Tandlossning är en sjukdom som orsakas av en bakterieinfektion. Sjukdomsförloppet är långsamt och påverkas av många faktorer, därför kan det vara svårt att upptäcka. Att vara noggrann när du borstar tänderna och gå på regelbundna besök hos tandläkaren är ett bra sätt att hålla koll på symptomen.

Gå till tandläkaren regelbundet och upptäck symptomen i tid. Var det länge sen du gjorde en undersökning? Fyll i formuläret så kontaktar vi dig och bokar in en tid.

Tandlossning (parodontit) är en kronisk sjukdom som drabbar tandens fäste. Grundorsaken är en bakterieinfektion. Ett tidigt stadium av sjukdomen är tandköttsinflammation (gingivit). Det är bakterier som samlats runt tanden och orsakar inflammationen. Sjukdomsförloppet påverkas av flera faktorer, exempelvis rökning, otillräcklig munhygien och ärftliga faktorer. Man diskuterar också f n samband/samvariationer med andra sjukdomar såsom hjärt-kärlsjukdomar och diabetes.

Kan man själv upptäcka om man har tandlossning?

Var uppmärksam på om tandköttet blöder vid tandborstning, om tänder känns lösa och om tänder flyttar på sig. Tyvärr kommer många av symptomen sent, det vill säga när sjukdomen redan har hunnit bli allvarlig. Det är därför viktigt att gå på regelbundna kontroller hos tandläkare eller tandhygienist. Regelbunden fickdjupsmätning är ett bra sätt att kontrollera hur tandfästet mår.

Hur behandlas tandlossning?

Först görs en noggrann undersökning med fickdjupsmätning, notering var det blöder, och om några tänder är rörliga. Nytagna röntgenbilder behövs också. Det är viktigt att veta hur varje tand mår för att kunna göra en bra behandlingsplan. Själva behandlingen består av professionell tandrengöring under bedövning. Ibland kan det göras som en mindre operation. Munhygienen är också mycket viktig, varje tand måste göras ren runt om varje dag för att god läkning ska vara möjlig. Målet är att inga djupa fickor som blöder ska finnas i munnen.
Läs mer om tandlossning här

Tandlossningssjukdomen är kronisk varför man behöver gå på regelbunden stödbehandling hos tandläkare/tandhygienist för att tidigt upptäcka om sjukdomen är på väg tillbaka. Behandlingsresultaten är goda om behandling sätts in i tid. All behandling av djupa tandköttsfickor sker med lokalbedövning. Det brukar inte bli några större efterbesvär, lite ömt samma dag och eventuellt dagen efter behandling. Vanliga värktabletter brukar fungera bra.

Vad kan jag göra själv?

För både tänder och implantat gäller att ha goda munhygienvanor, där varje tand eller implantat görs ren på alla ytor varje dag! Gå på regelbundna kontroller hos tandläkare/tandhygienist. Att vara rökfri ger bättre chans till en frisk mun. Var uppmärksam på sjukdomstecken i munnen och sök tandläkare/tandhygienist så fort du märker att något inte är som vanligt!

klaratander

Tandläkarkedjan Aqua Dental fortsätter - Stockholm

Aqua Dental fortsätter växa. Genom ett förvärv av Klara Tänder på Vasagatan får bolaget nu en fjärde klinik i centrala i Stockholm. ”Det är en klinik på bästa läge och med väldigt kompetent personal”, säger Aqua Dentals vd Henrik Augustsson. Läs mer

Ingen märkte att jag hade tandställning