Allt du behöver veta om lagningar

Ett kariesangrepp måste behandlas. Beroende på vilken tand som ska behandlas och skadans omfattning varierar behandlingen.

Om din tand har drabbats av ett kariesangrepp, en mindre skada eller om exempelvis en gammal lagning lossnat så behöver den lagas. Vilken behandlingsmetod som är bäst lämpad beror på orsaken till att tanden behöver lagas.

Kariesangrepp är detsamma som hål i tänderna och kan orsakas av många olika anledningar. När bakterier tar sig förbi tandens yttre skikt och tar sig in till den mjuka vävnaden kan det göra väldigt ont. Att laga ett hål innebär att tandläkaren avlägsnar bakterier i tanden med hjälp av borr eller handinstrument för att undvika att skadan till slut når tandnerven. Man förhindrar alltså sjukdomsprogression och ersätter den förlorade tandvävnaden med ett fyllningsmaterial i plast.

Man kan även behöva laga en tand om en tidigare fyllning lossnat. En fyllning som lossnat kan ge upphov till kraftiga ilningar då dentinet som utgör tandens insida blir blottlagt. Vid intag av kalla eller varma drycker kan du uppleva en ilande känsla och starka smärtimpulser. Då behöver du få tanden lagad.

Vad kostar det att laga en tand?

Priset för att laga en tand varierar beroende på omfattning. Från 1085 kronor och uppåt kan en lagning kosta. Det som kan påverka priset är storleken av fyllningen och tidsåtgång för behandlingen. Framtandsfyllningar är som exempel mindre i storlek och yta och kräver mindre materialåtgång samt tid, därmed kostar det mindre än att laga en större tuggtand. Lagning av en tuggtand brukar i regel kosta 2025 kronor inklusive bedövning.

Hur gör jag en bokning?

Du kan enkelt boka en tid online eller ringa in till en av våra klinker nära dig. Vid onlinebokning ska du välja en akuttid (det vill säga en delundersökning). Då kan tandläkaren göra en bedömning av ditt vårdbehov. Om du upplever tandvärk eller ilningar i tänderna bör du söka vård för dina besvär. Du behöver inte besöka vård specifikt för lagning av en tand utan berätta vid tidsbokningen om dina symptom. Ring oss på 010-188 00 00 eller fyll i formuläret nedan så hör vi av oss.

Att tänka på före och efter behandling

Innan en tand lagas brukar man få bedövning, vilket kan ge känselbortfall i ett par timmar. Undvik att äta något tills bedövningen släpper då du kan bränna dig eller bita dig i läpp och kind och orsaka ett blödande sår.

Har det varit ett djupt angrepp av karies och bakterier tagit sig nära inpå tandnerven är det vanligt med ilningar till och från i upp till tre månader. Får du ont i en tand efter en lagning eller när du äter och dricker något varmt ska du uppsöka tandvård då det kan vara ett tecken på att tandnerven är skadad.

I förebyggande syfte kan det vara bra att skölja med fluormunskölj en gång om dagen för att hjälpa tanden återhämta sig fortare särskilt efter en djup lagning. Det är alltid ett trauma för en tand när man borrat i den och därför ger den extra fluortillförseln god effekt.

Med åren kan plastmaterialet som utgör fyllningen krympa. Det är av stor vikt att du håller rent mellan tänderna för att förhindra läckage av bakterier som kan ta sig in där plasten har krympt. Är en fyllning otät rekommenderas det att den byts ut.

Behandlingsgång

Tandläkaren börjar med att undersöka tanden och dess status. Det görs en bedömning om vilken behandling som är det bästa alternativet. I de fall det blir aktuellt med en permanent lagning väljer man plastmaterialet komposit för att ersätta tandvävnaden.

Röntgenbilder tas av tanden och tandroten för att granska om en infektionen har drabbat käkbenet och hur långt kariesangreppet sträcker sig.

Före behandlingsstart bedövas tanden. Därefter börjar tandläkaren borra bort bakterier, skadad tandvävnad och gammalt fyllningsmaterial. Är angreppet nära nerven används ett handinstrument för att försiktigt avlägsna kvarvarande bakterier. Behandlingen bör vara smärtfri. Upplever du obehag under behandlingens gång erhåller du ytterligare bedövning.

När tanden är färdigbehandlad och sanerad görs en fyllning i materialet komposit som är tandfärgat. Materialet härdas med en härdlampa i omgångar för att få optimalt resultat.

När fyllningen har härdat klart börjar tandläkaren finputsa och polera till ytan för att erhålla en tandlik form. Denna typ av behandling beräknas ta cirka 40 minuter.

Hur länge håller en kompositfyllning?

I normala fall kan en plastfyllning i komposit hålla i 10 år. Mindre eller medelstora fyllningar har en lång hållbarhet och ger ett naturligt utseende. Långtidsprognosen påverkas av storleken och krafter från bettet. Har man en tendens att pressa eller gnissla tänder kan det bidra till att en fyllning inte håller. Större lagningar har en ökad risk att haverera, en krona i porslin kan då vara ett bättre behandlingsalternativ. Påfrestningar från bettet gör att komposit utsätts för intensivt tuggtryck vilket kan försvaga plasten. Prognosen är alltså individuell och mycket har att göra med belastningar från bettet och tuggkrafter.

Hur lång tid tar det att laga hål i tand?

Lagning av en tand tar oftast mellan 20 till 40 minuter. En tand som har ett stort hål och är mer komplicerad kan ta längre tid. Bedömningen görs när du får träffa tandläkaren.

Kan man själv se om man har hål i tänderna?

I vissa fall kan man med blotta ögat se en förmörkning av tandvävnaden och ett fysiskt hål där det tidigare varit frisk tandsubstans. Vissa hål är dock symtomfria och svåra att se även för tandläkaren, därför behövs en röntgenundersökning för att granska skadans omfattning och för att korrekt diagnostisera ett kariesangrepp. Inte alla kariesangrepp behöver lagas, ett begynnande hål kan förebyggas och avstanna med hjälp av fluortillskott och god munhygien.

Hur länge kan man ha ont i en lagad tand?

Ömhet och ilningar efter en lagning försvinner oftast efter några dagar. Det är vanligt att djupa lagningar ger symtom i form av ilningar i upp till 3 månader. Ilningarna kan vara till och från under denna period. Att skölja med fluormunskölj hjälper tanden att återhämta sig fortare. Blir ilningarna mer påtagliga och du reagerar för varm dryck eller föda kan det innebära att tandnerven är skadad. Om besvären tilltar och du får värk ska du kontakta din tandläkare.

Har du frågor eller vill boka en tid hos oss? Fyll i formuläret nedan så hör vi av oss till dig så snart vi kan.

Mer om tandköttsinflammation