Så vet du om tänderna är på väg att lossna

Blöder ditt tandkött när du borstar tänderna? Det kan bero på en inflammation som över tid riskerar att utvecklas till tandlossning. Hos en tandläkare eller en tandhygienist får du svar på hur din mun egentligen mår.

Ett frisk tandkött ser ljust rosa ut och sluter tätt om tänderna. Om det skulle bli rödare, svullet, kännas ömt eller börja blöda när du borstar tänderna kan du ha drabbats av en inflammation. Detta är ett vanligt problem som uppstår när bakterier fått fäste längs tandköttskanten. Om inflammationen lämnas obehandlad riskerar den att förvärras och leda till tandlossning.

Vet du hur ditt tandkött mår? Boka en tid och få reda på det

Tandlossning är en kronisk sjukdom som drabbar nästan varannan vuxen svensk i någon form. En dold folksjukdom vars symptom ofta kommer långsamt och smygande, vilket gör den svår att upptäcka själv. Genom att regelbundet besöka en tandläkare eller en tandhygienist kan eventuella sjukdomar upptäckas och behandlas i tid.

Lömskt sjukdomsförlopp

Vid tandlossning är smärta och andra kännbara symptom ovanliga, och först när tandlossningen är långt gången kan den drabbade märka att tänderna börjar röra på sig. Till slut kan sjukdomen göra att man tappar tänderna helt. Vad som då har skett är att inflammationen har letat sig ned mellan tänderna och djupt ner i tandköttet. Då det är svåra platser att nå för rengöring växer sig bakterierna lätt till sig där och kan börja angripa käkbenet.

Undvik tandlossning – gör såhär

För att undvika tandlossning är det viktigt att rengöra tänderna noggrant, genom tandborstning två gånger om dagen samt att använda tandtråd. Bra är även att låta en tandhygienist hjälpa dig att rengöra där du själv inte når. Han eller hon kan även ge instruktioner och råd om hur du på bästa sätt rengör på egen hand.

Risken att drabbas av tandlossning är större för rökare. Rekommendationen är därför att sluta.  För den som röker kan sjukdomen dessutom vara svårare att upptäcka. Nikotinet gör nämligen att blodkärlen drar ihop sig och lurar ögat att tro att tandköttet är ljust och friskt.

Var det länge sedan du var hos tandläkaren? Fyll i dina uppgifter nedan så kontaktar vi dig med ett generöst erbjudande.