Karies

Karies är ett vanligt problem i samhället. Men med bra tandvårdsrutiner och regelbundna tandläkarbesök minimerar du risken för hål i tänderna.

Karies är den vanligaste tandsjukdomen som drabbar dina tänder. Karies uppstår när skadliga bakterier bildar syror på tänderna som löser upp emaljen. Fluor är i dag det enda som motverkar hål i tänderna.

När vi äter och dricker bildas plack, bakteriebeläggningar, på våra tänder som i sin tur skapar en syra i munnen. Det är när den syran skadar tandens emalj som karies uppstår. Karies är en problematik som uppstår när en obalans mellan bakterierna i munnen uppstår.

Vad är karies?

Karies, även kallat hål i tänderna, är en tandsjukdom som uppstår när bakterier på tandytan tränger igenom tandens emalj och bildar hål i tanden. I munnen finns miljontals olika bakterier och de flesta av dem behövs för att munnen ska hålla sig frisk. Men vissa av dessa bakterier blir dock skadliga när de kommer i kontakt med socker eftersom det då uppstår syror som sänker munnens pH-värde.

När behöver jag söka vård?

Till en början kan karies vara svårt att upptäcka själv och därför är det viktigt att gå till tandläkaren regelbundet. På så sätt kan eventuella kariesangrepp upptäckas och åtgärdas innan skadorna på dina tänder blir för omfattande. Obehandlad karies kan i värsta fall leda till att tandens pulpa blir inflammerad, även kallat pulpit. Vidare kan obehandlad karies slutligen leda till att tanden dör. Om du misstänker att du har drabbats av karies ska du inte vänta med att söka vård. Du kan boka en tid hos oss nedan.

Vad händer när man drabbas av karies?

Det är lättare för karies att bildas på de tänder och ställen som är svårare att rengöra, exempelvis mellan tänderna. Karies är, i ett tidigt skede, svårt att upptäcka själv men kan i början se ut som en liten vit fläck eller en rand på emaljen. Om du drabbats av tidig karies är det inte säkert att du känner något alls först. Men om hålet förblir obehandlat och växer kan du uppleva ilningar i tanden. Om du drabbas av tandvärk kan det betyda att tandnerven har blivit inflammerad till följd av kariesangreppet.

Karies hos barn

Karies hos barn är vanligt och beror på att barns mjölktänder är extra känsliga för karies. Trots att barn så småningom kommer att tappa sina mjölktänder är det viktigt att sköta om deras tänder ordentligt och ge dem en bra munvårdsrutin från start. Det beror på att karies i mjölktänderna kan skada de permanenta tändernas tandanlag. Var noga med att borsta ditt barns tänderna två gånger om dagen med fluortandkräm och du bör inte ge ditt barn söta mellanmål. På så sätt kan du undvika att ditt barn får karies. Ofta behöver barnen hjälp med att borsta tänderna ända upp till tolvårsåldern.

Hur uppstår karies?

En syraattack påbörjas varje gång du äter eller dricker något annat än vatten. Attacken pågår i cirka en timme efter att du ätit, sedan neutraliseras pH-värdet igen. Om livsmedlet du förtärt dessutom innehåller socker utnyttjar bakterierna det låga pH-värdet och tränger in genom tandens emalj och karies uppstår. Sockret tar sig in i bakteriebeläggningar och det bildas i sin tur plack och syra som fräter och skadar tänderna. Saliven fungerar som munnens egna försvar, och kan neutralisera syrorna och återställa balansen i munnen. Muntorrhet kan därför öka risken för karies. Därför är det även viktigt att undvika att småäta. Om du småäter mycket hinner saliven inte med att neutralisera syrorna i munnen.

Karies tar lång tid att utveckla

När du drabbas av karies är processen långsam. Tanden blir först ojämn och porös och sedan utvecklas hål i tänderna. Karies drabbar ofta de ytor på tänderna som vi använder när vi tugga som exempelvis ytorna mellan tänderna samt området där tandköttet möter tanden.

Symptom på karies

Karies i ett tidigt skede, även kallat initialkaries eller kritkaries, är ofta asymtomatiskt och går därmed sällan att se eller känna. Men det finns olika symptom på karies som du bör vara uppmärksam på:

• Små svarta eller bruna fläckar på tänderna.
  • Isningar eller ilningar i tänderna kan vara en indikation på karies, men sjukdomen brukar vara relativt långt gången innan sådana symptom framträder.
  • Om din tand skiftat färg till svart eller brunt kan det också vara ett tecken på långt gången karies.

När bör jag söka akut tandvård?

Om du upplever någon av ovanstående symtom ska du inte vänta med att söka vård. Om du exempelvis har tandvärk eller ilningar i tänderna bör du söka vård för dina besvär, oavsett om du misstänker att det gäller karies eller annan problematik. Du behöver inte söka vård specifikt för karies utan berätta vid tidsbokningen om dina symptom så blir du inbokad på en undersökning.

Bli av med karies – laga hål i tänderna

Om du fått bekräftat att du har drabbats av karies är det viktigt att snabbt behandla sjukdomen eftersom den kan leda till mer omfattande problematik. Obehandlad karies kan tränga längre in i tanden och nå ända in i rotkanalen till pulpan (den innersta delen av tanden). Om bakterierna tränger djupare in i tanden kan en tandinfektion uppstå. En tandinfektion är ett mycket allvarligt tillstånd som kan orsaka stor skada och smärta. Om en tandinfektion förblir obehandlad kan den sprida sig till käkbenet och till andra delar av kroppen. Om angreppet skulle leda till en infektion i pulpan kan en rotfyllning vara nödvändigt.

Behandlingen består av två moment

Om du har ett mindre hål är det inte säkert att det behöver lagas, men om du har ett hål som måste lagas består behandlingen av två moment. Dels att ta bort den skadade delen av tanden och sedan ersätta det borttagna tandmaterialet. Det är en vanlig behandling som de allra flesta av oss behöver genomgå någon eller några gånger i livet. Att laga hål i tänderna går fort och är oftast inte smärtsam.

Borrning och fyllning

Behandlingen för att laga karies börjar vanligtvis med att tandläkaren borrar i tanden för att ta bort det skadade området. Tandläkaren försöker vid lagningar att behålla så stor del av tanden som möjligt. Därefter fyller tandläkaren igen det lilla hålet med en tandfyllning, som oftast består av porslin eller en plast kallad komposit. Ibland kan tanden behöva rotfyllas om kariesangreppen varit stora och långtgående. Om du har drabbats av mycket allvarlig karies kan det ibland vara bättre att dra ut tanden istället för att laga den. Då kan tandimplantat vara en alternativ lösning.

Karies i visdomständer

Om karies upptäcks i en visdomstand kan tandläkaren komma att rekommendera en utdragning av tanden snarare än en lagning. Visdomständernas position längst in i munnen gör dem svårare att hålla rena och risken för upprepade kariesangrepp är därför stor.

Pris för att ta bort karies

Om du har hål i en tand som drabbats av karies och behöver laga den kostar behandlingen någonstans mellan 800–2000 kronor beroende på hur omfattande behandlingen blir.

Hur kan man undvika karies?

För att undvika karies finns det flera saker du kan göra själv. En god munhygien är oerhört viktiga för din mun- och tandhälsa, så borsta tänderna två gånger dagen med en fluortandkräm. Det är bevisat att fluor kan reparera ytliga kariesskador och förhindra att nya hål i tänderna uppstår. Därför kan du även addera fluorskölj till dina dagliga rutiner. En del upplever att de kommer åt bättre med en eltandborste. Försök att hålla antalet måltider till fem om dagen, men självklart kräver vi alla olika många mål. Undvik även att småäta mellan måltiderna och minska på sockerintaget. Drick vatten, det kan skölja bort matrester och rensa munnen. Muntorrhet kan öka risken för karies. Prata med din läkare om du upplever muntorrhet i samband med sjukdom, behandling eller läkemedel.

Besök tandläkaren regelbundet

Med regelbundna besök hos tandläkaren går karies att upptäcka i tid och eventuellt förebygga. Vissa kan besöka sin tandläkare en gång per år, medan andra kan behöva gå två gånger om året. En tandundersökning hos tandläkaren innebär en grundlig genomgång av dina tänder och röntgenbilder tas. Om det krävs kan din tandläkare också rengöra eller fluorlackera vissa områden för att förstärka emaljen. Tandläkaren kan dessutom ge råd om hur du bäst tar hand om dina tänder så du slipper hål.

Använd fluorskölj och tugga fluortuggummi

Det är viktigt med noggranna munvårdsrutiner hemma. Fluor är det enda bekräftade sättet att motverka karies. Fluor är ett grundämne som finns i vår föda och i vårt dricksvatten. Men mängden fluor i det vi äter och dricker räcker inte för att våra tänder ska få den dos som krävs, vilket gör att de har svårt att hålla sig motståndskraftiga gentemot de skadliga bakterierna i munnen. Därför ska du två gånger dagligen borsta tänderna med fluortandkräm och därtill använda mellanrumsborstar eller tandstickor.

Du kan även lägga till en munskölj som innehåller fluor till dina rutiner, men istället för att skölja munnen på morgonen är det bättre att skölja en gång efter lunch för att ge tänderna ett fluorskydd hela dagen. Inom tandvården innehåller produkterna en fluoridjonlösning, så det är alltså inte rent fluor du eller din tandläkare använder.

Det är viktigt att du inte sköljer munnen eller dricker inom den närmsta timmen efter tandborstning eftersom det tar ungefär en timme för flouridjonerna att bli kristaller som stannar på tanden, det vill säga som täpper igen eventuella skador. Om du har svår karies och ofta drabbas av hål i tänderna kan din tandläkare rekommendera dig att använda speciella produkter med mer fluorid, exempelvis tandkräm med extra fluor eller fluortabletter.

Tandläkare Marcia berättar om karies

Patienter frågar ibland om karies går att borsta bort eller om det finns någon hemmakur att testa, vilket det inte gör. Däremot går det att behandla med fluoridjoner för att minska problemen, om du drabbats av initialkaries. Risken för karies är större hos vissa personer än hos andra. Om din tandläkare informerar dig om att risken för karies är hög kan du få specifika råd om hur du ska ta hand om tänderna, exempelvis att borsta tänderna med speciella produkter innehållande mer fluor.

Har du frågor eller vill boka en tid hos oss? Fyll i formuläret nedan så hör vi av oss till dig så snart vi kan. Observera att vi ringer från 010- 188 00 00.