Dålig smak i munnen

Har du en dålig smak i munnen? Dålig smak i munnen kan vara ett tecken på andra munhälsoproblem som tandköttsinflammation, muntorrhet eller svamp i munnen.

En bristande munhygien kan orsaka en dålig smak i munnen. Dålig smak i munnen kan i sin tur vara symtom på att du har underliggande tand- och munsjukdomar. Men genom att följa goda munvårdsrutiner kan du förebygga och behandla dålig smak i munnen.

Dålig smak i munnen är något som kan drabba alla. Om du har ätit eller druckit något som ger dig en dålig smak i munnen går det vanligtvis att få bort genom att borsta tänderna eller använda munskölj. Men om du har en dålig smak i munnen under en längre tid som inte går över beror det förmodligen på något annat.

Orsaker till dålig smak i munnen

Dålig smak i munnen kan ha flera olika orsaker som exempelvis mat och dryck. Men dålig smak i munnen orsakas inte alltid av något som du ätit eller druckit och kan bero på underliggande munhälsoproblem. Andra orsaker till dålig smak i munnen är:

Bristande munhygien

En dålig munhygien kan leda till en ansamling av matrester och bakterier i munnen vilket kan orsaka en dålig smak i munnen. Dålig smak i munnen kan vara ett tecken på mer allvarliga munproblem som exempelvis tandköttsinflammation, även kallat gingivit. Om du inte borstar tänderna och använder tandtråd regelbundet byggs plack upp på dina tänder vilket kan resultera i tandköttsinflammation.

Ytterligare orsaker till dålig smak i munnen är infektioner och visdomständer som växer fram. Om du inte rengör tungan ordentligt kan även bakterier och matrester samlas där som ger en dålig smak i munnen.

Muntorrhet

Din saliv innehåller näringsämnen och hjälper till med att få bort matrester och bakterier efter att man har ätit. En brist på saliv kan därmed leda till att du får en dålig smak i munnen. Vissa mediciner, hälsotillstånd som diabetes och rökning kan orsaka muntorrhet vilket i sin tur kan leda till dålig smak i munnen.

Svampinfektion i munnen

Svamp i munnen, även kallat oral candidos, kan orsaka en bitter och dålig smak i munnen. Om du har vit tunga kan det exempelvis vara ett tecken på att du har svamp i munnen.

Om du har dålig smak i munnen som inte försvinner kan det vara tecken på att något inte står rätt till i din munhåla och bero på tandköttsinflammation eller svamp i munnen. Därför ska du inte vänta med att besöka en tandläkare om du har en ihållande dålig smak i munnen. Du kan boka en tid hos en av våra tandläkare nedan.

Så blir du av med dålig smak i munnen

Om du upplever dålig smak i munnen är det viktigt att konsultera en tandhygienist eller tandläkare för en noggrann utvärdering och behandlingsplan. De kan hjälpa dig att identifiera och behandla den underliggande orsaken till den dåliga smaken i munnen.

En god munvårdsrutin kombinerat med regelbundna besök hos en tandläkare eller tandhygienist är avgörande för att förebygga och behandla dålig smak i munnen effektivt. Regelbundna besök hos tandläkaren hjälper dig att upptäcka eventuell problematik i munhålan i ett tidigt skede vilket i sin tur kan minska risken för mer omfattande och kostsamma behandlingar. En god munvårdsrutin kan hjälpa dig att förebygga flera typer av mun- och tandsjukdomar.

Förebyggande åtgärder mot dålig smak i munnen

För att förebygga dålig smak i munnen och främja en god mun- och tandhälsa, är det viktigt att upprätthålla en god munvårdsrutin och göra regelbundna besök hos en tandläkare eller tandhygienist för professionell rengöring och kontroll av din allmänna munhälsa. En god munvårdsrutin bör innehålla följande steg:

• Borsta tänderna: borsta tänderna två gånger om dagen med fluortandkräm.

• Tandtråd eller mellanrumsborste: Använd tandtråd eller mellanrumsborste för att få bort matrester och plack mellan tänderna.

• Munskölj: Använd en antibakteriell munskölj för få bort bakterier i munnen.

• Tungskrapa: En tungskrapa hjälper dig att få bort bakterier och matrester från tungan.

Relaterat till dålig smak i munnen

Hur kan vi hjälpa dig?

De må vara en klyscha, men hos oss finns inga dumma frågor. Vi finns här 365 dagar om det är något. Du når oss som vanligt på 010-188 00 00.