Missfärgade tänder

Här får du veta vad missfärgade tänder beror på, hur du kan förebygga och olika behandlingsmetoder.

Missfärgade tänder är vanligt och kan ha flera orsaker som exempelvis vanor, livsstil eller genetik. Beroende på bakomliggande orsaker och hur omfattande missfärgningarna är så finns det olika metoder att tillgå.

Många drabbas av missfärgade tänder, gula tänder och gropar på tänderna. Alla människors tänder är olika och vissa kan lättare få missfärgade tänder än andra. Varför tänderna blir missfärgade beror på individens vanor, livsstil och till viss del genetik. Exempelvis kan olika livsmedel, tobak eller ålder påverka färgen på tänderna. Missfärgade tänder kan många gånger vara enkla att ta bort med hjälp av saltblästring eller tandblekning.

När och hur ska jag söka vård?

Om du har missfärgade tänder som du vill korrigera bör du först boka en tid hos en tandläkare för en undersökning. Då får tandläkaren en chans att se över situationen i munnen och ni kan prata om orsaken till missfärgningarna och gå igenom vilken behandling som är mest lämpad för dig.

Varför får vuxna missfärgade tänder?

Tändernas färg och utseende beror till stor del på genetik. Vissa har naturligt vitare och rakare tänder redan från början. Det är också individuellt hur lätt man har för att få missfärgade tänder. Förutom genetik så är ålder en viktig faktor. Tänderna blir naturligt mörkare ju äldre man blir. När emaljen förlorar sin elasticitet och blir tunnare ser tänderna mörkare ut. Vissa livsmedel och tobak kan skapa ytliga beläggningar på tänderna vilket kan leda till att tänderna missfärgas tidigare. Sjukdomar och mediciner kan också påverka emaljen och orsakar gula eller missfärgade tänder.

Vanligaste orsakerna till missfärgade tänder

Det finns många orsaker till att du får en förändrad ton på dina tänder. Olika faktorer ger olika missfärgningar.

Livsmedel

Färgstarka kryddor som gurkmeja och curry kan ge missfärgade tänder. Även livsmedel med färgämnen som exempelvis rödbetor, bär och ketchup samt dryck som kaffe, te, läsk och rött vin kan leda till missfärgade tänder.

Cigaretter och snus

Nikotin och tjära är faktorer som kan orsaka missfärgade tänder. Viss missfärgning går att få bort med hjälp av puts och polering medan andra kräver större behandlingar. Om du däremot fortsätter att konsumera tobak kommer tänderna att bli missfärgade igen.

Skadade tänder

Om tänderna har utsatts för något trauma kan de bli missfärgade. Yttre påverkan kan leda till att tänderna får en gul eller grå ton. De olika nyanserna på tanden kan betyda att tandens pulpa har skadats eller dött.

Antibiotika

Antibiotika kan leda till missfärgade tänder och barn som genomgår behandlingar med penicillin löper större risk att drabbas av missfärgningar.

Frätskador

Om emaljen tunnas ut på grund av frätskador kommer tandbenet, som har en mörkare och gulare nyans att lysa igenom. Frätskador uppstår då tänderna regelbundet utsätts för obalans av pH-värdet i munhålan.

Tandsten eller kritkaries

Små mörka fläckar eller svarta prickar på tänderna är troligtvis missfärgningar som uppstått på grund av tandsten. Då kan du även få bruna tänder. Vita fläckar på tänderna kan vara ett tidigt stadie av karies, så kallad kritkaries. Om du är noggrann med din munhygien kan denna process stanna upp.

Genetiska orsaker

Det finns även genetiska orsaker till att tänderna blir missfärgade. Om ett barns mjölktänder är missfärgade var missfärgningen något som utvecklades redan när barnet låg i magen när anlagen till mjölktänderna bildades. Om mjölktänderna är missfärgade finns det även risk för att de permanenta tänderna blir missfärgade när de bryter fram.

Fluoros

Mineraliseringsstörningar och fläckar på emaljen hos barn kan bero på att de fått i sig större mängder fluor innan sex års ålder, även kallat fluoros. Dock är det viktigt att komma ihåg att det inte finns någon risk för att få i sig för stora mängder fluor om man borstar tänderna två gånger om dagen.

Ålder kan påverka tänderna

Tandens yttersta skikt, emaljen, kan försvagas med åldern. I takt med att emaljen tunnas ut syns tandbenet. I och med att tandbenet är gulare kan tänderna uppfattas som missfärgade.

Behandling av missfärgade tänder

Om du har gula eller bruna tänder går det vanligtvis att behandla. Det finns flera olika typer av alternativ för att behandla missfärgade tänder. För att veta vilken behandling som passar dig bäst bör du konsultera en tandläkare som kan ge dig ett behandlingsförslag anpassat efter dina behov och önskemål.

Saltblästring

För ytliga missfärgningar är saltblästring, även kallat Airflow, en populär metod. Den är både skonsam och effektiv. Tänderna blästras, poleras och putsas. Det går snabbt och resultatet är synligt och lämnar en fräsch känsla i munnen.

Tandblekning

En estetisk behandling som effektivt minskar missfärgningar och ger ett långvarigt resultat är tandblekning. Du kan välja om du vill genomföra en tandblekning hemma eller på klinik.

Icon

Vita fläckar på tänderna är en vanlig form av missfärgning på tänderna. Icon är en behandling som öppnar porerna i tanden. När porerna har öppnats läggs en utfyllnadskomposit som fyller ut och gör att de vita fläckarna försvinner.

Skalfasader

Om du har drabbats av stora missfärgningar eller färgskiftningar på tänderna kan skalfasader vara ett alternativ. Skalfasader tillverkas vanligtvis i keramik eller komposit. En fasad är ett tunt skal som limmas fast på den tand eller de tänder som ska åtgärdas.

Hur kan jag förebygga missfärgade tänder?

Försök undvika livsmedel och livsstilsrelaterade faktorer som kan leda till missfärgade tänder. Var noggrann med munhygienen och borsta tänderna två gånger om dagen med fluortandkräm. Att använda tandtråd och tandpetare är också att föredra. På marknaden finns även tandkrämer gjorda för att ta bort missfärgningar och göra tänderna vita. Det finns tandkrämer med putspartiklar eller mindre mängder blekmedel. Men det bästa alternativet är att konsultera med din tandläkare och gå på regelbundna undersökningar.

Huskurer mot missfärgade tänder

Det finns olika knep som säger sig ta bort missfärgningar på tänderna som gurkmejapulver, bikarbonat och kokosolja. Men tänk på att det kan vara skadligt att använda huskurer där forskning saknas och biverkningarna är okända.

Konsultera alltid en tandläkare

Tandläkare avråder dig från att själv försöka behandla missfärgade tänder med huskurer. Det är bättre att konsultera din tandläkare och komma fram till en behandling. Om du vill komplettera din behandling hemma är det bästa att upprätthålla noggranna tandvårdsrutiner, borsta tänderna två gånger dagligen med fluortandkräm och använda tandtråd.

Missfärgade tänder hos barn

Även barn kan drabbas av missfärgade tänder. Mindre missfärgningar kan bero på exempelvis kost eller bristande tandvårdsrutiner. Men emaljen på barnets tänder kan också drabbas av en mineralstörning. Molar Incisor Hypomineralization (MIH) är en störning i emaljen som främst drabbar sexårständerna, men som även kan drabba de permanenta framtänderna. Denna störning av emaljen sker under barnets första levnadsår när tänderna bildas och orsakar vita fläckar på tänderna. En mineralstörning kan även leda till bruna tänder då fläckarna kan vara vitbruna. De tänder som drabbas av en störning i emaljen blir missfärgade och går lättare sönder.

Ilningar av mineralstörningar

Missfärgade tänder hos barn, mineralstörning, kan orsaka problem med kraftiga ilningar. Tanden är även mer porös och går lättare sönder. Orsaken till varför barn drabbas av denna typ av störning av emaljen har inte kunnat klarläggas men ungefär vart femte barn har problem med mineralstörningar på tänderna.

Viktigt med god munhygien

Om barn har drabbats av missfärgade tänder är det viktigt att hålla tänderna extra rena. Noggranna rutiner med en mjuk tandborste och fluortandkräm minskar risken för problem. Tandläkaren behandlar missfärgade tänder hos barn på grund av störningar i mineralen med extra fluor. Ibland kan tanden behöva en tandfyllning och om störningen i mineralen är omfattande kan tandläkaren föreslå att tanden tas bort.

Om du lider av missfärgningar, prickar eller gropar på tänderna kan din tandläkare hjälpa dig att åtgärda problemet. Kontakta din tandläkare för en undersökning av situationen i munnen för att se vilken metod som passar dina besvär bäst.

Har du mer omfattande besvär kan du boka in dig på en estetisk konsultation. Ring oss på 010 – 188 00 00 för att boka en tid eller boka en tid hos onlinetandläkaren för ett första utlåtande.

Har du frågor eller vill boka en tid hos oss? Fyll i formuläret nedan så hör vi av oss till dig så snart vi kan.

Mer om missfärgade tänder