Så kan tandvärk förändra din personlighet

De flesta människor har någon gång haft tandvärk. Smärtan i sig är oftast inte farlig men kan vara mycket plågsam och inkräkta på livet. Om du inte söker upp en tandläkare i tid kan besvären bli svårare att behandla.

Lider du av långvarig värk eller ilningar i tänderna, har en enskild öm eller skadad tand eller svullet tandkött? Då bör du kontakta en tandläkare för undersökning så fort som möjligt. Tandvärk är nämligen en varningssignal om att något inte står rätt till.

Den vanligaste orsaken är att tandnerven blivit inflammerad eller infekterad på grund av till exempel karies, djupa lagningar, blottade tandhalsar, trasiga fyllningar eller tandslitage. Andra orsaker kan vara tandgnissling, tandköttsinflammation, tandlossning eller en vanlig tandutdragning.

Värk kan göra dig aggressiv

Tandvärken i sig är oftast inte farlig men kan hindra dig i vardagen och ge personlighetsförändringar. Långvarig och stark värk kan göra dig lättirriterad, ilsken och aggressiv. Du kan även bli orkeslös, överkänslig och nästan apatisk.

Värk som lämnas obehandlad en längre period kan bli svårare att behandla. Sök därför hjälp så fort som möjligt. Lider du av tandläkarskräck kan det kännas extra motig, men låt det inte hindra dig från att gå till tandläkaren.

Lider du av tandvärk och behöver snabb hjälp? Klicka här för mer information

Med patientens välmående i fokus

På Aqua Dental blir du mottagen av erfarna tandläkare med målet att du som patient ska uppleva så lite smärta och obehag som möjligt både före, under och efter behandlingen. Vid behov av akut tandvård får du som patient alltid en tid så fort det bara går.

Var det länge sedan du var hos tandläkaren? Fyll i dina uppgifter nedan så kontaktar vi dig med ett generöst erbjudande.