Operera bort en visdomstand

Har du besvär med dina visdomständer? Om du har återkommande problem med smärta kan du behöva operera bort en visdomstand.

Visdomständerna kan när de bryter fram orsaka smärta. Exempelvis kan du drabbas av infektion och svullnad i området. Om en visdomstand orsakar omfattande problem kan visdomstanden behöva opereras ut.

Tänderna som sitter längst bak i över- och underkäken kallas för visdomständer och är de permanenta tänderna som bryter fram sist. I samband med att dina visdomständer bryter fram är det vanligt att en inflammation uppstår vilket i sin tur kan ge upphov till att olika tandsjukdomar uppstår i området. På grund av tändernas placering i tandraden kan det även vara svårt att hålla visdomständerna rena vilket i sin tur kan leda till bakterier samlas på och runt visdomständerna. Exempelvis är det vanligt att drabbas av perikoronit som är en tandköttsinflammation vid en delvis frambruten visdomstand.

När problem med visdomständerna uppstår är extraktion en vanlig behandling. Att dra ut en visdomtand är den vanligaste metoden för att åtgärda problemet. Men om det är så att visdomstanden sitter på ett sätt som gör att den inte kan dras ut kan du behöva operera bort en visdomstand.

Varför behöver visdomständer opereras bort?

Du kan behöva operera bort en visdomstand om omständigheterna kring tanden gör så att den inte går att dra ut. Faktorer som kan påverka möjligheten för en tandutdragning är bland annat:

• Visdomstanden har vuxit snett
  • Visdomstanden har drabbats av en omfattande infektion
  • Tandrötterna är sneda eller böjda
  • Tanden är retinerad, vilket innebär att tanden ligger kvar i käken täck av en slemhinna och ibland även ben.

Har du problem med en visdomstand?

Har du ont i en visdomtand? Då ska du inte vänta med att söka vård. Tandsjukdomar som perikoronit är allvarliga och bör behandlas så fort som möjligt. Du kan boka en akuttid hos oss nedan.

Så går en operation av en visdomstand till

Om du behöver operera bort en visdomstand kommer operation ske i ett operationsrum. Under operationen kommer sterila dukar att täcka ditt hår, delar av din överkropp samt de delar av ansiktet som inte är aktuella för operationen. På så sätt minskar risken för infektioner.

När en visdomstand opereras bort får du lokalbedövning och på så sätt är ingreppet oftast smärtfritt. Exakt hur själva operation går till därefter varierar beroende på orsaken bakom operationen. Om din visdomstand exempelvis är retinerad måste munslemhinnan öppnas innan tanden kan delas och tas ut. Trots lokalbedövningen, kan det trycka och spänna i käken. När bedövningen väl släpper kan det värka och då kan det vara lämpligt att ta värktabletter efter din tandläkares ordination.

Har du några frågor?

Om du har några frågor gällande visdomständer, om du vill boka en tid eller komma i kontakt med oss av ett annat skäl är du varmt välkommen att ringa till oss på 010 - 188 00 00

Hur lång är läkningsprocessen efter att ha opererat bort en visdomstand?

Efter att en tand har dragits uppstår det ett hålrum i käkbenet där tanden har suttit. Tandköttet kommer växa ihop över hålet, men det kan ta flera veckor beroende på individuella förutsättningar. Efter att tandköttet har läkt ihop kommer käkbenet att fylla ut hålet som tanden lämnade efter sig. Oftast sker läkningsprocessen utan problem men om du upplever besvär bör du kontakta din tandläkare. Läkningstiden efter att ha opererat bort en visdomstand varierar beroende på individuella förutsättningar. Om du behöver operera bort en visdomstand är det bra att inte vänta med behandlingen då tandköttet hos yngre patienter läker bättre än hos äldre.

Komplikationer vid operation av visdomstand

Nedan hittar du komplikationer som kan uppstå efter att du har opererat bort en visdomstand. Exempelvis kan faktorer som rökning öka risken för komplikationer och försvåra läkningsprocessen.

Svullnad

Efter att du har opererat bort en visdomstand brukar alltid området bli svullet och svullnaden kan variera i omfång. Svullnaden brukar dock lägga sig efter ett par dagar. Om svullnaden inte skulle försvinna efter ett par dagar bör du kontakta din tandläkare för rådgivning.

Svårigheter med att gapa

Det kan även bli svårt att gapa efter att du har opererat bort en visdomstand, detta problem är dock vanligare om tanden har suttit i underkäken. Efter en vecka bör det kännas normalt igen. Om det inte känns bra efter en vecka kan det tyda på en infektion och då bör du kontakta din tandläkare.

Påverka känseln

Beroende på hur visdomstanden sitter finns det risk att operationen påverka andra delar av ansiktet, exempelvis bihålorna eller känseln i hakan och läpparna. Detta är dock ovanligt och känselbortfallet brukar vara tillfälligt. Om du misstänker nervskador är det viktigt att du pratar med din tandläkare.

Tandrot kvar i käkbenet

Vid en operation av en visdomstand kan tanden spricka på ett sådant sätt att det är svårt att få ut alla delar av tanden. I vissa fall kan en rot lämnas kvar och oftast läker den in i käkbenet på ett tillfredställande sätt. Om den inte läker kan en operation för att ta bort tandroten vara nödvändigt.

Blödning i vävnaden

Vid en operation av en visdomstand kan en blödning inne i vävnaden uppstå. Då missfärgas vävnaden och svullnaden kring såret kan bli extra kraftig. Oftast försvinner missfärgningen efter 14 dagar.

Alveolit (dry socket)

Alveolit, även kallat dry socket, är en inflammation som kan uppstå i det hålrum som uppstår efter det att du har opererat bort eller dragit ut en tand. Alveolit är ovanligt men är dock vanligare i samband med att visdomständer extraheras. Normalt sett fylls hålrummet med blodkoagulering som i sin tur skyddar käkstrukturen under tiden den läker. Vid alveolit koagulerar inte blodet som det ska vilket leder till att käkbenet är exponerat. Tillståndet är smärtsamt och kan orsaka en bultande, ihållande smärta samt en dålig smak och lukt i munnen. Om du misstänker att du har drabbats av alveolit ska du inte vänta med att kontakta din tandläkare.

Ta bort en visdomstand

Om en visdomstand orsakar problem är det viktigt att den avlägsnas. Vanliga problem som kan drabba en visdomstand och området kring en visdomstand är karies, inflammationer som perikoronit, en cysta nära visdomstanden och svullet tandkött. Vanliga symtom som ovanstående tillstånd kan orsaka är värk och smärta i området, feber eller svullet tandkött.

Behöver du hjälp med dina visdomständer?

Fyll i formuläret nedan så kommer vi att kontakta dig inom kort.

Efter att du har opererat bort en visdomstand är det viktigt att fortsätta upprätthålla en god munhygien. Det är dock viktigt att vara försiktig med tandborsten runt operationsområdet, då det kommer vara ömt och blöda lätt.

Efter cirka två veckor kan du börja göra rent området som vanligt. Du bör inte äta eller dricka på minst två timmar efter ingreppet, det kan försvåra läkningen. Det är viktigt att se till att proppen av levrat blod inte förstörs då läkningen utgår från den.

Under det första dygnet är det rekommenderat att endast äta flytande föda för att minska risken för att mat fastnar i såret.

Har du frågor eller vill boka en tid hos oss? Fyll i formuläret nedan så hör vi av oss till dig så snart vi kan.

Relaterat till operera bort en visdomstand