan uppstå på fler olika sätt. Den vanligaste orsaken till ilningar är att tandhalsen har blottats på grund av en skada, att man borstat för hårt eller på grund av tandlossning. En annan orsak kan vara att man inte skött sin tandborstning och därför fått hål i tänderna på grund av karies som bryter ner emaljen på tanden. Till slut tar kariesangreppet sig ner till tandens inre lager, dentinet, och då uppstår smärta i form av ilningar. Smärtan blir sedan värre om inte hålet åtgärdas och till slut angrips även tandnerven, pulpan, och man kan då behöva göra en rotfyllning.

Även sprickor i tänderna eller emaljen kan ge upphov till ilningar. Sprickorna kan uppstå genom att man får ett slag mot tanden eller biter för hårt på något, men kan också uppstå som en följd av tandgnissling eller tandpressning. Om sprickan är tillräckligt djup kan vätska ta sig in mot nerven och då orsaka smärta.

Ilningar kan också uppstå som en följd av frätskador på emalj och dentin. För stora mängder sura drycker, som läsk eller juice, fräter nämligen på emaljen och kan i längden göra att de känsligare delarna av tands blottläggs.

Var det över ett år sedan du var hos tandläkaren? Fyll i nedanstående formulär så får du ett riktigt bra erbjudande!

Vad gör man åt det?

Det bästa knepet för att undvika ilningar är så klart att sköta sin tandhygien. Genom att borsta tänderna noggrant, utan att borsta för hårt, undviker man flera av de vanligaste orsakerna till ilningar. Att regelbundet gå till tandläkaren är också en bra idé eftersom de kan fånga upp problemen innan du själv känner av symptomen.

För den som drabbats av ilningar finns också ett flertal sätt att bli av med problemen. Det är dock viktigt att först gå till tandläkaren för att konstatera vad som orsakar ilningarna.

Om ilningarna beror på blottade tandhalsar finns det speciella tandkrämer med kaliumnitrat som skapar ett skyddande skikt för tandhalsarna. Att byta till en mjukare tandborste, som inte sliter lika mycket på emaljen och tandköttet, kan också vara en bra idé. Din tandläkare kan också skydda dina tandhalsar eller sprickor i tänderna genom så kallad flourlackering, som också skapar ett skyddande lager på tänderna. Beror ilningarna på karies eller tandlossning så kan tandläkaren också hjälpa dig att få bort bakterierna som orsakar problemen och göra lagningar där det behövs.

Aqua Dental har kliniker i både Stockholm och Göteborg.

allmäntandvård - bild

Allmäntandvård

Med allmäntandvård avses alla de ingrepp och undersökningar som vi oftast associerar med tandläkarbesök. Det kan vara allt ifrån regelbundna undersökningar, förebyggande behandlingar, rotfyllningar, till lagningar och tandutdragningar. Vi på Aqua Dental utför alla dessa behandlingar med målet att göra din tandvård så behaglig och enkel som möjligt Läs mer

allmän tandvård - bild