Så farlig är din last egentligen

Har du en last du skulle behöva bli fri från? Du vet säkert att den inte är bra för din hälsa, men kanske tänker du i första hand inte på hur skadlig den är för tänder och mun? Vi avslöjar hur farliga fyra vanliga laster egentligen är.

Last 1: Rökning

Vid det här laget vet de flesta att rökning skadar kroppen på många sätt. Detta gäller även munhälsan. Att rökning missfärgar tänderna är en bisak i sammanhanget, annars klarar sig emaljen bra från röken tack vare att den är så hård. Istället är det tandköttet som drabbas värst.

Forskning visar på klara samband mellan rökning, sämre munhälsa och färre tänder. Rökare löper större risk att drabbas av tandlossningsjukdom, ett tillstånd som kan bli obehagligt och smärtsamt. Det lömska är att rökningen i sig döljer symptom som blödande tandkött, genom att nikotinet minskar blodförsörjningen i munnens vävnader och gör att tandköttet ser ljust och friskt ut – fast det är precis tvärtom.

Om du röker och får diagnosen tandlossning är det bästa du kan göra att fimpa cigaretterna. Då öka chanserna till lyckad behandling. Att röka försämrar immunförsvaret och kan i värsta fall leda till muncancer.

Last 2: Snus

Snus är inte heller bra för hälsan och munnen. Att kalla det för bättre än rökning betyder bara att det är två skadliga laster som jämförs. Snus ger dålig andedräkt och gula tänder, vilket ofta är oönskat, men inte farligt. Det farliga är att snus fräter på munslemhinnan vilket kan leda till omfattande skador.

Genom att var eviga dag placera prillor under läppen går tandköttet från sunt, slätt och rosa till att bli skrynkligt, tjockt och grått likt elefanthud. Det kan även göra att tandköttsranden drar dig uppåt och blottar tandhalsarna. Något som kan ge stora problem med värk och ilningar samtidigt som det är ett tecken på tandköttsinflammation.

Om du har problem med munhälsan och slutar snusa är det ändå inte säkert att slemhinnorna kan bli som förut. Däremot kan det minska risken för inflammation.

Last 3: Alkohol och sura livsmedel

Något som i dag ökar hos framför allt barn och ungdomar är frätskador på tänderna. Intag av drycker som juice, läsk (även light) och energidrycker gör att emaljen slits och till och med kan lösas upp. Även surt godis, citrusfrukter, andra frukter och bär kan fräta på tänderna. För många vuxna är alkohol är stor bov när det kommer till frätskador och karies.

En frätskada som inte upptäcks i tid riskerar att tränga djupare in i tanden, och skada tandbenet och pulpan. Den tandvävnad som försvunnit kan aldrig komma tillbaka. En lite större frätskada kan kräva plastfyllningar och mycket stora skador kan kräva helt nya tandkronor.

Last 4: Småätande och socker

När du äter eller dricker söta saker omvandlar bakterier i munnen dessa till syra. Om du äter eller dricker sötsaker för ofta får saliven aldrig chans att reparera emaljen emellan syraangreppen. Då riskerar du att få karies och frätskador.

Tidig karies, eller hål i tänderna, känns inte. Men när hålet blir djupare kan det ge ilningar och isningar. Har skadan gått så långt att tandnerven blivit inflammerad kan det ge fruktansvärt smärta och kräva rotfyllning.

Var det länge sedan du var hos tandläkaren? Fyll i dina uppgifter nedan så kontaktar vi dig med ett generöst erbjudande.