Vad är karies?

Karies är en infektionssjukdom som drabbar många. Karies bildas på grund av en obalans och måste behandlas.

Infektionssjukdomen karies är orsakad av bakterier som lever på tandytan. Det som brukar kallas hål i tänderna är en lokalt placerad upplösning av tandvävnanden. Det här är kanske en av de allra vanligaste sjukdomarna som drabbar människor. Enligt tandvårdsguiden har fler än en tredje del av svenska tonåringar symptom på kariesskador som är så stora att de måste behandlas.

Därför bildas karies

Karies beror på en rubbning i balansen mellan de olika faktorerna som strävar efter att bryta ned tandsubstansen och de som försöker återuppbygga den. Hur dessa fungerar är individuellt, exempelvis kan en patient med starka försvarsfaktorer tåla större angrepp medan en patient med nedsatt försvarsfaktor blir sjuk av ett mindre angrepp.

Infektionens intensitet är en av de viktigaste angreppsfaktorerna, alltså hur mycket bakterier som finns på tandens yta. En annan viktig faktor är sockerhalten i den mat vi äter. Sockret ger nämligen näring åt bakterierna.

Den viktigaste försvarsfaktorn är saliven, vars viktigaste uppgift är att späda ut och spola bort sockret. Saliven innehåller även ämnen som verkar hämmande på plackets bakterier och minskar syrans skadeverkningar. Dessutom innehåller saliven byggstenar för att återuppbygga tänderna.

Symptom på karies

Hål i tänderna är tecken på att tanden drabbats av karies. Det börjar som vita fläckar på emaljen, vanligtvis på sådana ställen som kan vara svåra att upptäcka, exempelvis mellan tänderna. Med tiden förstoras karieslesionen och tränger igenom emaljen. Färgen varierar då från ljust gult till mörkt brunt. När skadan når in i dentinet kan symptom som ilningar uppstå. Det är viktigt att behandla karies, om inte så kommer nedbrytningen av tanden att fortsätta tills det bara återstår en bit av tandroten.

Behandling av karies

När man behandlar en kariessjukdom, betyder det att man ska återställa balansen. En grundlig undersökning måste göras för att en diagnos ska kunna fastställas. Efter det anpassar tandläkaren behandlingen för att återställa balansen mellan angreppsfaktorerna och resistensfaktorerna. Detta kan bland annat vara förändringar av patientens beteende. Borra gör man inte för att bota patienten från karies utan för att exempelvis lindra andra syntom, för att återställa tandens utseende och funktion.

Efter att patienten är botad från kariessjukdomen så arbetar man förebyggande för att undvika att sjukdomen kommer tillbaka.

Var det länge sedan du var hos tandläkaren? Fyll i dina uppgifter nedan så kontaktar vi dig med ett generöst erbjudande.