Allt du behöver veta om tanden

Hur är tanden uppbygg? Vad är viktigt för tändernas välmående? Här är får du veta allt för att ta hand om dina tänder på bästa sätt.

En tand består av en rot och en krona. Beroende på var tanden är placerad har den olika funktioner. Viktigt är dock att ta hand om alla dina tänder då munnens välmående påverkar ditt allmäntillstånd.

Vi människor får två uppsättningar tänder, först mjölktänderna och sedan de permanenta. Som vuxen får du 28 tänder, eller 32 om alla fyra visdomständer bryter igenom.

Tandens uppbyggnad

Tänderna har en rot, en krona och en pulpa. Den del av tanden som syns kallas för kronan och är täckt av ett hårt skal som kallas emalj. När tanden är frisk sträcker sig emaljen hela vägen ned till tandköttskanten. Emaljen är kroppens hårdaste vävnad och eftersom den inte är bunden till kärl- och nervförsörjningen kan inte emaljen återuppbyggas. Det är därför viktigt att ta hand om emaljen så att den inte nöts bort eller skadas.

Under kronan och emaljen finns dentinet, tandbenet. Det kompletterar emaljen genom att vara mer elastisk och hjälper till att se till att emaljen inte spricker. Tandens största beståndsdel är just dentinet och det är en levande vävnad som känner av värme, kyla och smärta, och använder denna känsel som ett försvar. När tanden smärtar är det ett sätt att meddela att någonting är fel.

Under dentinet finns tandens pulpa, den mjuka vävnad som finns i mitten av tanden och består av nervvävnad, bindvävnad och blodkärl. Om pulpan drabbas av en infektion, karies eller ett trauma så kan det bli väldigt smärtsamt. Om det inte behandlas så kommer tanden att brytas ned.

Den del av tanden som ligger dold i tandköttet kallas för rot och har som uppgift att hålla fast tanden i käken och se till tandens blodförsörjning. Roten är uppbyggd av dentin och nerver och blodkärl löper genom rotspetsen in till pulpan. Tandens rötter skyddas av en mineraliserad vävnad som kallas rotcement. Rotcementet möter emaljen vid tandhalsen, och precis som emaljen har inte cementen någon nervtillförsel och kan därför inte återuppbyggas.

Tändernas funktion

Vuxna människor har 28 tänder och fyra visdomständer. Tandläkarna skiljer på de olika tänderna, på tandläkarspråk kallas de incisiver, caniner, premolarer och molarer.

Framtänder

Framtänderna kallas för Incisiver och är de fyra tänderna i mitten av över- och underkäken. Det innebär att du har åtta framtänder. De kännetecknas av att vara vassa och har en skärkant som används till att bita av.

Hörntänder

Efter framtänderna kommer hörntänderna. Du har fyra hörntänder, två uppe och två nere. Dessa kallas för caniner. Hörntänderna kännetecknas av att de är långa och spetsiga. Deras uppgift är att skydda tänderna vid exemepelvis tuggning.

Kindtänder

De små kindtänderna, premolarerna, sitter två och två på varje sida av både under- och överkäken. Deras uppgift är att dela och tugga mat. Bakom dem finns tre stora kindtänder, molarer, på varje sida av tandraden i både över- och underkäken. Den första stora tanden kallas även för 6-årstanden och nästa för 12-årstanden. Den tanden som är placeras allra längst in kallas för visdomstand. Vissa har anlag för att få alla fyra visdomständer medan andra saknar anlag delvis eller helt. Kindtändernas funktion är att finfördela mat innan den ska sväljas.

Tandköttet

När tandköttet är friskt och välmående sluter det tätt runt tanden. Vilken färg ditt tandkött har varierar beroende på vartifrån du kommer. Ett friskt tandkött kan vara ljust rosa, ljusbrunt till nästan svart. Om tandköttet blir missfärgat eller blöder kan det vara tecken på tandköttsinflammation. Ditt tandkött nöts naturligt, hur snabbt och hur mycket det nöts är individuellt. När tandköttet sjunker blir det ett tydligare mellanrum mellan tänderna. Det är viktigt att ta hand om tandköttet för att undvika infektioner och tandlossningssjukdom.

Saliven

Din saliv är viktigt för att skydda tänderna mot karies och bakteriebeläggningar och neutralisera de syror som bildas när du äter och dricker. Saliven består av vatten, kalcium, fosfat, bikarbonat och bakteriedödande ämnen.

Ta hand om tänderna

För att upprätthålla en god tandhälsa är det viktigt att ta tand om tänderna på ett bra sätt. Borsta tänderna två gånger om dagen med fluortandkräm. Komplettera munvårdsrutinen med tandtråd, tungskrapa och fluorskölj. Förutom att ta väl hand om tänderna hemma är det viktigt att regelbundet gå till tandläkaren. På så sätt kan eventuella problem upptäckas i ett tidigt skede och åtgärdas innan det kräver omfattande behandlingar.

Mer om tänder

Hur kan vi hjälpa dig?

De må vara en klyscha, men hos oss finns inga dumma frågor. Vi finns här 365 dagar om det är något. Du når oss som vanligt på 010-188 00 00.