Dra ut en tand

Du kan behöva dra ut en tand om du har drabbats av tandlossning eller om du har haft karies under en längre tid som inte har behandlats.

Om en tand är så pass skadad så att den inte går att rädda kan du behöva dra ut en tand. Det kan exempelvis bero på en omfattande tandinfektion eller tandtrauma.

Att dra ut en tand är smärtfritt med rätt bedövning och teknik. Däremot kan området där tanden suttit bli svullet och ömt efter behandlingen. Efter att du dragit ut en tand är det bland annat viktigt med en god munhygien så att läkningen blir så effektiv som möjligt. Det är även viktigt att tänka på vad du äter, då viss mat kan påverka läkningsprocessen. Din tandläkare kommer att ge dig rekommendationer och instruktioner om vilken typ av mat du bör undvika.

Gör det ont att dra ut en tand?

Att dra ut en tand är vanligare än vad många tror och det låter värre än vad det är och med rätt teknik och lokalbedövning gör det inte ont att dra ut en tand. Däremot kan du känna ett litet tryck. Varje fall är dock unikt och vissa tandutdragningar är mer komplicerade än andra. Om du exempelvis skulle behöva dra ut en tand som är positionerad på ett svårt och otillgängligt sätt, ligger i ett låst läge eller om du har en lutning i käkbenet kan käkkirurgi behövas. Ett kirurgiskt ingrepp innebär inte att behandlingen kommer att göra mer ont, utan att det är mer avancerat och tar längre tid.

Varför drar man ut tänder?

Det kan finnas flera olika bakomliggande orsaker till att en tand måste dras ut. Du ska dock vara medveten om att din tandläkare alltid kommer att se över olika alternativ för att rädda tanden i första hand. Men om det inte skulle vara möjligt att behandla och bevara den befintliga tanden kan din tandläkare besluta att dra ut tanden. Nedan hittar du olika tillstånd och tandsjukdomar som kan resultera i att du behöver dra ut en tand.

Om du misstänker att du har någon av ovanstående tillstånd och är i behov av att dra ut en tand ska du inte vänta med att söka vård. Ju tidigare karies, tandinfektion och problem med visdomständerna upptäcks desto bättre. Du kan boka en akuttid hos oss nedan.

Hur går en tandutdragning till?

Om din tandläkare beslutar att du behöver dra ut en tand är det viktigt att berätta om du tar några mediciner eller om du har någon sjukdom som kan påverka läkningsprocessen och behandlingen. Din tandläkare kommer att gå igenom din journal och ta de röntgenbilder som behövs för att på bästa sätt genomföra behandlingen. På röntgenbilderna kan tandläkaren sedan se tandens längd, position och form. Röntgenbilder är nödvändigt då din tandläkare måste ta hänsyn till hur tandens rötter ligger i förhållande till de omkringliggande nerverna. Efter att ha tittat på röntgenbilderna kan din tandläkare avgöra hur komplex tandutdragningen är och om det anses vara väldigt svårt kan du bli remitterad till en käkkirurg.

Tandutdragningen inleds sedan med att området runt tanden bedövas med hjälp av lokalbedövning. Beroende på hur komplex tandutdragningen är så kan olika tekniker behöva användas. Exempelvis kan viss kirurgi behövas vid större ingrepp medan vid enklare utdragningar kan tanden lossas med hjälp av ett verktyg som kallas elevatorium. Vid behov kan tandläkaren även forma det underliggande benet. Efter att du dragit ut en tand kan såret behöva sys ihop, men det är inte alltid det är nödvändigt.

Efter att tanden är utdragen är det viktigt med en god munvårdsrutin för att förebygga infektioner i området. Under tiden blodet levrar sig kommer du att få bita ihop på en steril gasväv och detta tar cirka 30 minuter. Under det följande dygnet bör du inte heller röka eller snusa. Du bör även undvika att rengöra tänderna intill området där tanden drogs ut.

Det är vanligt att tandutdragningen kan komma att orsaka obehag och värk upp till en vecka efter ingreppet. Tandläkaren kan skriva ut smärtlindring i de fall det anses behövas. Följ alltid din tandläkares rekommendationer om hur du ska sköta din munhygien tiden efter utdragningen.

Efterbehandling

När en tand har dragits ut lämnas ett hålrum där tanden tidigare suttit. I början av läkningen kan gropen ha en vitaktig ton och området kan även vara ömt och svullet. Om du ser något vitt där tanden suttit kan det antingen vara en bit av benet som ska vara där men det kan också vara ett tandfragment som frakturerat när tanden drogs ut. Endast små fragment som anses kunna läka själva lämnas. Om det inte gör ont behöver du inte oroa dig.

Viktigt är att du låter hålet läka ifred. Du kan se något vitt i hålet som liknar trådar. Det kan vara fibrin, ett protein som hjälper såret att sluta blöda och påskyndar läkningen. Om tanden dragits ut under kirurgiskt ingrepp kan det vara så att tandköttet sytts ihop med stygn efter behandlingen. Dessa löses upp och försvinner efter cirka två veckor. Ibland kan ett stygn lossna redan efter ett par dagar. Om du inte besväras eller fått specifik information kring detta behöver du inte oroa dig.

Hur lång tid tar det att läka?

Att dra ut en tand är en vanlig behandling. Ömhet och eventuell svullnad eller smärta bör avta och försvinna efter en dryg vecka. Håligheten som den utdragna tanden lämnar efter sig läker ihop på ytan efter omkring två veckor men för att hela håligheten ska läka helt och hållet kan det ta flera månader. Läkningsprocessen varierar också beroende på dina individuella förutsättningar och behandlingens omfattning.

Komplikationer efter en tandutdragning

Du kan uppleva lite besvär efter en tandutdragning men det är oftast ingenting att oroa sig för. Blödningar, lättare smärta och viss svullnad är helt normala reaktioner efter det att en tand dragits ut.

Kringliggande tänder kan kännas lösa

Efter en tandutdragning kan tänderna runt omkring kännas ömma och i vissa fall lösa. Detta är inget farligt och går tillbaka, låt tänderna vila under en period och undvik att tugga på de tänder som känns annorlunda.

Svullet område

När en tand tas bort kan olika patienter reagera olika. Vissa kan få en svullnad i området där tanden satt, andra kan även svullna i andra delar av ansiktet. En del kan få blåmärken och känna ett obehag av det, medan vissa varken svullnar eller får blåmärken. Alla reagerar fysiskt olika på behandlingen, men efter omkring en vecka bör både eventuella blåmärken och svullnader försvinna. Du ska kontakta vården omgående om du upplever svullnad i svalg eller får svårigheter med att andas.

Ofarliga blödningar

Det är inte ovanligt att det blöder från håligheten när du dragit ut en tand. Ofta blöder det under det första dygnet för att sedan avta, men exakt hur länge och hur det blöder är individuellt och beror på patientens förutsättningar och omfattningen på behandlingen.

Otrevlig lukt

Efter en tandutdragning kan det läkande såret utsöndra en svag illaluktande odör. Många som drar ut en tand upplever en dålig andedräkt en period efter extraktionen. Denna lukt försvinner i och med att såret läker.

Smärta efter att bedövningen släppt

När lokalbedövningen släpper efter en tandutdragning kan det göra ont. Smärtan kan kännas i området där tanden suttit och i käkarna vilket i sin tur kan göra att det känns svårt att gapa och tugga. Följ de anvisningar du fått av din tandläkare gällande smärtlindring och antibakteriella lösningar så kommer smärtan lägga sig på ett par dagar.

Alveolit

Alveolit är en relativt ovanlig komplikation som kan uppstå efter att du dragit ut en tand. Alveolit är en inflammation som uppstår om blodet inte koagulerar som det ska i hålrummet. Risken för att drabbas av tillståndet är ungenfär två procent efter en tandutdragning. Däremot är det vanligare vid mer komplexa tandutdragningar som exempelvis visdomständer, där risken för alveolit är cirka 20 procent. Alveolit är mycket smärtsamt och om du misstänker att du har drabbats av tillståndet ska du inte vänta med att kontakta din tandläkare.

Vad kostar det att dra ut en tand?

Att dra ut en tand kostar 1690 kronor, men priset kan många gånger vara högre beroende på behandlingens omfattning och vilken tand det avser. Visdomständer i synnerhet kan ha komplicerade utgångslägen som kräver större och mer komplicerade ingrepp. Därför kan kostnaden för att dra ut en tand ibland uppgå mot 5000 kronor eller mer.

Be alltid om ett kostnadsförslag innan så att du vet vilket belopp det rör sig om och varför. Kom ihåg att det finns ett högkostnadsskydd inom tandvården vilket innebär att Försäkringskassan kan komma att täcka delar av kostnaden.

Hur håller jag rent i munnen?

Efter att du har dragit ut en tand är det viktigt att hålla rent i munnen för att undvika infektioner. Var noggrann och borsta dina tänder två gånger om dagen, men undvik området där tanden fanns. Ofta rekommenderas det att du ska skölja området varsamt med en antibakteriell lösning som finns receptfritt på apoteket. Du ska alltid följa din tandläkarens ordinationer för just dina behov.

Hur ersätter jag en utdragen tand?

En förlorad tand går nästan alltid att ersätta på ett eller annat sätt. Den behandlande tandläkaren kommer att rekommendera den lösning som är bäst för dig och dina individuella förutsättningar. Om en tand som är väldigt synlig måste dras ut kan du få en provisorisk protes i väntan på en permanent lösning. Tandimplantat är ofta ett bra alternativ för att ersätta förlorade tänder.

Visdomständerna börjar växa och bryta igenom efter 18-årsåldern och att de då orsakar problem är inget ovanligt. Visdomständerna är större än de andra tänderna. Ibland växer de inte fram helt, de kan växa snett eller lägga sig i för dem onaturliga positioner. Dessa olika problem kan orsaka dålig lukt, inflammation, smärta och i vissa fall infektioner. Det är inte ovanligt att många drar ut visdomständerna just för att de är problematiska och orsakar mycket smärta.

>> Läs mer om visdomständer här

Efter att ha dragit ut en tand är det bra att undvika att äta tills bedövningen har släppt. När bedövningen har släppt kan du äta som vanligt, men det är bra att tänka på att försöka undvika att tugga på den sida som tanden extraherades från. Ät gärna mjukare mat de första dagarna och om möjligt försök att undvika varma drycker.

Om det fastnar mat i såret är det bra att undvika att peta där utan istället försöka skölja och gurgla bort resterna. Om det inte går kan du försiktigt försöka få bort matresten med en bomullspinne. Om möjligt är det bra att ha kvar blodkoaglet för att håligheten ska läka så snabbt som möjligt utan besvär.

Är du intresserad av att boka en tid hos oss? Fyll i formuläret nedan så kommer vi att kontakta dig inom kort.

Relaterat till att dra ut en tand