Muntorrhet

Lider du av muntorrhet? Muntorrhet och en brist på saliv kan påverka din munhälsa negativt. Exempelvis kan du löpa ökad risk för att drabbas av karies och tandköttsinflammation.

Det kan finnas många orsaker till muntorrhet och de flesta av oss drabbas av det någon gång i livet. Vanligtvis kan muntorrhet kopplas till någon form av livsstilsförändring, sjukdom eller läkemedelsbehandling.

Muntorrhet beror oftast på salivbrist eller att salivens sammansättning har förändrats. Den vanligaste orsaken till att du drabbas av muntorrhet är läkemedel. Men även livsstil, matvanor eller sjukdomar kan framkalla besvären.

Muntorrhet är inte ovanligt

Muntorrhet beror ofta på en brist på saliv eller att konsistensen på saliven har förändrats. Saliven är viktig för att du ska kunna tugga och svälja ordentligt. En av salivens huvuduppgifter är även att neutraliserar syror i munnen och förhindra att plack samlas och bildas på dina tänder. På så sätt skyddar saliven dina tänder från att drabbas av karies. Muntorrhet kan därmed i värsta fall försämra mun- och tandhälsan och påverka livskvaliteten genom förändrad smak, sömn och obehagskänslor. Det kan exempelvis bli svårare att tugga och svälja mat. Muntorrhet brukar vara vanligare hos äldre.

Symptom på muntorrhet

Det finns olika symptom på muntorrhet, de vanligaste är:

Muntorrhet kan leda till besvär med karies och hål i tänderna. Du kan även uppleva svårigheter med att använda proteser. Var noga med att kontakta din tandläkare om du har långvariga problem med muntorrhet som inte går över.

När ska jag söka vård?

För att upprätthålla en god munhälsa och en sund munhygien är det viktigt att gå till tandläkaren regelbundet. Med hjälp av den årliga tandundersökningen kan din tandläkare upptäcka eventuella besvär i tid och åtgärda dem innan de blir allt för omfattande eller smärtsamma.

Om du upplever att du har muntorrhet är det viktigt att uppsöka tandvården omgående för att se till så att din mun och dina tänderna inte har tagit skada. Du kan boka en tid hos oss nedan.

Torr i munnen på natten

Att vara torr i munnen på natten är vanligt då vår salivproduktion minskar på natten. Men du kan även bli torr i munnen på natten om du sover med öppen mun. Vidare kan förkylningar som leder till att du bli täppt i nästan också leda till att du blir torr i munnen på natten då du, om du är täppt, ofta andas genom munnen istället för näsan när du sover. Om du är uttorkad kan även det leda till att du blir torr i munnen på natten. För att undvika muntorrhet på natten är det viktigt att du dricker mycket vatten under dagen. Du kan även ha ett glas vatten bredvid sängen ifall du skulle vakna av att du är torr i munnen på natten.

Vanliga orsaker till muntorrhet

Anledningarna till muntorrhet kan vara många och de flesta av dem är ofarliga och övergående. Stress kan vara ett skäl, alkoholintag ett annat. En förkylning kan också orsaka muntorrhet. Men om du upplever att din muntorrhet inte går över kan det vara ett tecken på bakomliggande problem.

Munsjukdomar och läkemedel

En mycket vanlig orsak till muntorrhet är olika tandsjukdomar eller bieffekten av vissa läkemedel. Exempelvis kan tillstånd som spottsten leda till muntorrhet. En spottsten täpper nämligen igen kanalen som transporterar saliv från spottkörtlarna till munnen. Läkemedel som påverkar salivproduktionen och kan orsaka muntorrhet är främst mediciner mot cancer, psykiska sjukdomar, diabetes samt vätskedrivande medicin.

Livsstilsrelaterade besvär

Stigande ålder i kombination med flera läkemedel tenderar att orsaka muntorrhet vilket är orsaken till att många äldre lider av problemet. Strålbehandlingar, främst mot huvud och hals, kan bland annat leda till muntorrhet.

Muntorrhet och torr i halsen

Att vara torr i halsen är en vanlig biverkning av muntorrhet. När salivproduktionen går ner kan det även påverka halsen, och många får problem med ömmande, torr hals och heshet som följd.

Sprickor i mungipan

Torra läppar och spruckna mungipor är vanliga besvär för många av oss och kan vara relaterat till muntorrhet. Såren som bildas kan lätt infekteras av svamp från munhålan eller från bakterier på huden. Infekterade sprickor i mungipan kan leda till klåda, rodnad och irritation. Behandling sker oftast med kräm som appliceras lokalt på såren. Prata gärna med ditt apotek eller vårdcentral för hjälp och råd om vilken behandling som passar dig.

Behandling mot muntorrhet

Det finns ingen specifik behandling mot muntorrhet, men det finns hjälpmedel och lindring. Det är viktigt att du följer din tandläkares rekommendationer för hur du ska behandla din muntorrhet. Förutom att upprätthålla en god daglig munhygien finns det några saker, både på klinik och hemma, som går att göra:

• Medel för att stimulera salivproduktionen: Det finns medel som stimulerar salivproduktionen och minskar din muntorrhet. Exempelvis tuggummin, sprayer och munskölj. De innehåller oftast fluorid. Rådfråga din tandläkare eller apotekspersonalen om vad som skulle passa dig bäst. Vissa personer blir ordinerade receptbelagda medel.

• FluoridFluorid ger ett extra skydd till tänder som kan ha tagit skada. Tandläkaren kan rekommendera fluoridbehandling, via daglig fluorsköljning alternativt med upprepad fluoridlackning på klinik, vilket förebygger kariesutveckling. Det kan också vara en bra åtgärd för behandling av initialkaries, det vill säga början på ett hål som inte gått igenom emaljen ännu. Väljer du tuggummi som ett sätt att lindra din muntorrhet är det alltså ett märke som innehåller fluor du bör använda.

• Tugga mera: Mat som kräver att du tuggar mycket kan också hjälpa dig att öka salivproduktionen medan du äter och därmed minska muntorrhet.

• Skölj munnen: Ibland fungerar det att skölja munnen med vatten för att minska muntorrhet.

• Undvik tobak: Eftersom rökning och snusning torkar ut munnen är det något du bör undvika om du lider av muntorrhet.

Hur förebygger man muntorrhet?

Du bör uppsöka tandläkare eller tandhygienist om dina problem med muntorrhet inte går över. Men det finns också vissa saker du kan göra själv för att förebygga och minska problemen med muntorrhet. På apoteket kan du köpa sugtabletter, tuggummin eller sprayer som stimulerar salivproduktionen. Vissa personer kan också bli ordinerade receptbelagd saliversättning, alltså konstgjord saliv. Det är viktigt att välja sugtabletter och tuggummin utan socker då risken för karies i tänderna annars kan öka.

För att minska risken för de skador som muntorrhet kan leda till är det viktigt med en god och regelbunden munvårdsrutin. Din munvårdsrutin bör innehålla följande: borsta tänderna två gånger per dag med fluortandkräm och använda tandtråd dagligen. Du som lider av muntorrhet kan dessutom behöva tillsätta extra fluorid i form av fluoridsköljning eller en tandkräm med extra hög fluoridhalt. Du kan diskutera alternativen med din tandläkare.

Särskilt tandvårdsbidrag

Om du lider av muntorrhet är det viktigt med regelbundna besök hos tandläkare eller tandhygienist för att behandla och förebygga de eventuella problem som kan uppstå. Du kan i vissa fall vara berättigad ett särskilt tandvårdsbidrag som syftar till att motverka de besvär som muntorrhet ökar risken för. Bidraget heter Särskilt tandvårdsbidrag, STB, och uppgår till 600 kronor per halvår. Det finns till för att verka förebyggande för personer som har en sjukdom eller funktionsnedsättning som drabbar munhälsan. Observera att bidraget inte går att spara utan behöver användas för tilldelat halvår.

För att ta reda på om du är berättigad det särskilda tandvårdsbidraget ska du ta med ett läkarintyg på din sjukdom/funktionsnedsättning till din tandläkare, som sedan gör en bedömning av din munhälsa. Om det visar sig att du är berättigad tandvårdsbidraget på grund av muntorrhet behöver du själv inte göra något utan din tandläkare samt Försäkringskassan tar hand om det administrativa arbetet. Dock behöver du själv komma ihåg att boka dina besök regelbundet per halvår.

Relaterat till muntorrhet