Tandvårdsstöd med F-kort

Det finns ett ekonomiskt stöd att ta del av om man på grund av sjukdom eller funktionsnedsättning inte kan sköta sin munhälsa. Det är däremot många som inte känner till det här stödet.

Patienter med vissa sjukdomar eller funktionsnedsättningar kan ha ett ökat behov av tandvård. De kan då vara berättigade till utökad ekonomisk hjälp, tandvårdsstöd med F-kort.

För patienter som lider av vissa sjukdomar eller funktionsnedsättningar finns olika ekonomiska stöd att tillgå. Dels finns det särskilda tandvårdsbidraget där du kan vara berättigad ett bidrag om 600 kronor per halvår. Det finns även ett tandvårdsstöd med F-kort för patienter som lider av svåra sjukdomar eller grava funktionsnedsättningar.

Vad är F-tandvård?

F-tandvård eller tandvårdsstöd med F-kort är ett stöd för patienter med långvarig sjukdom eller grav funktionsnedsättning. De patienter som till följd av sin sjukdom eller funktionsnedsättning har omfattande svårigheter att sköta sin munhygien kan vara berättigade ett ekonomiskt stöd för nödvändig tandvård.

Om du är berättigad tandvårdsstöd med F-kort innebär det att du betalar samma patientavgift som i hälso- och sjukvården, får högkostnadsskydd och till sist frikort när du sammanlagt har betalat 1100 kronor. F-kort är något du måste ansöka om med hjälp av din läkare.

Vem är berättigad F-kort?

Patienter som på grund av sjukdom eller funktionsnedsättning har stor problematik att ta hand om sin munhygien kan ha rätt till tandvårdsstöd med F-kort.

Följande diagnoser kan ge rätt till tandvårdsstöd med F-kort:

• Svår psykisk funktionsnedsättning så som ADHD, Asperger, bipolär sjukdom, ångestsyndrom.
  • Parkinsons sjukdom
  • Multipel skleros
  • Cerebral pares
  • Reumatoid artrit
  • Systemisk lupus erythematosus
  • Sklerodermi
  • Amoytrofisk lateralskleros
  • Orofacial funktionsnedsättning
  • Symtom som kvarstår sex månader efter stroke
  • Sällsynt diagnos (Sällsynt hälsotillstånd).

Hur ansöker man om F-kort?

Om du tror att du är berättigad F-kort så kontaktar du din läkare som skriver ett intyg med en bedömning av din sjukdom eller funktionsnedsättning och hur det påverkar din förmåga att ta hand om dina tänder. Blanketten som läkaren fyller i skickas sedan till den enheten som ansvarar för tandvården i regionen. Region Stockholm utfärdar sedan efter godkänt läkarintyg ett intyg om F-tandvård. När du sedan besöker tandläkare eller tandhygienist visar du upp din legitimation och då kan kliniken se att du har F-kort.

Här hittar du blanketten

Hit ska intyget skickas:
Tandvårdsenheten Hälso- och sjukvårdsförvaltningen
Box 6416
113 82 Stockholm

Vilken typ av tandvård ingår?

Att lida av vissa sjukdomar eller funktionsnedsättningar kan påverka din allmänna hälsa på många olika sätt. Även din mun- och tandhälsa kan påverkas av sjukdomstillståndet, mediciner och hur det påverkar förmågan att sköta munhygienen. Många olika sjukdomstillstånd orsakar exempelvis ökad risk för skador på tänderna, omfattande kariesangrepp, inflammationer i tandköttet och tandlossning.

I tandvårdsstödet med F-kort ingår följande tandvård:

• Undersökningar
  • Förebyggande vård
  • Lagningar
  • Tandlossningsbehandlingar
  • Rotfyllningar
  • Utdragning av tänder
  • Avtagbara proteser
  • Narkos och sedering

Tandvårdsstödet många inte vet om

Enligt en kartläggning som Tandläkartidningen har gjort är det bara omkring en av fem personer som uppskattas vara berättigad tandvårdsstöd med F-kort som får det. År 2016 var det drygt 22 procent av denna patientgrupp som innehar ett F-kort. Hur stor andel av de patienter som har rätt till tandvårdsstödet som faktiskt har ett F-kort varierar mellan regionerna. Orsaken till att siffran är så låg kan ha olika orsaker, flera som deltog i kartläggningen ansåg att antalet som är berättigade kan ha varit överskattat men även att instruktionerna är snäva och att informationen till patientgruppen inte är tillräcklig. En annan förklaring kan vara att många av patienterna har så pass stora behov av omvårdnad att deras tandvårdsbehov redan uppmärksammats och omhändertaget.

Vart vänder jag mig med frågor?

Om du har frågor som rör tandvårdsstöd med F-kort kan du vända dig till din tandläkare eller behandlande läkare. Ring oss på 010 – 188 00 00 så kommer vi att hjälpa till, vägleda och svara på era frågor.

Narkoskliniken

På Aqua Dental har vi i Stockholm en klinik inriktad på att hjälpa patienter som på grund av olika omständigheter har svårt att uppsöka en vanlig tandläkare för att få tandvård. Vi har ett brett utbud av behandlingar som hjälper dig som är i behov av varsam tandvård på grund av medicinska skäl eller tandvårdsrädsla. Exempelvis erbjuder vi tandvård under narkos, lustgas, med laser och med hjälp av psykoterapi.

Har du frågor eller vill boka en tid hos oss? Fyll i formuläret nedan så hör vi av oss till dig så snart vi kan.

Mer om tandköttsinflammation

Hur kan vi hjälpa dig?

De må vara en klyscha, men hos oss finns inga dumma frågor. Vi finns här 365 dagar om det är något. Du når oss som vanligt på 010-188 00 00.