Tandstensborttagning

Oavsett hur bra munvårdsrutin du har kan det vara svårt att undvika att drabbas av tandsten. Med hjälp av professionell tandstensborttagning kan du få bort tandsten från dina tänder.

Tandsten är ett vanligt problem som i princip drabbar alla. För att minska risken för bland annat tandköttsinflammation är det viktigt med regelbunden tandstensborttagning hos en tandläkare eller tandhygienist.

Att drabbas av tandsten någon gång är vanligt och tandsten kan vara svårt att undvika trots att man har en god munvårdsrutin. Plack, eller bakteriebeläggningar, samlas på dina tänder dagligen och kan tas bort med hjälp av regelbunden tandborstning och tandtråd. Men om plack inte tas bort regelbundet hårdnar det, när det kommer i kontakt med saliv och mineraler i munnen, och blir till tandsten. Har man exempelvis ett rikt salivflöde kan man därmed lättare få tandsten.

Tandsten bildas oftast på svåråtkomliga ytor som exempelvis mellan tänderna och kan vara mycket svårt att få bort själv. Därför är det viktigt att du regelbundet går till en tandläkare eller tandhygienist för professionell tandstensborttagning. Tandstensborttagning är mycket viktigt då tandsten kan orsaka en tandköttsinflammation vilket är ett första stadie till tandlossning. På så sätt hjälper tandstensborttagning dig att upprätthålla en god munhälsa.

Hur mycket kostar tandstensborttagning?

Hur mycket en tandstensborttagning kostar är individuellt då behandlingsbehovet skiljer sig åt från person till person. Det kostar 1390 kronor att besöka en tandhygienist hos oss men om du exempelvis har ett större behandlingsbehov kan det komma att delas upp på flera besök. Priset för en tandstensborttagning varierar därmed från 1390 kronor beroende på omfattning.

Hur bokar jag en tid?

Tandstensborttagning är viktigt av flera skäl, bland annat kan tandsten som inte tas bort skada dina tänder och ditt tandkött. Om ditt tandkött är svullet eller blöder kan det exempelvis vara ett tecken på tandköttsinflammation. Om du regelbundet går på tandhygienistbehandlingar för tandstensborttagning kommer behandlaren se till att du upprätthåller en god munhälsa.

Är du i behov av en tandstensborttagning? Du kan boka en tid hos oss nedan alternativ ringa till oss på 010-188 00 00.

Tandstensborttagning: Så går det till

När du besöker en tandhygienist för en tandstensborttagning kommer din tandhygienist börja med att undersöka dina tänder och ditt tandkött för att kunna bedöma mängden tandsten. Därefter kan en tandstensborttagning gå till på följande sätt:

• Ultraljud: Din tandhygienist kommer börja med att ta bort tandsten med hjälp av ett ultraljud. Då används ett instrument bestående av en metallspets som vibrerar mot tandytan och som gör att tandstenen lossnar. Ultraljudet används även för att sanera djupare tandköttsfickor
  • Tandstensskrapa: Instrument som tandstensskrapa används därefter för att ta bort tandsten på mer svåråtkomliga platser som mellan tänderna.
  • Tänderna poleras: En tandstensborttagning avslutas med att tänderna poleras med en tandkrämsliknande pasta som får bort missfärgningar och dina tänder får en vitare nyans.
  • Råd och rekommendationer: Du kommer även i slutet av behandlingen att få råd och rekommendationer av din tandhygienist kring hur du på bästa sätt upprätthåller en god munhygien. Exempelvis kan du få instruktioner kring vilka steg som bör ingå i din munvårdsrutin.

Om du har mycket tandsten som sitter under tandköttet kan du behöva bedövning då det kan göra ont när hygienisten gör rent. Om du har sjukdom i tandfästet och djupa tandköttsfickor är det vanligare med bedövning. Får du bedövning i samband med din behandling ska du avstå från att äta och dricka tills bedövningen släppt. Detta för att undvika att du bränner eller biter dig i kind och tunga. Bedövningen kan hålla i sig i ett par timmar. Går du på blodförtunnande läkemedel kontrolleras blödningen innan du lämnar behandlingsstolen. Vid undantagsfall kan blödningen öka efter att du lämnat kliniken, hör då av dig till oss. Har vi stängt hänvisar vi till Sjukvårdsupplysningen 1177.

Tandstensborttagning: Så kan det kännas efteråt

Det är vanligt att man upplever ömhet och känslighet i tandköttet direkt efter en tandstensborttagning men i normala fall försvinner besvären inom en vecka. Det är även vanligt att drabbas av ilningar i tänderna efter en tandstensborttagning. Om du upplever ihållande ilningar kan det hjälpa att skölja munnen med fluorskölj. Vidare bör du vänta med att äta eller dricka något efter en tandstensborttagning. Den professionella tandrengöringen inkluderar nämligen att din tandhygienist polerar tänderna i slutet av behandlingen och då kan tänderna, de första två timmarna efter behandlingen, vara mer mottagliga för missfärgningar.

Varför är det viktigt att ta bort tandsten?

Bakterierna som bidrar till tandsten orsakar inte hål i tänderna utan sätter sig mellan tand och tandkött och infekterar fästet som håller upp tanden. Det innebär att tänderna blir rörliga med tiden om tandstenen får ligga kvar. Behandlas inte din tandsten kan det innebära tandlossning i framtiden och därför är det viktigt att regelbundet träffa en tandhygienist eller tandläkare.

Vart sitter tandsten?

Det finns i princip två typer av tandsten; den som sätter sig ovanför tandköttet och den som lägger sig under tandköttsnivån. Båda typerna orsakar tandköttsinflammation och tandlossning i längden. Vi rekommenderar att du årligen erhåller stödbehandling för att ta bort tandsten även i förebyggande syfte. Det vanligaste området som tandsten sätter sig är kring framtänderna i underkäken och utsidan av tuggtänderna i överkäken, dessa tänder är mer utsatta för tandlossning i ett tidigare skede.

Hur vet man att man har tandsten?

I vissa fall kan man se tandsten med blotta ögat särskilt kring framtänderna i underkäken. Ibland kan man känna av tandsten med tungan då ytan bakom tänderna känns skrovlig. Den typ av tandsten som bildas ovanför tandköttskanten har en vitaktig färg. Med tiden blir den hårdare och övergår till en mer gulbrun eller mörkbrun färg. Tandsten som bildas under tandköttsnivån syns på röntgen eller sonderas fram av tandläkare eller tandhygienist. Det är svårt att själv avgöra om man har tandsten eller inte, därför rekommenderas regelbundna basundersökningar.

Hur ofta ska man gå till tandhygienist?

Vid en basundersökning hos tandläkaren görs en bedömning om du bör få stödbehandling hos en tandhygienist eller om behandlingsbehovet är litet. Har du enbart lite tandsten och inga fördjupade tandköttsfickor brukar tandläkaren själv ta bort tandstenen under besöket. Har du däremot lätt för att få tandsten eller har flertalet fördjupade fickor behöver du träffa en hygienist regelbundet. Beroende på behov erbjuds ett besöksintervall. Patienter med omfattande behandlingsbehov kan behöva träffa en tandhygienist två till fyra gånger per år för att förebygga tandlossning och förhindra sjukdomsprogression.

Kan jag ta bort tandsten själv?

Många patienter försöker vårda tänderna optimalt hemifrån, men att själv försöka ta bort tandsten utgör en risk att skada tänder och tandkött. Det rekommenderas inte att du med egna hjälpmedel försöker ta bort tandsten. För att förebygga mängden tandsten som bildas hjälper det med noga tandborstning och att hålla rent mellan tänderna med tandtråd, mellanrumsborstar eller plackers.

Har du frågor eller vill boka en tid hos oss? Fyll i formuläret nedan så hör vi av oss till dig så snart vi kan.

Relaterat till tandstensborttagning