Förlängd karensperiod

Nu meddelar Regeringskansliet att en förlängning av karensperioden för de personer som på grund av Coronaepidemin blivit tvungna att avbryta sin behandling kommer införas från och med 1 september.

Många personer har undvikit att besöka tandläkaren på grund av pandemin. Regeringskansliet har nu beslutat att ersätta drabbade persoender genom att förlänga den pågående ersättningsperioden.

Många har på grund av rådande Coronapandemi blivit tvugna att avstå från att uppsöka tandvården, inte minst de personer som tillhör en riskgrupp. Det kan ha orsakat en försämrad munhälsa. Många har också tvingats avbryta pågående behandlingar, vilket inte bara kan ha drabbat munhälsan utan också den enskildes ekonomi.

På Aqua Dental har vi vidtagit flera åtgärder för att underlätta för våra patienter. Exempelvis har vi särskilt avsatta tider för dig som tillhör en riskgrupp. Vi erbjuder också taxibidrag för att du ska kunna undvika folksamlingar i kollektivtrafiken.


Kompensation för förlorat högkostnadsskydd

Nu har regeringen beslutat att kompensera dig som haft en påbörjad behandling med en karensuppräkning på minst 3000 kronor i referenspris men på grund av Coronapandemin inte kunnat besöka tandläkare efter den 1 april och därmed förlorat ditt högkostnadsskydd.


Du som inte besökt tandvården sedan 1 april i år och som innan dess kommit upp till den första karensnivån på 3001 kronor i referenspris kommer att tilldelas en ny ersättningsperiod. Den nya ersättningsperioden kommer att träda i kraft den 1 september i år.


Hur lång ersättningsperioden blir varierar dock från person till person då den blir lika lång som de antal dagar du hade kvar efter 1 april i år. Ingen patient blir dock tilldelad färre än 90 dagar. Den karens du uppnått 1 april adderas till de kostnader som utförs i denna ersättningsperioden. Det innebär att du inte behöver börja på noll i karens när du besöker tandvården igen. Registrering av ny ersättningsperiod sker automatiskt och du som patient behöver inte ansöka om en ny period.


Vill du bli uppringd?

Har du några frågor eller vill boka en tid? Fyll i dina kontaktuppgifter nedan så hör vi av oss till dig inom kort. Det går också bra att ringa oss direkt på 010-188 00 00.  

Vad är en ersättningsperiod?

Högkostnadsskyddet börjar gälla när du nått en tandvårdskostnad på 3001 kronor i referenspris udner din ersättningsperiod. Det innebär att du bara betalar en viss del av den slutgiltiga kostnaden. Ersättningsperioden för högkostnadsskyddet börjar så snart du betalar för en åtgärd som täcks av högkostnadsskyddet. Den registreras då hos Försäkringskassan och perioden varar sedan i tolv månder. Du kan själv välja att avsluta din ersättningsperiod i förtid, det kan vara fördelaktigt om du ska påbörja en större behandling.

Information om artikeln

Behöver du en tid?

På Aqua Dental erbjuds ett komplett tandvårdsutbud - från traditionella undersökningar och förebyggande tandvård, till avancerade estetiska behandlingar och specialisttandvård. Du hittar våra kliniker i Stockholm och i Göteborg. Du kan boka en tid genom vår onlinebokning eller per telefon på 010-188 00 00