Lista: Så kan du undvika tandlossning

Tandlossning är en dold folksjukdom som gör att dina tänder långsamt lossnar. Risken att insjukna ökar med stigande ålder, arvsanlag, stress och vissa sjukdomar. Men mycket går  att påverka själv – vi ger dig fem tips för att behålla tänderna.

1. Besök tandläkaren regelbundet

Tandlossning, eller parodontit , är svårt att upptäcka själv för att förloppet är långsamt och till en början smärtfritt. Vid en undersökning hos tandläkare eller tandhygienist mäts dina tandköttsfickor och ditt käkben kontrolleras. På så sätt kan besvär upptäckas och behandlas i tidigt skede – innan det leder till tandlossning.

2. Rengör tänderna ordentligt

Avgörande för att undvika tandlossning är att ha en god munrengöringsrutin – det vill säga noggrann tandborstning morgon och kväll. Det är viktigt att rengöra mellan tänderna eftersom det ofta är där tandlossning uppstår. Använd tandtråd, mellanrumsborste eller tandsticka varje dag.

Om tänderna inte rengörs ordentligt kan bakterier växa till sig och leda till tandköttsinflammation. Symptom på det är mörkare, svullet, ömt och blödande tandkött. Vid misstänkt tandköttsinflammation bör du vara ännu noggrannare med tandrengöringen. Inflammationen riskerar annars att utvecklas till tandlossning.

Läs mer om tandlossning här

Ibland räcker inte den dagliga rutinen till och du behöver hjälp av en tandhygienist för att verkligen rengöra tänderna. Det är viktigt att regelbundet besöka en tandläkare eller tandhygienist för att få veta att tänderna och munnen mår bra.

3. Undvik rökning

Genom att fimpa cigaretterna minskar du risken för att få tandlossning markant. Rökning gör även att eventuell sjukdom blir värre och läker sämre, vilket tros bero på att röken ger sämre immunförsvar.

Det lömska med rökning är att det döljer symptom på tandlossning, så som blödande tandkött. Nikotinet minskar blodförsörjningen till munnens vävnader och kan därför invagga dig i falsk trygghet om att tandköttet är friskt, för att det ser ljust och fräscht ut.

4. Motverka onda bakterier

Vad vi äter spelar förstås stor roll för munhälsan, mycket socker gör att skadliga bakterier förökar sig. Forskning visar även att mjölksyrabakterier kan förhindra tandlossning. Prata med din tandläkare för att ta reda på om det är något som skulle vara ett bra alternativ för dig.

5. Stressa ner

Eftersom stress inverkar negativt på immunförsvaret ökar det även risken för att drabbas av tandlossning. Detsamma gäller sjukdomar som påverkar immunförsvaret.

Var det länge sedan du var hos tandläkaren? Fyll i dina uppgifter nedan så kontaktar vi dig med ett generöst erbjudande.