Protetik

Tandlossning och tandköttsinflammation

Tandlossning, (parodontit), är en sjukdom som drabbar många. Nästan varannan vuxen är drabbad av sjukdomen i någon form. Sjukdomsförloppet är ofta långsamt och smygande utan smärtsymtom varför sjukdomen kan vara svårt att själv upptäcka i tid. Tandköttsinflammation, (gingivit), är ännu vanligare. Grundorsaken till de båda sjukdomarna är en bakterieinfektion i vävnaderna runt tanden.

Tandköttsinflammation, orsakas vanligen av bakterier, (plack). Bakteriebeläggningar på tänderna samlas vid tandköttskanten vilket ger upphov till en inflammation i tandköttet. Vid tandköttsinflammation, är sjukdomen begränsad till mjukvävnaden, vid tandlossning har inflammationen och infektionen fått en spridning djupare ner i vävnaderna, det har bildats fickor utefter rotytan och även benet är angripet, käkben har förlorats.

Tandlossning är en kronisk sjukdom med irreversibla skador till skillnad från skador vid tandköttsinflammation. Vid långt gången tandlossning kan tänderna förloras helt.

Tidiga symptom

Det första tecknet på att man drabbats av en inflammation är att tandköttet ser rött och svullet ut, ofta blöder det också när man borstar tänderna. Vid långt gången tandlossning kan man känna att tänderna sitter löst och också märka att tänder flyttat på sig. Smärta eller andra mer kännbara symtom är inte vanliga.

Flera olika faktorer ligger bakom utveckling av tandlossningssjukdom. Bristfällig munhygien, ärftliga faktorer och rökning vet man påverkar sjukdomsförloppet. Andra faktorer som kan tänkas bidra utreds för närvarande, t e x stress och vissa sjukdomar såsom diabetes och hjärt-kärlsjukdomar.

Var det över ett år sedan du var hos tandläkaren? Fyll i nedanstående formulär så får du ett riktigt bra erbjudande!

Ditt telefonnummer

Din epost

Vad kan du göra själv

För att undvika tandlossning och tandköttsinflammation är det viktigt att vara noggrann när man rengör tänderna och att även göra rent mellan tänderna.  Är du rökare är det en fördel att sluta röka. Då tandlossning är svårt att upptäcka själv är det dessutom viktigt med regelbundna tandvårdsbesök. Tandläkare eller tandhygienist, kan genom bland annat fickdjupsmätningar kontrollera hur ditt tandfäste mår.

Behandling av tandlossning

Det första steget i behandlingen av tandlossning är en noggrann undersökning med fickdjupsmätning och nya röntgenbilder tas. Tandläkaren noterar också var tandköttet blöder och om några tänder är rörliga . Denna information används för att bedöma hälsotillståndet för varje enskild tand och utgör grunden för en behandlingsplan för din mun.

Behandlingen består av optimering av munhyienrutiner, och professionell tandrengöring, där man under bedövning tar bort bakteriebeläggningar och tandsten i tandköttsfickorna och runt tänderna. I mer allvarliga fall kan även en mindre operation behövas. För att få en bra läkning är det också viktigt att patienten själv är mycket noggrann med att varje dag gör rent runt om varje tand.

Målet med behandlingen är att se till att det inte längre finns några fördjupade, blödande tandköttsfickor. Upptäcks sjukdomen i tid är också utsikterna för behandlingen goda, och behandlingen ger ofta inga större efterbesvär. Eftersom tandlossning är en kronisk sjukdom är det dock viktigt att den som drabbats av tandlossning också fortsätter gå på regelbundna kontroller och stödbehandlingar hos tandhygienist eller tandläkare. Detta för att kunna upptäcka om sjukdomen är på väg tillbaka, (recidiv) och då kunna ingripa i ett tidigt skede.

Övriga behandlingar

Regeneration

I vissa fall kan man försöka återskapa förlorat fäste, (regeneration), kring tänder som förlorat sitt fäste till följd av tandlossning. Behandlingen går ut på att man placerar någon form av benuppbyggande eller benersättande material i bendefekterna vid tänderna för att tändernas fäste ska återbildas.

Tandimplantat

Om man förlorat tänder, eller riskerar att förlora tänder, på grund av tandlossning kan ett alternativ vara att ersätta tänderna med tandimplantat. I bett med grava tandlossningsskador kan benmängden vara otillräcklig för att placera ett eller flera implantat. Benuppbyggnad (benaugmentering), kan i vissa fall göras för att korrigera benet.

Öppet hus om tandimplantat! Fri tandimplantatskonsultation till de 30 första som anmäler sig, för mer info klicka HÄR.

Sjukdomar kring tandimplantat – Periimplantit och mucosit

Även tandimplantat kan drabbas av inflammationer och bakterieinfektioner. Sjukdomar kring implantat liknar de kring tänder, men är mer aggressiva.

Också kring implantat kan man förlora benfästet,(periimplantit). Om endast mjukvävnaden kring implantatet är involverad benämns sjukdomen periimplantär mucosit.

Det är lika viktigt att sköta hygienen runt implantat som runt sina riktiga tänder och att gå på regelbundna kontroller hos tandläkare eller tandhygienist är nödvändigt.

Om man drabbas av periimplantit är behandlingen liknande den vid tandlossningsbehandling; förbättrade munhygienvanor och professionell rengöring. I grava fall av periimplantit  är operationer vanliga och ibland används antibiotika.

Tanköttskorrigeringar och mjukvävnadsplastik

Ibland behöver tandköttets utseende eller position ändras. T e x i vissa fall av blottade rotytor.

Denna typ av behandlingar förbättrar ofta estetiken och görs ibland också i samband kron-och bro-behandlingar eller vid implantat.

Protetik

Tandlossning – den dolda folksjukdomen

Tandlossning – den dolda folksjukdomen Uppemot 75 procent av alla vuxna drabbas av någon form tandköttsproblem. Tandlossning och tandköttsinflammation är de vanligaste och är ofta svåra att upptäcka och behandla i tid, därför kallas tandlossning ofta för en dold folksjukdom. Men med rätt munhygien, regelbundna besök hos tandläkare och tandhygienist och ett tillskott av mjölksyrabakterier… Läs mer

Boka undersökningstid

Fyll i formuläret nedan så kontaktar vi dig. Du kan också ringa till oss på telefonnummer 020 - 20 20 80.

Ditt telefonnummer

Din epost

Ämne

Ditt meddelande

Boka tid redan idag!
  • Tidsbokning
  • Boka akut tandvård

Fyll i formuläret nedan för att kontakta någon av våra kliniker så kontaktar vi dig. Du kan också ringa till oss på telefonnummer 020 - 20 20 80.

Jag behöver akut tandvård

Fyll i formuläret nedan för att boka en akuttid så kontaktar vi dig så fort vi kan. Du kan också ringa till oss på telefonnummer 020 - 20 20 80.