Att dra ut en visdomstand

Många som fått beskedet att de behöver dra ut en visdomstand känner sig nervösa inför ingreppet. Hur går det till, gör det ont och vad kommer det att kosta?

Problem med visdomständer kan komma och gå under många år. Infekterat och ömmande tandkött är två vanliga problem. Det är inte ovanligt att en visdomstand måste avlägsnas, vilket ofta görs genom att dra ut den.

När våra visdomständer växer fram kan de orsaka problem i munnen. Visdomständer kan ta lång tid på sig att växa fram. Under den tiden är det inte ovanligt att man drabbas av ömmande tandkött, infektion i tandköttet eller till och med svullna körtlar på halsen och ömmande öra.

När behöver en visdomstand dras ut?

Det finns flera anledningar till att en visdomstand behöver dras ut. Den vanligaste orsaken till det är att den skapar återkommande problem eller obehag. Men den behöver också dras ut om den drabbats av karies, om den verkar göra skada på intilliggande tand, om det bildats en cysta i tandköttet runt visdomstanden eller om det uppstått en fördjupad tandköttsficka, parodontit, mellan visdomstanden och den intilliggande tanden.

Visdomständer i underkäken tenderar i högre grad att bli sjuka än de i överkäken. Tänder som helt eller nästan helt vuxit ut brukar kunna dras ut enkelt. Om den däremot är täckt av tandkött eller större delen av tanden erupterat, inte vuxit ut, kan en operation komma att vara nödvändig.

Du behöver inte själv ta ett beslut gällande om och när din tand ska dras ut eller ej, din tandläkare ger dig råd utifrån sin expertiskunskap och erfarenhet.

Krånglar din visdomstand?

Boka din akuttid här.

Hur går det till?

Att dra ut en visdomstand är en relativt enkel behandling och något en tandläkare gör otaligt många gånger under sitt yrkesliv. Innan tanden dras ut går tandläkaren igenom din journal för att se över din muns historia, om det finns något särskilt att ha hänsyn till. Det görs genom röntgenbilder.

Bedövning

För att göra utdragningen så smärtfri som möjligt för dig får du lokalbedövning. Bedövningen lindrar inte bara smärtan utan drar också ihop blodkärlen, vilket minskar blödning.

Utdragningen

När bedövningen verkat använder tandläkaren sig av en hävel, eller en tång som greppar runt tanden. Ibland släpper tanden direkt och ibland kan tandläkaren behöva vicka, dra och rotera tanden för att den ska lossna.

Vissa tänder behöver dock delas i flera delar innan de går att dra ut. Det görs med en liten borr, anpassad till munnen och tänderna.

När tanden är utdragen sköljer tandläkaren området med en koksaltlösning. Ibland kan såret behöva sys ihop, det görs i så fall med en väldigt tunn suturtråd. Du får komma tillbaka till kliniken för att plocka ut tråden, eller så resorberas den av sig själv inom 14 dagar.

Vad kostar det att dra ut en visdomstand?

Priset för en behandling som innefattar att dra ut en visdomstand varierar. Utgångspriset för en tandutdragning hos oss på Aqua Dental är 1690 kronor. Det är dock viktigt att ha i åtanke att priset kan komma att ändras beroende på hur komplicerad din tandutdragning är. Visdomständer tenderar att vara mer komplicerade att dra ut än vanliga tänder och därför kan priset för dessa behandlingar bli högre. Du får självklart information om priset på behandlingen redan innan den påbörjas, så att du får en ungefärlig uppfattning av priset.

Högkostnadsskyddet träder in på behandlingar där referenspriset överstiger 3001 kronor, vilket innebär att du i vissa fall är berättigad att nyttja det i samband med en utdragning eller om du genomfört tidigare behandlingar och därmed redan startat en karensperiod.

Vill du bli uppringd av oss?

Fyll i formuläret så hör vi av oss

Efter att visdomstanden dragits ut

När du lämnar tandläkaren får du med dig kompresser hem, de ska stoppa eventuella blödningar som kan uppstå. Vissa personer drabbas av konstig smak i munnen samt svårigheter med att äta. Det är vanligt och inget att känna oro över.

Du är rekommenderad att inte äta något på två timmar, det är för att försäkra sig om att bedövningen gått ut samt att det första skyddande lagret av koagulerat blod ska stabiliseras. När du sedan äter bör du undvika att tugga på området där din tand satt. Du bör också undvika rökning och snusning under det första dygnet.

Om det börjar göra ont kan du äta smärtstillande enligt ordinationer från din tandläkare eller förpackningens instruktioner på receptfri smärtlindring. Vissa drabbas av värk som håller i flera dagar medan andra inte känner värk över huvud taget.

Hygienrutiner

Det är viktigt att hålla rent runt området där tanden suttit. Du ska undvika att rengöra själva hålet då det kan riva upp och försvåra läkningsprocessen. Borsta dina tänder två gånger om dagen, även noggrant på närliggande tänder. Vissa tandläkare rekommenderar också en lösning som verkar antibakteriellt. Prata med din tandläkare om vilka rutiner just du ska upprätthålla.

Likt andra delar i kroppen skiljer sig läkningsprocessen beroende på dina biologiska förutsättningar. Hålet i tandköttet kan ta upp emot två veckor att läka medan det kan ta flera månader innan hålet i tandbenet läkt.

De flesta klarar sig från komplikationer i hålet där tanden suttit, men infektion i området är det vanligaste problemet efter en tandutdragning. Infektioner dyker oftast upp efter cirka fyra dagar och kännetecknas genom en smärta ut mot örat och ned i halsen.

En ovanlig efterföljd är att en liten del av tanden blir kvar i munnen, vilket kan skapa en infektion och försvåra läkprocessen. Därför är det viktigt att uppsöka vård om du upplever att hålet inte läker som det ska.