Vår vision
Aqua Dentals vision ingår det att förändra synen på tandvård och skapa framtidens välfärd.
Aqua Dental har sedan starten 2010 haft visionen att förbättra upplevelsen av att gå till tandläkaren. Vi arbetar med en outtröttlig övertygelse att vi ska skapa samhällsnytta och bidra till ökad välmående bland befolkningen. Detta kan vi uppnå endast genom att förändra tandvårdsbranschen från grunden – enkelt sagt måste vi omdefiniera hur tandvård och relaterade service eller tjänster bedrivs och erbjuds för att uppnå vår vision. Vi låter oss inte begränsas av gamla sanningar utan utmanar i stället hur vi hela tiden kan förbättra vårt erbjudande.
Aqua Dental fokuserar på att upprätthålla en hög tillgänglighet och reducera kötider inom tandvården. Vi vill erbjuda en fräsch och modern miljö som tar bort känslan av traditionell ”vårdinrättning” vilket vi gör genom att etablera moderna kliniker med hög tillgänglighet i exempelvis köpcentrum, på gågator eller andra områden där människor rör sig. Vi tycker att det är en självklarhet att våra patienter ska kunna besöka oss när det passar dem. Därav har vi öppet alla dagar på året och har samma pris oavsett vilken dag eller tid patienten vill besöka oss.
Vi vill skapa en trivsam och lugnare miljö där det är behagligt att vistas och dit till och med alla de som lider av tandvårdsrädsla vågar komma. Tandvårdsrädsla är ett globalt utbrett problem vilket i många fall resulterar i försämrad allmänhälsa, utanförskap och, över tid, stora kostnader för samhället. Vi vill kunna erbjuda verktyg och komfort till tandvårdsrädda så att de vågar ta klivet att besöka tandläkaren.
I och med Covid-19 omkullkastades våra planer tillfälligt. Svagheter i systemet blottades under denna period och med det kunde vi befästa att vi på Aqua Dental fyller en samhällsviktig funktion. Vi kunde under trots allt under 2020 ta nästa stora steg i vår historia. I och med att v¨år inställning, att hela branschen behöver förändras, insåg vi att vi behövde ta ett ännu större ansvar och inledde därför stora satsningar inom forskning, utbildning och fortbildning. Vi inledde ett doktorandsprogram, stärkt våra samarbeten med de främsta utbildningsinstanserna och investerade i flertalet specialistutbildningar.
På Aqua Dental har vi alltid siktat på att ligga i framkant i digitaliseringen. Vi har sedan länge enbart arbetat med digital röntgen, vilket i dag är branschstandard. Vi arbetar även med digitala avtryck, något som har många fördelar för både personal och patienter. De håller en hög precision och kvalitet, det går snabbare då allting hanteras digitalt och de har dessutom en mindre miljöpåverkan.
På Aqua Dental sker all rapportering och all journalföring digitalt. Journalsystemet är ett av tandläkarens viktigaste arbetsverktyg. Ett snabbt och smidigt flöde gör att behandlarna kan lägga mer tid på patienten och att "se" varje patient är det viktigaste vi kan göra. Därför har vi sedan 2021 varit med och utvecklat ett branschledande molnbaserat journalsystem som ger oss kontroll över hela vårdflödet som underlättar sammanställningen och möjligheter till analys samt diagnostisering. På det sättet kan vi säkra kvaliteten på alla våra behandlingar.
Under slutet av 2019 lanserade vi även Onlinetandläkaren, och vi är stolta över att vi som tandvårdskedja var först med att erbjuda våra patienter digitala konsultationer. Under pandemin valde vi att göra denna tjänst tillfälligt kostnadsfri för att tillgängliggöra tandvården ännu mer. I dag hjälper vi hundratusentals patienter att hitta en tandläkartid online.
För oss är det viktigt att lyfta fram att det är våra medarbetare som tillsammans utgör Aqua Dental. Vi är ödmjuka inför att det är dessa medarbetare som gör oss till den unika tandvårdskedja vi är i vårt förhållningssätt till service, kvalitet och pris.
I samband med en konferens den 28 februari 2020 presenterade vi vår fiktiva bok "Bolaget som revolutionerade svensk tandvård". Denna bok är en viktig del av vår historia och vår framtid. Även om mycket har hänt sedan 2020, har vi stått fast vid att boktiteln är vårt gemensamma mål, att vi vill vara med och förbättra, utvecka och skapa bättre tandvård för våra patienter tillsammans med våra medarbetare, som kallar sig Aqua Rebels.
Aqua Dental expanderar kraftigt och vi vill att du som patient tillsammans med samhället ska vara vinnare på vår resa. Tandvård är viktigt för folkhälsan och för oss är det viktigt att fler går till tandläkaren regelbundet. Detta för att det långsiktigt markant reducerar vårdbehov och komplikationer vilket i sin tur resulterar i sänkta kostnader för samhället.
Det har hos oss uppmärksammats att många aktörer vänder sig till oss och tittar på vad vi gör och sedan förändrar sina egna verksamheter utifrån det de ser. Vi välkomnar det då det är ännu ett steg åt rätt riktning på vägen mot framtidens tandvård. Vi vill inte vara ensamma i arbetet med att förändra tandvården, vi vill bara vara de som leder det. Det är bra för oss, det är bra för hela branschen och det är framför allt bra för Sveriges tandhälsa.
Revolutionen har bara börjat.
Har du frågor eller vill boka en tid hos oss? Fyll i formuläret nedan så hör vi av oss till dig så snart vi kan.
Information om artikeln
Mer om oss
Hur kan vi hjälpa dig?
De må vara en klyscha, men hos oss finns inga dumma frågor. Vi finns här 365 dagar om det är något. Du når oss som vanligt på 010-188 00 00.