Tandböld och fistel i tandköttet

En tandböld är en samling var vid roten av tanden som växer och till slut spricker. Misstänker du att du har en tandböld? Vänta inte med att söka vård.

Om du har tandvärk som orsakar en svår, dunkande smärta kan det vara ett tecken på att du har en tandböld. En tandböld som förblir obehandlad kan leda till en fistel i tandköttet. Tandbölder och fistlar i tandköttet är smärtsamma och allvarliga tillstånd.

En tandböld, även kallad abscess, är en samling var vid roten av en tand som orsakas av en infektion. Det första tecknet brukar vara en bultande tandvärk som inte försvinner. Genom att upprätthålla en god munhygien med hjälp av en noggrann munvårdsrutin och regelbundna tandläkarbesök kan du förebygga tandsjukdomar som tandböld.

Vad är en tandböld?

En tandböld är en typ av tandinfektion som innebär att det samlas var vid en tands rötter. En tandböld bildas om pulpan, käkbenet eller tandköttet har drabbats av en inflammation. Området där tandbölden sitter brukar ofta bli rött och svullet. Om en tandböld inte behandlas kan tillståndet orsaka en fistel i tandköttet. En fistel kan i sin tur öka risken för att infektionen sprider sig.

Symptom på tandböld

En tandböld orsakar ofta frekvent och ihållande smärta som blir värre när du tuggar eller sväljer. En tandböld kan se ut som en liten knöl eller finne på tandköttet och det är vanligt att du blir extra öm när du rör eller trycker på den. Vidare kan du uppleva en regelbunden bultande eller pulserande känsla samt att du känner dig varm och att huden får en viss rodnad. Ytterligare symtom som kan uppkomma i samband med en tandböld är:

• Ihållande, bultande tandvärk.
  • Svullnad i ansiktet, halsen eller kinden.
  • Rodnad.
  • Ömhet när du ska svälja och tugga.
  • Feber.
  • Ömhet och svullnad under käken eller i nacken.
  • Plötslig förekomst av illaluktande eller illasmakande vätska i munnen.

När bör jag söka vård?

Om du misstänker att du har en tandböld bör du uppsöka en tandläkare omedelbart. Om du har feber eller om ansiktet eller kinden är svullen kan det vara ett tecken på att det inflammatoriska tillståndet har spridit sig till käken och den omgivande vävnaden. En infektion som orsakats av en tandböld kan sprida sig till andra delar av kroppen genom blodomloppet och i vissa fall orsaka blodförgiftning vilket kan vara livsfarligt.

Eftersom inflammationen kan sprida sig är det viktigt att söka hjälp så fort du misstänker att du har en tandböld. På Aqua Dental erbjuder vi akut tandvård 365 dagar om året. Du kan boka en akuttid hos oss nedan.

Orsaker till tandböld

En tandböld utvecklas när bakterier samlas i tandköttsfickor eller runt tänderna. De kan också uppstå i samband med bakterieangrepp som drabbar död vävnad i munnen. Vidare kan en tandböld utvecklas om bakterier har möjlighet att tränga in i pulpan. Därför är en dålig munhygien en bidragande faktor till att tandbölder bildas.

Även trauma och olyckor kan öka risken för att drabbas av en tandböld, exempelvis om du skadar tandpulpan. Pulpan är den mjuka vävnaden inuti tanden som består av nerver och blodkärl. När tandpulpan blir infekterad eller skadad kan det leda till inflammation och smärta vilket kan resultera i en tandböld. Ytterligare faktorer som kan bidra till att en tandböld bildas är:

• Inflammation i tandköttet - tandlossning är en tandköttssjukdom som kan sprida sig från tandköttet till käkbenet och kan bland annat uppstå om du har en dålig munhygien.
  • En kost som innehåller mycket socker.
  • Om du inte sköter dina tänder ordentligt och har en dålig munhygien kan bakterier i större omfattning samlas på dina tänder och ditt tandkött.
  • Rökning eller snusning.
  • Ett försvagat immunförsvar.

Hur bildas en fistel i tandköttet?

En fistel kan bildas om infektionen från en tandböld sprider sig. En fistel är en kanal i tandköttet som bildar en öppning så var kan rinna ut. Fistlar kan öka risken för att infektionen sprider sig vidare.

Om en tandböld inte behandlas kan infektionen sprida sig till käkbenet och omgivande vävnader. Detta kan leda till att en fistel bildas i tandköttet. En fistel är en onormal kanal som tränger igenom huden och orsakar en öppning där var rinner ut. För att bli av med en fistel behöver man ofta operera.

Behandling av tandböld och fistlar i tandköttet

Det första steget är att tandbölden dräneras för att sedan kunna avlägsna infektionen. Tandläkaren kommer också att reda ut orsaken till varför tandbölden uppstod och bedöma om en efterbehandling är aktuell. Om din tandböld redan har spruckit av sig självt så kommer smärtan ha minskat men för att förhindra spridning måste tandläkaren avlägsna den resterande infektionen.

Om tandbölden fortfarande är intakt kan ibland dränering behöva utföras under en längre period för att tömma den på allt var. Detta kan leda till att ett dräneringsrör läggs in i tandbölden som behöver bytas ut varje dag tills inflammationen har lagt sig. Om en fistel har uppkommit i samband med en tandböld kan operation vara en nödvändig åtgärd.

Efterbehandling av tandböld

Efter att tandbölden har tagits bort brukar du ofta få efterbehandlas med antibiotika. När tandläkaren har fastställt orsaken till tandbölden, vilket ofta brukar ske via röntgen, så kan ytterligare behandlingsmetoder tillkomma beroende på hur behovet ser ut. Exempelvis så kan tandköttsfickor behöva rensas på bakterier, en så kallad tandrensning, men även större ingrepp kan vara nödvändiga som rotfyllning eller i värsta fall att tanden behöver dras ut. Obehandlad karies är en vanlig orsak till att tandbölder uppstår men om kariesangreppet går under benkanten är inte en rotfyllning möjlig då det inte blir tillräckligt tätt. Om du har utvecklat en fistel i tandköttet i samband med tandbölden kan även det påverka om en rotfyllning är möjligt eller inte.

Behandling av tandböld och fistlar i tandköttet på Aqua Dental

På Aqua Dental erbjuder vi akut tandvård 365 dagar om året och utan långa väntetider. Hos oss arbetar tandläkare med lång erfarenhet och stor kunskap som även är vana vid att arbeta med tandvårdsrädda patienter. Tandbölder och fistlar i tandköttet är oftast ett akut problem som kan orsaka stor smärta och därför ska du inte vänta med att söka vård. Vi på Aqua Dental vill att tandvården ska ske på dina villkor och vi har kliniker i flera städer som erbjuder akut vård.

Nedan hittar du de vanligaste frågorna vi får om tandbölder; bland annat hur du kan göra för att förebygga tandbölder och om tandbölder kan komma tillbaka.

Hur kan jag förebygga tandbölder och fistlar i tandköttet?

För att förebygga tandbölder och fistlar i tandköttet är det viktigt att du upprätthåller en god munhygien genom att borsta tänderna minst två gånger om dagen, använda tandtråd dagligen och besöka tandläkaren regelbundet för kontroller och professionell rengöring. Att äta en hälsosam kost och undvika tobak och överdriven alkoholkonsumtion kan också bidra till att förebygga infektioner i munnen.

När bör jag söka vård för en tandböld eller fistel i tandköttet?

Du bör söka vård hos en tandläkare om du upplever smärta, svullnad, rodnad eller ömhet i tandköttet, eller om du märker en dålig lukt eller smak i munnen. Tidig behandling av tandbölder och fistlar i tandköttet kan förhindra allvarligare komplikationer och hjälpa till att bevara din tands funktion och utseende.

Hur lång tid tar det att återhämta sig från behandling av en tandböld eller fistel i tandköttet?

Återhämtningstiden efter behandling av en tandböld eller fistel i tandköttet varierar beroende på infektionens omfattning och den specifika behandlingen som utförs. I vissa fall kan smärtan och svullnaden börja minska inom några dagar efter det att behandlingen påbörjats, medan det i andra fall kan ta flera veckor för fullständig återhämtning. Det är viktigt att du följer tandläkarens instruktioner för eftervård och håller området rent och fritt från infektion.

Kan tandbölder och fistlar i tandköttet återkomma?

Det är möjligt för tandbölder och fistlar i tandköttet att återkomma, särskilt om den underliggande orsaken till infektionen inte har behandlats effektivt eller om du inte upprätthåller god munhygien. Regelbundna tandläkarbesök och en noggrann tandvårdsrutin kan minska risken för återkommande tandbölder och fistlar i tandköttet.

Har du frågor eller vill boka en tid hos oss? Fyll i formuläret nedan så hör vi av oss till dig så snart vi kan.

Relaterat till tandböld och fistel i tandköttet

Hur kan vi hjälpa dig?

De må vara en klyscha, men hos oss finns inga dumma frågor. Vi finns här 365 dagar om det är något. Du når oss som vanligt på 010-188 00 00.