Plack

Plack bildas naturligt på dina tänder och om det inte tas bort kan plack förkalkas och bilda tandsten.

Plack är bakteriebeläggningar som bildas på tänderna och måste tas bort dagligen. Om plack inte tas bort kan det leda till tandsten, karies och tandköttsinflammation.

Genom att upprätthålla en god munvårdsrutin och borsta tänderna, använda tandtråd och gå på regelbundna besök hos tandläkaren kan du undvika att plack leder till mer omfattande problematik som exempelvis karies. När socker från mat och dryck kommer i kontakt med bakterier från plack kan det frigöra syror. Dessa syror angriper i sin tur emaljen vilket kan leda till karies.

Hur bildas plack?

Plack är en klibbig, färglösa hinna av bakteriebeläggningar som naturligt bildas på tänderna och särskilt längs tandköttet. Bakterier börjar fästa på tandytan inom fyra till tolv timmar och samlas framför allt mellan tänderna och längs tandköttet. Bakterier och matrester bildar i sin tur plack. Plack måste tas bort regelbundet varje dag med hjälp av tandborstning och tandtråd. Om plack får sitta kvar på tänderna blandas beläggningarna med saliv och då stelnar det och blir tillslut tandsten. Tandsten går inte att ta bort själv utan för att ta bort tandsten måste du besöka en tandhygienist.

Varför är det viktigt att ta bort plack?

Genom att upprätthålla en god munhygien kan du undvika att plack orsakar problem som tandköttsinflammation, karies och tandsten. För att effektivt få bort plack är det viktigt att bibehålla en bra munvårdsrutin genom att:

• Borsta tänderna: Borsta dina tänder noggrant två gånger om dagen med fluortandkräm.

• Munskölj: Använd en antibakteriell munskölj för att minska mängden bakterier i munnen.

• Tandtråd och mellanrumsborste: Använd en mellanrumsborste eller tandtråd för att rengöra ordentligt mellan tänderna, där tandborsten inte når.

• Rätt kost: Undvik att småäta och äta mycket socker.

• Regelbundna tandläkarbesök: Gå på regelbundna tandläkarbesök för att kontrollera din mun- och tandhälsa och få professionell rengöring.

Skillnaden mellan plack och tandsten

Om plack inte tas bort dagligen hårdnar det tillslut och blir till tandsten. Tandsten är en förkalkad form av plack och är därför mycket svårare att ta bort. Tandsten ska alltid tas bort av en tandläkare eller tandhygienist. Om tandsten inte tas bort kan det i sin tur leda till tandköttsinflammation och i värsta fall tandlossning.

Om du upprätthåller en god munvårdsrutin och följer den "gyllene regeln: 2+2+2", det vill säga borstar tänderna två gånger om dagen i två minuter med två centimeter tandkräm kan du effektivt få bort plack från tänderna och undvika att tandsten bildas. Behöver du boka tid hos en tandhygienist för att ta bort tandsten? Du kan boka en tid hos en av våra tandhygienister nedan.

Hur kan jag förebygga plack?

För att bibehålla en god munhygien och undvika att plack bildas och blir till exempelvis tandsten är det viktigt att upprätthålla en regelbunden munvårdsrutin. Detta gör du genom att borsta tänderna två gånger om dagen, använda tandtråd och gå på regelbundna besök hos tandläkaren för professionell rengöring och kontroll av din munhälsa.

Regelbundna besök hos din tandläkare hjälper dig att upptäcka eventuell problematik, som exempelvis karies, i ett tidigt skede vilket i sin tur gör att du kan undvika mer omfattande behandlingar. Genom att följa en god munvårdsrutin och göra regelbundna tandläkarbesök kan du förebygga att plack utvecklas till en mer omfattande problematik som i sin tur kan leda till kostsamma behandlingar hos tandläkaren.

Relaterat till plack

Hur kan vi hjälpa dig?

De må vara en klyscha, men hos oss finns inga dumma frågor. Vi finns här 365 dagar om det är något. Du når oss som vanligt på 010-188 00 00.