Gula tänder

Har du gula tänder? Med tandblekning kan du återställa ditt leende.

Gula tänder kan uppstå på grund av flera orsaker men är också en naturlig del av att bli äldre. Gula tänder kan påverka din självkänsla, men det finns åtgärder du kan vidta själv för att undvika gula tänder.

Gula tänder är ett vanligt problem som kan undvikas genom att upprätthålla en god munvårdsrutin och undvika mat och dryck som sliter extra på tänderna. Om du har gula tänder kan tandblekning vara en effektiv metod för att återställa dina tänders vita färg.

Varför får man gula tänder?

Att dina tänder blir gulare med åldern är naturligt. Det beror på att när vi blir äldre blir emaljen tunnare och dentinet som finns under emaljen blir mer synligt, vilket i sin tur får tänderna att se gula ut. Du kan alltså inte göra något åt att din emalj blir tunnare med åren och därmed att tänderna blir gulare. Men gula tänder kan också uppstå till följd av yttre faktorer som viss mat och dryck som skyndar på slitaget av emaljen.

Hur undviker man gula tänder?

Gula tänder kan uppstå av flera orsaker som exempelvis viss mat och dryck, tobak och dålig munhygien. Gula tänder är även ett naturligt skede i och med att du blir äldre men för att undvika att skynda på processen av att tänderna blir gulare finns det några saker du kan tänka på.

Mat och dryck som kan orsaka gula tänder

För att hålla dina tänder vita så länge som möjligt bör du undvika mat och dryck som kan missfärga och slita extra mycket på tänderna. Mat och dryck som innehåller mycket syra som surt godis och balsamvinäger sliter exempelvis extra på tänderna. Du bör också undvika dryck som kaffe, läsk, te och rödvin.

Tobak och gula tänder

Tobak är en av de vanligaste orsakerna till gula tänder. Tjäran och nikotinet i tobak kan missfärga tänderna och även leda till tandköttsinflammation och i värsta fall tandlossning.

Upprätthålla en god munhygien

För att undvika gula tänder är det viktigt att bibehålla en god munvårdsrutin och borsta tänderna, använda tandtråd och göra regelbundna besök hos tandläkaren. Om du konsumerar mycket mat och dryck som innehåller syra är det av stor vikt att du borstar tänderna två gånger om dagen. Du kan även använda munskölj som innehåller fluor för att stärka tänderna för att undvika extra slitage på emaljen.

Skador på tänderna och mediciner kan orsaka gula tänder

Missfärgningar på tänderna kan även orsakas om du får skador på en eller flera tänder. Vidare kan även vissa läkemedel orsaka gula tänder.

Tandblekning är en effektiv metod för att åtgärda gula tänder och återställa dina tänders vita färg. Har du gula tänder och vill genomföra en tandblekning? Det första steget är att få dina tänder undersökta av en tandläkare eller en tandhygienist. Du kan boka en tid hos en tandhygienist nedan.

Behandling gula tänder

Gula tänder kan påverka din självkänsla och självförtroende. Men det går att behandla gula tänder och återställa dina tänders naturliga vita färg. Det vanligaste sättet att behandla gula tänder på är med tandblekning. Det finns flera sätt att bleka tänderna på som exempelvis tandblekning hemma, tandblekning på klinik och Airflow. En tandblekning hemma kan ta upp till ett par veckor medan en tandblekning på klinik tar några timmar.

Om du har gula tänder och vill göra en tandblekning är det viktigt att du besöker en tandläkare eller tandhygienist först för att få din mun och dina tänder undersökta. Om du exempelvis har hål i tänderna måste de lagas först och tandsten måste tas bort. Om du vill göra en tandblekning hemma är det viktigt att du använder dig av godkända preparat och fått råd av en tandläkare eller tandhygienist om hur du ska genomföra behandlingen.

Tandblekning på Aqua Dental

Vi på Aqua Dental har flera erfarna och kunniga tandläkare som kan hjälpa dig behandla dina gula tänder och återskapa ditt leende. Vi erbjuder tandblekning på klinik och om du skulle vilja bleka dina tänder hemma hjälper vi dig genom att utforma skräddarsydda gelskenor för tandblekningskitet samt ger dig tydliga instruktioner om hur du ska göra. Vi erbjuder även behandlingen Airflow som är en skonsam behandling för att ta bort missfärgningar och återskapa tändernas naturliga vita färg. Vill du bleka dina gula tänder? Fyll i formuläret nedan så hör vi av oss så fort vi kan.

Relaterat till gula tänder

Hur kan vi hjälpa dig?

De må vara en klyscha, men hos oss finns inga dumma frågor. Vi finns här 365 dagar om det är något. Du når oss som vanligt på 010-188 00 00.