Vit tunga

Har du en vit tunga? Den kan bero på flera orsaker som dålig munhygien, rökning eller svamp i munnen.

Vit tunga kan orsaka dålig andedräkt och vara ett tecken på att du har en bristande munhygien. Men genom att bibehålla en god munvårdsrutin kan du undvika vit tunga och förbättra din munhälsa.

Vit tunga är ofta ett resultat av bristande munhygien och är vanligtvis ofarligt. Men vit tunga kan vara ett tecken på underliggande medicinska problem. Exempelvis kan diabetes, influensa och en förkylning orsaka en vit beläggning på tungan. Vit tunga kan innebära att hela tungan är vit, att du har små vita fläckar på tungan eller, i vissa fall, kan tunga bli luddig.

Vad är vit tunga?

De små knottrorna på tungan kallas för papiller vars funktion är att hjälpa dig känna smak. Vit tunga orsakas av beläggningar som uppkommer till följd av bakterier, matrester, döda celler eller svamp som fastnat mellan tungans papiller. Vit tunga kan vara ett tecken på en underliggande infektion eller sjukdom och om problematiken inte går över bör du kontakta en tandläkare eller tandhygienist för att kontrollera din mun- och tandhälsa.

Orsaker till vit tunga

Du får ofta vit tunga i samband med bristande munhygien men du kan även få vit tunga av andra anledningar:

• Dålig munhygien: En av de främsta orsakerna till vit tunga är bristande munhygien. Om du inte borstar tänderna och använder tandtråd regelbundet kan bakterier och matrester samlas på tungan och orsaka en vit eller gul beläggning.

• Rökning och alkoholkonsumtion: Rökning och alkohol minskar salivproduktionen och kan orsaka muntorrhet. Muntorrhet kan sedan i sin tur leda till problem med tandköttet och att andelen plack ökar vilket kan leda till vit tunga.

• Svamp: Oral candidos är en svampinfektion som kan orsaka vita fläckar på tungan och i vissa fall även en helt vit och luddig tunga. En svampinfektion i munnen kan uppstå till följd av att du exempelvis tar antibiotika.

Symtom på vit tunga

Bortsett från att tungan blir vit kan du även uppleva symtom som dålig andedräkt, dålig smak i munnen och att papillerna blir större.

Behandling av vit tunga

Vit tunga i sig är oftast inte farligt och går vanligtvis över av sig själv. Men om du har en vit tunga finns det ett flertal sätt att behandla tillståndet på:

• Upprätta en god munvårdsrutin som inkluderar tandborstning, tandtråd, antibakteriell munskölj och en tungskrapa. Det hjälper dig att minska bakterieuppbyggnad i munhålan.

• Drick mycket vatten för att hålla munnen återfuktad och undvika muntorrhet.

• Att sluta röka och dricka alkohol kan bidra till att vit tunga försvinner snabbare.

Om din problematik med vit tunga inte försvinner bör du kontakta en tandläkare eller tandhygienist för individuell rådgivning om hur du ska bli av med vit tunga och att allt står rätt till i munnen. Har du en vit tunga? Du kan boka en tid hos en av våra tandhygienister nedan.

Vad kan jag göra för att förebygga vit tunga?

För att förebygga vit tunga är en god munhygien centralt. Genom att upprätthålla en god munvårdsrutin kan du undvika att drabbas av vit tunga och förbättra din mun- och tandhälsa. En god munvårdsrutin bör innehålla följande steg:

• Borsta tänderna: Borsta tänderna två gånger om dagen med fluortandkräm.

• Använd tandtråd: Använd tandtråd eller mellanrumsborste dagligen för att rengöra mellan tänderna dit en vanlig tandborste inte når.

• Använd munskölj: Skölj munnen regelbundet med munskölj för att minska bakterieuppbyggnad i munhålan.

• Använd en tungskrapa: En tungskrapa är ett effektivt verktyg för att avlägsna beläggning på tungan.

• Regelbundna besök hos tandläkare eller tandhygienist: Gå på regelbundna tandläkarbesök för att kontrollera din munhälsa och få plack och tandsten borttaget.

Vanliga frågor om vit tunga

Nedan hittar du de vanligaste frågorna vi får om vit tunga. För individuell rådgivning kontakta en tandläkare om vilken behandling mot vit tunga som passar dig bäst.

Vad ska jag göra om jag har vit tunga?

Om du har vit tunga, börja med att förbättra din munhygien genom att borsta tänderna, använda munskölj och tandtråd samt använda en tungskrapa.

Kan vit tunga förebyggas?

Ja, vit tunga kan förebyggas genom god munhygien och regelbundna besök hos en tandläkare eller tandhygienist för professionell rengöring.

Kan vit tunga vara ett tecken på allvarligare problem?

I vissa fall kan vit tunga vara ett tecken på underliggande medicinska problem. Om du är orolig över din vita tunga, konsultera en läkare eller tandläkare för en grundlig undersökning.

Relaterat till vit tunga

Hur kan vi hjälpa dig?

De må vara en klyscha, men hos oss finns inga dumma frågor. Vi finns här 365 dagar om det är något. Du når oss som vanligt på 010-188 00 00.