Tandvärk: Symptom, orsaker och behandling

Tandvärk är en vanlig åkomma och drabbar de allra flesta. Varför det uppstår kan bero på många olika saker, men det är viktigt att tandvärken behandlas.

Tandvärk är ett tecken på att någonting inte står rätt till i munnen. Tandvärk kan göra väldigt ont och bero på en mängd olika saker. Många gånger behöver åkomman behandlas för att värken ska försvinna.

Om du drabbas av tandvärk är det viktigt att du inte dröjer för länge med att uppsöka tandvården. Det är bättre att arbeta förebyggande och behandla problematiken i tid än att riskera att besvären blir värre.

Tandvärk är en vanlig åkomma som kan orsaka smärta och ge personen som drabbats allvarliga besvär. Den vanligaste orsaken till tandvärk är att tandnerven, pulpan, blivit inflammerat av ett kariesangrepp. Om du inte uppsöker en tandläkare riskerar du att problemen blir värre.

Symptom på tandvärk

Hur man upplever tandvärk varierar. Vart i munnen det gör ont och vad den bakomliggande orsaken är påverkar hur smärtan uppfattas. Eftersom tandvärk är svår att definiera kan det vara omöjligt att säga exakt vart det gör ont. Du som har tandvärk kan påverkas på flera sätt.

• Ilningar
  • Huggande smärta
  • Molande värk
  • Smärta som känns som huvudvärk

Orsaker till tandvärk

Att få tandvärk är ett tecken på att någonting i munnen inte står rätt till. Tandvärk kan uppstå i tänderna, tandköttet eller i käkarna. Allra vanligast är det att tandvärken uppstår på grund av olyckor, tandgnissling, infektioner, inflammationer eller stora kariesangrepp.

Hål i tänderna

Ett större kariesangrepp som inte blivit behandlat kan orsaka smärta i tanden. När hålet nått in till tandnerven orsakar bakterierna en inflammation i tanden. Om hålet förblir obehandlat sprids inflammationen genom rotkanalen till benvävnaden och orsakar då en mer molande smärta.

Synliga tandhalsar

Det yttersta skiktet, emaljen, skyddar nerven. Men där tandköttet börjar tar emaljen slut och så även skyddet. När tandköttet drar sig tillbaka kan tandroten bli synlig. Roten skyddar inte nerven lika bra som emaljen. Då kan ilningar uppstå.

Infektioner

Om en tand är inflammerad kan inflammationen sprida sig ut till vävnaden. Om det händer kan var bildas och en dov smärta kan uppstå. Om detta händer kan tanden behöva rotfyllas. En tand som redan är rotfylld kan ändå drabbas av infektioner. Det betyder att en rotfyllning kan vara otät och att det kommer in bakterier. Dessa kan spridas genom rotspetsen och då blir käkbenet inflammerat eller infekterat.

En infektion kan även uppstå när en ny tand bryter igenom. Det är vanligt när visdomständerna växer fram.

Skador och sprickor

Tandvärk kan uppstå om tanden utsatts för ett trauma och om du exempelvis bitit sönder den. Skador eller sprickor i tänderna kan exempelvis blotta tandnerven och göra tanden extra känslig.

Lagningar

En tand som tidigare haft hål som lagats kan vara sämre skyddad än en helt frisk tand. Otäta fyllningar, försämrad isolering och borrning kan orsaka ilningar och värk.

Tandpressning eller tandgnissling

Om du pressar eller gnisslar tänderna blir påfrestningen på hög. Det kan orsaka en träningsvärk i käkarna som kan upplevas som tandvärk. När man gnisslar eller pressartänderna är det stor risk att du sliter ned dem. Det kan i sin tur leda till att tanden inte får ett tillräckligt bra skydd och värk kan uppstå.

Tandutdragning

När du dragit ut en tand kan det göra ont. Oftast går smärtan över på några dagar. Men det kan även hända att hålet efter tanden blir infekterat. Då kan du drabbas av både svår värk och feber.

Hur behandlas tandvärk?

När du söker tandvård för att få bukt med tandvärk undersöker tandläkaren det område där du känner smärta. Tandläkaren tar även röntgenbilder för att kunna se över områdena kring rötterna. Tandinfektioner behöver inte alltid behandlas med antibiotika utan kan läka ut av sig själva, men om du exempelvis har problem med hjärtat eller nedsatt immunförsvar är det viktigt att vara extra försiktig. Det vanligaste behandlingssättet är att antingen laga, rotfylla eller dra ut tanden.

Lediga tider

När måste jag uppsöka tandvården?

Det är viktigt att uppsöka en tandläkare om du drabbas av tandvärk. Detta för att om du dina problem förblir obehandlande kan dessa förvärras.

Det är viktigt att kontakta din tandläkare om du drabbats av några av dessa symptom:

• Svullnad i munnen.
  • Molande värk i munnnen.
  • Tänder som ömmar och gör ont när du tuggar och äter.
  • Trauma mot munnen.
  • Ilningar.
  • Svullet och smärtande tandkött.
  • Odefinierad smärta i munnen.

Vad kan jag göra själv?

Det finns många huskurer som tipsar om hur du på bästa sätt lindrar dina värkande tänder. Exempel på olika huskurer är vitlök som gnuggas på tanden, skölja med saltvatten, gurgla i olja eller tugga på kryddnejlika. Hur pass väl dessa huskurer fungerar låter vi vara osagt. Det är viktigt att uppsöka tandvård vid tandvärk så att tandläkare kan undersöka situationen i munnen.

Det finns även några sjukdomar som orsakar smärta i ansiktet vilket då felaktigt kan uppfattas som tandvärk. Exempelvis kan ont i bihålorna uppfattas som tandvärk men istället bero på bihåleinflammation, även käkledsinflammation, nervsmärtor och kärlkramp kan misstas för tandvärk.

Är du intresserad av att boka en tid hos oss? Fyll i formuläret nedan så kommer vi att kontakta dig inom kort.

Tandvård på dina villkor

På Aqua Dental har vi öppet 365 dagar om året och har även avskaffat den konventionella helgtaxan som de flesta klinikerna arbetar efter. Det innebär att du inte behöver extra för tandvård hos oss på kvällar och helger, oavsett om besöket avser en traditionell basundersökning eller akuta besvär.