Död tand: Symptom och Behandling

När en infektion gått så långt in i tanden att den skadat pulpan och inte längre går att åtgärda går tanden in i nekros och man kan säga att den dör.

När en infektion har gått så djupt in i tanden att det inte längre finns något att göra åt den säger man att tanden dör. Vad man gör åt en död tand varierar beroende på en rad faktorer, exempelvis vilken tand det är, hur omfattande situationen är och individuella förutsättningar. Dessa faktorer avgör om tanden går att behålla eller måste dras ut.

Vad är en död tand?

Den innersta delen av tanden kallas för pulpa och den består av tunna blodkärl och nerver. När skadan på pulpan blir omfattande och inte längre går att åtgärda går tanden in i nekros. Pulpan kan skadas genom en inflammation orsakad av djupa kariesangrepp, dåliga lagningar, tandgnissling, sprickor eller om tanden utsatts för våld eller ett yttre trauma. Om inflammationen blir omfattande påverkas tandens blodförsörjning och om cirkulationen upphör sprider sig bakterierna i pulpan och tanden dör.

När bör jag söka vård?

Om du upplever problem, exempelvis ömhet eller en dov smärta, och misstänker att din tand är död bör du uppsöka tandvården. Om du upplever mer omfattande besvär går det bra att boka en akut tid. Då görs en delundersökning och sedan kommer du och tandläkaren fram till vilken behandling som är mest lämplig att gå vidare med. Om besvären inte är akuta går det bra att boka en undersökning längre fram. Viktigt att tänka på är att om du upplever svullnad kring hals eller läppar är det viktigt att du uppsöker en akutmottagning direkt.

Symptom

Symptomen som uppstår när en tand dör varierar beroende på orsaken bakom skadan. Vid exempelvis kariesangrepp är symptomen överlag tydligare än de är när tanden dött. Det är de tidiga stadierna som orsakar tydliga symptom som smärta och svullnader. De symptom som uppstår vid en död tand behöver inte vara lika framträdande som i infektionens tidiga stadie.

De symptom som uppstår när tanden dör föregås ofta av symptom som förknippas med vanliga infektioner. Följande symtom kan uppmärksammas när en tand gått in i nekros, men det händer också att en död tand inte ger några symptom:

• Tanden är öm vid beröring
  • Tanden känns öm när man tuggar
  • Dov smärta
  • Smärtan är lätt att lokalisera, det är tydligt vilken tand som är besvärlig
  • Om munbotten, området under tungan, eller hals svullnar är det viktigt att söka vård akut och kontakta 112.

Hur ser en död tand ut

En död tand behöver inte skifta utseende utan kan fortsätta att se ut precis som den gjorde innan. Däremot kan tanden även skifta färg. Då brukar den gå mot att bli grå eller blå. Om du har en blå tand eller grå tand bör du uppsöka tandvården för ett besök och ta reda på vad som hänt med tanden.

Går det att behålla en död tand?

Det finns många olika faktorer som spelar in om en tand går att behålla eller inte. Det är viktigt att titta på hur långt infektionen har spridit sig och även på hur patientens individuella förutsättningar påverkar resultatet. Din tandläkare kommer inte vilja dra ut tanden om den går att rädda. Så under en undersökning kommer den behandlande tandläkaren att se över dina möjligheter. Om det går att rensa och rengöra tanden för att rotfylla och behålla den kommer tandläkaren att göra det. När tanden är rengjord och lagad finns det stora möjligheter för infektionen att läka ut.

Om tanden går att behålla finns det även estetiska komplement att tillgå för att göra så att lösningen även känns bra estetiskt. Exempelvis kan det röra sig om tandblekning eller en tandkrona.

I vissa fall läker inte infektionen ordentligt eller om traumat som skadat tandens inre även skadat själva kronan så kan det vara så att det inte går att behålla tanden.

Behandling

Beroende på hur skadan uppstått, dess omfattning och individuella förutsättningar ser behandlingen olika ut. I vissa fall går tanden att behålla med hjälp av en rotfyllning. En sådan behandling kan göras för sig själv eller i kombination med en tandstödd krona. Ibland kan en rotspetsoperation vara nödvändig. Då kan tandläkaren via en liten öppning i käkbenet rensa det infekterade området. I det fall tanden inte går att rädda kommer tandläkaren vara tvungen att dra ut den. Då kan tanden ersättas med exempelvis ett tandimplantat och en porslinskrona.

Död tand hos barn

Hos barn är det ännu viktigare att upptäcka en död tand i tid. Om den inte utreds och behandlas av en tandläkare kan de permanenta tänderna ta skada. En död tand hos barn behöver inte uppstå på grund av en infektion utan orsaken kan vara en yttre skada. Det vanligaste symptomen på detta är att tanden skiftar färg och blir blå eller grå. Om ditt barn skadar en tand eller upplever trauma mot tänderna är det viktigt att låta tanden undersökas av en tandläkare inom kort oavsett om det är en mjölktand eller en permanent.

Mer om tandproblem

Hur kan vi hjälpa dig?

De må vara en klyscha, men hos oss finns inga dumma frågor. Vi finns här 365 dagar om det är något. Du når oss som vanligt på 010-188 00 00.