Perikoronit

Har du ont i tandköttet i området vid en visdomstand? Då kan du ha perikoronit, en tandköttsinflammation vid en delvis frambruten visdomstand.

Perikoronit kan orsaka obehag och smärta kring området runt en visdomstand. Om du har återkommande problem med perikoronit kan du behöva dra ut din visdomstand.

Perikoronit är en tandköttsinflammation som kan uppstå vid en delvis frambruten visdomstand och är ett av de vanligaste akuta tillstånden i samband med visdomständer. Perikoronit är vanligast i åldrarna 19–25 år eftersom det är då visdomständerna brukar börja bryta fram. Dina visdomständer är de sista permanenta tänderna som bryter fram och det är vanligt att de, i samband med att de tränger fram, orsakar flera problem och att du får ont i en visdomstand.

Vad är perikoronit?

Perikoronit är tandsjukdom som orsakar en inflammation i tandköttet vid en visdomstand som inte helt har brutit fram. Det beror främst på att det kan vara svårt att rengöra ordentligt kring det området. Bristande rengöring leder i sin tur till att matrester och plack, bakteriebeläggningar, kan samlas och fastna där.

Om dina visdomständer i överkäken bryter fram före visdomständerna i underkäken kan du löpa större risk för att utveckla perikoronit. Det beror på att då kan tänderna i överkäken bita ned på visdomständerna i underkäken som inte brutit fram än. Detta kan i sin tur orsaka irritation och öka risken för infektion.

Symtom på perikoronit

Symtomen på perikoronit kan variera och vissa symtom är mer allvarliga än andra. Nedan hittar du några vanliga symtom på perikoronit samt symtom som är mer allvarliga:

• Smärta i området runt visdomstanden är vanligt, särskilt när du tuggar eller biter ihop.
  • Tandköttet runt den delvis frambrutna tanden kan bli rött och svullet.
  • Perikoronit kan orsaka dålig andedräkt.

Några mer allvarliga symtom på perikoronit är:

• Svårigheter med att gapa
  • Svullnad i ansiktet
  • Feber

Om du utvecklar perikoronit vid en visdomstand i underkäken är det mycket viktigt att du söker vård direkt. Om perikoronit i underkäken förblir obehandlat kan det sprida sig ner mot halsen och bli en mycket akut situation. I värsta fall kan perikoronit i underkäken leda till bakteriesepsis.

Oavsett om du har drabbats av perikoronit i underkäken eller i överkäken ska du alltid, om du har något av ovanstående symtom, söka akut tandvård omedelbart. Du kan boka en akuttid hos oss nedan.

Orsaker till perikoronit

Perikoronit uppstår ofta om en delvis frambruten visdomstand är täckt av en tandköttsflik. Tandköttsfliken försvårar i sin tur rengöringen i området vilket leder till att bakterier och matrester samlas under tandköttsfliken vilket kan orsaka en tandköttsinflammation runt visdomstanden. Perikoronit kan också uppstå om visdomstanden växer snett och inte tränger igenom tandköttet ordentligt.

Behandling av perikoronit

Behandlingen av perikoronit beror på svårighetsgraden av tillståndet. Men oavsett brukar en behandling inkludera rengöring under tandköttsfliken genom att spola rent området och få bort bakterier och matrester som fastnat under fliken med en koksaltlösning. För att underlätta rengöring kan tandläkaren ibland ta bort fliken.

Din tandläkare kan sedan rekommendera att du hemma använder en enbindelsborste, en särskilt liten borste, så du kommer åt ordentligt i området i kombination med en antibakteriell salva, corsodylgel. Du ska alltid följa din tandläkares rekommendationer för applicering. Om infektionen har spridit sig och du har feber kan antibiotika vara nödvändigt. Detta ordineras i så fall av din tandläkare.

Om du drabbas av perikoronit flera gånger vid en visdomstand kan det vara nödvändigt att dra ut visdomstanden. Då kommer din tandläkare först att göra en tandundersökning för att bedöma om ingreppet är nödvändigt. Det är ofta bättre att extrahera dåliga visdomständer i yngre ålder då benet är mer töjbart.

Hur förebygger jag perikoronit?

För att förebygga perikoronit är det viktigt att ha en god munvårdsrutin och gå på regelbundna tandläkarbesök. Med regelbundna besök hos tandläkaren kan eventuell problematik med en visdomstand upptäckas i ett tidigt skede och hindra att du utvecklar perikoronit.

Eftersom perikoronit vanligtvis uppstår i samband med bristande rengöring kring en visdomstand är det också av största vikt att du rengör ordentligt vid dina visdomständer för att förebygga att perikoronit utvecklas. Du bör borsta extra noggrant kring området och om du märker att du har en tandköttsflik vid en visdomstand kan du försöka borsta bort den och sedan skölja området med koksalt. Detta kan göra ont och orsaka blödning. Om det orsakar extrem smärta ska du självklart inte fortsätta utan istället uppsöka en tandläkare för behandling. För att upprätthålla en god munhygien och undvika perikoronit bör din munvårdsrutin innehålla följande steg:

• Borsta tänderna: Borsta tänderna två gånger om dagen, i två minuter med två centimeters fluortandkräm
  • Använd tandtråd: Använd tandtråd eller mellanrumsborstar dagligen för att få bort bakterier och matrester mellan tänderna.
  • Skölj med en munskölj: Använd en fluorskölj för att ge dina tänder ett extra skydd mot bakterier. Du ska helst skölja munnen med en munskölj på eftermiddagen.

Hur kan vi hjälpa dig?

De må vara en klyscha, men hos oss finns inga dumma frågor. Vi finns här 365 dagar om det är något. Du når oss som vanligt på 010-188 00 00.