Det är lätt att glömma bort att ta hand om om våra tänder. Så länge de fortsätter vara hela, inte gör ont och har ett utseende som vi är nöjda med så tänker vi inte så mycket på dem. Men våra tänder behöver daglig uppmärksamhet för att de ska kunna fortsätta vara friska. Allt från vår tandborstteknik till vår diet påverkar tänderna.

Här är fem tips om hur du på bästa sätt kan ta hand om dina tänder så att de håller sig friska länge.

1. Daglig tandborstning

Genom att borsta tänderna morgon och kväll avlägsnar man de bakteriebeläggningar som bildas på tändernas yta. Det är viktigt med en bra borstteknik för att kunna borsta bort alla beläggningar utan att skada tänder eller tandkött. Ett tips är att använda en mjuk tandborste och att alltid vänta minst 30 minuter efter mat eller dryck innan man borstar. Tänk på att tandborstar bör bytas ut med jämna mellanrum. Tandborstens strån kan signalera när det är dags att byta.

2. Rengör mellan tänderna

Det är lätt att glömma om tandtråden efter att man har varit duktig och borstat tänderna. Tänderna känns rena och man känner sig fräsch i munnen men bakterier och matrester kan vara kvar mellan tänderna. Dessa bakteriebeläggningar kan resultera i både hål i tänderna och eventuellt tandlossning om de inte tas bort med jämna mellanrum. Det finns många olika typer av verktyg för rengöring mellan tänderna men tandtråd eller tandstickor räcker för de flesta. Du kan passa på att fråga vilka verktyg som passar bäst för just dina tänder på ditt nästa besök.

Var det länge sedan du var hos tandläkaren? Fyll i formuläret så kontaktar vi dig med ett erbjudande inom kort.

3. Regelbundna besök till tandläkare och tandhygienist

Regelbundna besök till tandläkare och tandhygienist kommer ge dig kontroll över dina tänders och ditt tandkötts välmående. Den årliga undersökningen hos tandläkaren eller tandhygienisten kommer hålla dig uppdaterad om hur det ser ut i munnen. Det kommer också ge dig möjligheten att åtgärda eventuella problem i ett tidigt stadium. I samband med dessa besök kommer du också kunna få information och instruktioner om hur du bäst sköter din munhygien.

4. Använd fluorid

Fluor används inom tandvården för att förhindra uppkomsten av hål i tänderna. Tandkrämer som har en fluoridhalt på 1500 ppm rekommenderas. Information om fluoridinnehållet finns på baksidan av tandkrämstuben. För att få maximal effekt av fluoriden kan man sila tandkrämen mellan tänderna innan man spottar ut den. Det är också viktigt att inte skölja munnen med vatten efteråt för då sköljs flouriden bort. Fluorid kan även finnas i exempelvis olika munskölj eller tabletter som man kan använda som tillägg under dagen.

5. Minska småätandet och sockerintaget

Varje gång vi äter får också bakterierna i vår mun mat. Vissa bakterier i munnen kan bryta ner socker i maten till syror som fräter på tänderna. Dessa skador kan med tiden utvecklas till hål i tänderna. Genom att byta till en mindre sockerrik diet kan bakteriers tillgång på socker minskas. Minskad sockertillgång för bakterier kommer alltså också minska risken för hål i tänderna. Ett annat sätt att minska bakteriers tillgång till socker är att minska småätande. En diet med mindre socker och tre till fyra matintag dagligen kommer ge goda förutsättningar för at undvika hål i tänderna.

Av Arthur Artlock