Dina rättigheter inom tandvården
Precis som inom sjukvården har du som patient inom tandvården rättigheter. Vi har ett fritt vårdval, du har rätt att få reda på kostnader och behandlingsalternativ. Dessutom har vi ett omfattande tandvårdsstöd alla vuxna kan ta del av. Vet du om vilka rättigheter du har?
Som patient ska du bli informerad om och även ha möjlighet att påverka din behandling. Du har även rätt att få ett ungefärligt pris på vad behandlingen kommer att kosta. Du har dessutom rätt att välja vilken tandvårdsaktör du vill bli behandlad av.
Inom tandvården i Sverige har du som patient flertalet rättigheter. Det finns en mängd saker som liknar dina rättigheter inom sjukvården. Exempelvis har personalen tystnadsplikt och de måste föra journal. Det är även din rätt att bli respektfullt bemött och att du får informationen på ett sätt så att du förstår och kan ta till dig uppgifterna. Det är viktigt att du kan ta till dig det som förklaras för dig om din behandling eftersom du har rätt till en åsikt och ska tillsammans med tandläkaren komma överens om fortsatt behandling.
Många tandbesvär kan behandlas på olika sätt och det är därför viktigt att förstå och ta del av information om dina olika valmöjligheter. Exempelvis materialval, olika för- och nackdelar, och vilka behandlingar som är bäst lämpade för din individuella situation. Du har alltså rätt att få ta del av information kring din behandling och vara delaktig i besluten som tas. Du har däremot inte rätt att kräva behandlingar eller åtgärder som tandläkaren tycker är olämpliga.
Fritt vårdval
I Sverige har vi något som kallas fritt vårdval och det innebär att det är du som patient som väljer vilken aktör du vill uppsöka, oavsett om det är Folktandvården eller en privat aktör. Det är också upp till dig om du vill byta tandläkare eller tandhygienist under eller mellan behandlingar. Det är dock viktigt att komma ihåg att om du vill byta vårdgivare under pågående behandling kan extra kostnader tillkomma.
Behandlingsplan
Om du ska genomgå en stor behandling med omfattande åtgärder har du rätt att få en skriftlig behandlingsplan från din tandläkare. Detta kan exempelvis vara aktuellt vid behandlingar då flera tänder ska bytas ut och ersättas eller om tandreglering behövs för att justera bettet.
En behandlingsplan innehåller oftast:
Information om behandlingsbehov
Information om vald behandling
Information om det finns andra behandlingar för att åtgärda problematiken
Information om kostnad för behandlingen och referenspris
Information om behandlingen kan räknas in i högkostnadsskyddet
Kostnader, ekonomiskt stöd och prissättning
Inom tandvården i Sverige är det fri prissättning, vilket innebär att alla tandvårdsaktörer själva sätter priser för den tandvård de erbjuder och utför. Priserna kan därför variera mellan olika mottagningar.
Från det år du fyller 24 räknas du som vuxen och bekostar därför din tandvård själv. Därför är det viktigt att vara medveten om att priser varierar mellan behandlingar och kliniker. Dina rättigheter inom tandvården sträcker sig även till priser och kostnader då du själv står för en stor del av tandvårdskostnaderna. Tandvårdsmottagningen ska ha prislistor tillgängliga för dig som patient, där ska finnas information om priser, referenspriser och garantier. Vissa kliniker väljer att ha prislistor direkt i väntrummet medan andra erbjuder prislistan online på hemsidan.
Fråga vad behandlingen kommer att kosta
Gällande informationen om kostnader för de olika åtgärderna är det din rättighet att få veta kostnaden och skillnaderna mellan olika behandlingar och åtgärder innan de påbörjas. Du ska bli informerad om åtgärder som kan kosta extra och sedan få möjlighet att ta ställning till dessa. Ibland kan de vara ytterst nödvändiga och då är det viktigt att lyssna på tandläkaren eller tandhygienisten och ta till sig av råden och informationen.
Ekonomiskt stöd för tandvård
För att du som patient ska kunna ta del av tandvårdsbidraget, tandvårdsstödet och högkostnadsskyddet måste den aktuella tandläkaren eller tandhygienist vara anslutna till Försäkringskassan.
Mottagningens prislista ska även innehålla information om de statligt fastställda referenspriserna, dessa styr vilka behandlingar som ingår i högkostnadsskyddet. Det är ett skydd som innebär att du får ett avdrag på kostnaden för din behandling när referenspriset på tandvården du fått inom en tolvmånadersperiod överstiger 3000 kronor.
Ett annat bidrag alla vuxna får är det allmänna tandvårdsbidraget, ATB. Det är ett bidrag som du får från det att du fyller 24 år och är baserat på ålder, 300 till 600 kronor per år. Ibland kan ditt ATB dras automatiskt, men det är bra att tänka på att säga till när och om du vill använda det. Ditt ATB går att spara i två år så att du kan använda två bidrag samtidigt.
Om du har en sjukdom som på verkar tänderna antingen på grund av själva sjukdomen eller på grund av medicinering kan du få ta del av ett särskilt tandvårdsstöd. För att få ta del av det särskilda tandvårdsstödet behövs oftast ett läkarintyg. Detta stöd består av 600 kronor per halvår och kan inte sparas.
Kostnadsfri tandvård för barn och ungdomar
I Sverige har barn och ungdomar rätt till avgiftsfri tandvård. Det gäller till och med det år då de fyller 23. I den avgiftsfria tandvården ingår i stort sett de undersökningar och behandlingar som behöver genomföras för att upprätthålla en god munhälsa. Det spelar inte någon roll om du går till Folktandvården eller en privat tandläkare, så länge de har avtal med regionen. Aqua Dental har i dagsläget ett avtal med regionen i Stockholm.
Behandlingar som enbart har ett estetiskt syfte och inte påverkar varken munhälsa eller funktion är inte avgiftsfria för barn och ungdomar.
Kvitto
När du betalar för den tandvård du har fått ska du få ett kvitto. Kvittot ska vara detaljerat så att du förstår vad du betalar för. Exempelvis ska det stå vilka undersökningar och åtgärder som gjorts, vad dessa har kostat, referenspriset på behandlingarna och om det gjorts något avdrag på priset.
Om din behandling har krävt hjälp från ett tandtekniskt laboratorium ska du även få det underlag tandläkaren har fått från dem, exempelvis om du har fått en krona, bro eller bettskena. Det underlaget ska förklara vad tandläkaren har betalat för arbetet och information om materialet.
Garantier och klagomål
Om du upplever att någonting är fel eller om du inte är nöjd med din behandling ska du alltid börja med att vända dig till den tandvårdsaktör som behandlat dig. Om du efter kontakt med mottagningen fortfarande inte är nöjd är nästa steg att vända sig till högre instanser för att klaga, Patientnämnden.
Vi på Aqua Dental är ansluten till Patientnämnden i Stockholm. Om du är patient hos någon våra kliniker i Stockholm ska du kontakta Patientnämnden i Stockholm. Är du patient i en annan ort rekommenderar vi att du kontaktar kliniken direkt. Om du blir behandlad av den offentliga tandvården (Folktandvården) vänder du dig också till Patientnämnden. Patientnämnden finns för säkerhet och förtroende mellan patient och vårdgivare. Patientnämnden är opartisk och kostnadsfri att kontakta. Patientnämnden utreder ärendet och medlar mellan vårdgivare och vårdtagare. De fattar dock inga medicinska eller juridiska beslut, utan fungerar som stöd och hjälp för patienten. Dessutom verkar de för att sprida information om patientens rättigheter.
Vissa större behandlingar kan omfattas av garantier. Då är det viktigt att du, innan behandlingen, pratar med den tandvårdsaktör som utför din behandling om deras eventuella garantier då dessa varierar mellan olika kliniker.
De kliniker som är anslutna till Försäkringskassan har garantier på kronor, broar och tandimplantat, men även avtagbara proteser kan omfattas av garantier. Vissa mottagningar ger även garantier på lagningar. Ta reda på vilka garantier som gäller innan du påbörjar din behandling.
Tandvård utomlands
Om du planerar att genomgå en tandvårdsbehandling utomlands är det viktigt att ta reda på vilka rättigheter du har i det specifika landet, hur ersättningen ser ur och vilka garantier som gäller. När det kommer till vissa typer av behandlingar kan låga priser och korta väntetider utomlands locka, men i slutändan kan den totala kostanden bli högre än om du gjort behandlingen hemma på grund av bland annat resor och eventuella extra kostnader för problem som kan uppstå under behandlingens gång.
Du kan få ersättning i efterhand från Försäkringskassan om du får tandvård i ett land inom EU. Detta tack vare att samma regler som för tandvård i Sverige gäller. Däremot måste du själv betala för vården från början och söka ersättning efter avslutad behandling.
Tandvård tillgänglig för alla
Aqua Dental är tandvårdskedjan som strävar efter att förändra branschen och göra tandvården tillgänglig för alla. Resan mot landet tryggaste och vänligaste tandvård tog fart på riktigt när vi 2014 beslutade oss att förändra synen på svensk tandvård. Aqua Dental är en av Sveriges största privata tandvårdskedjor. Passion, tillgänglighet och kvalitet genomsyrar alla delar av vår verksamhet. Din upplevelse av att gå till tandläkaren ska vara positiv, för oss är det viktigt att du alltid är nöjd efter ett besök hos oss. Det ska vara enkelt, smidigt och tryggt för dig att gå till tandläkaren. Vi vill skapa en bra och långvarig relation till dig och hjälpa dig att upprätthålla en god munhälsa genom hela livet.
Akut tandvård och kvällstid
Någon gång behöver de allra flesta uppsöka akut tandvård. Det är något som hos många mottagningar blir dyrare än om du bokat in en tid för en undersökning. Ofta brukar du behöva betala extra för undersökningen och behandling när du söker akut tandvård. Dessutom brukar det då endast ingå en undersökning av det område som besvärar och oftast görs tillfälliga åtgärder för att lindra exempelvis smärtan. Behövs ytterligare behandlingar för att permanent åtgärda problemet så betalar du för dessa när de genomförs.
På Aqua Dental har vi valt att ta bort den konventionella helg- och kvällstaxan. Hos oss kostar din tandvård lika mycket om du söker vård en söndag eller en tisdag. Aqua Dental vill erbjuda Sveriges mest tillgängliga tandvård och därför har vi valt att ta bort denna extra kostnad för dig som patient.
Har du frågor, synpunkter eller vill boka en tid hos oss? Fyll i formuläret nedan så hör vi av oss till dig så snart vi kan.
Information om artikeln
Mer om Aqua Dental
Läs också
-
65+Reformen
65+Reformen är ett initiativ från oss på Aqua Dental som syftar till att utöka tandvårdsstödet för seniorer. -
Avbetalning av tandvård
På Aqua Dental erbjuds våra patienter fördelaktiga avbetalningslösningar helt utan ränta. -
-Träffa Aqua Dentals tandläkare online
Med vår nya tjänst Onlinetandläkaren kan du träffa en tandläkare direkt i din mobil eller dator. Perfekt för dig som har frågor eller söker rådgivning för en synbar förändring i munnen.