Blödande tandkött? Så farligt är det

Många svenskar lider av blödande tandkött. Ett problem vi inte pratar så mycket om, men som kan leda till stora problem. Här är tipsen som kan få ditt tandkött att må mycket bättre.

Var tredje svensk har problem med blödande tandkött. Ett problem som majoriteten struntar i att göra något åt. Detta visar en ny undersökning gjord av ett större läkemedelsföretag. Att välja bort att se över det här problemet, eller helt ignorera det, är inte bra och kan i längden leda till stora problem i munnen. Ett blödande tandkött kan leda till tandköttsinflammation som i sin tur kan leda till tandlossning.

Lösningen till problemet med blödande tandkött är en god mynhygien, därför är det viktigt att söka hjälp om du lider av ett blödande tandkött. Orsaken kan vara att bakterier har samlats runt och på dina tänder. Dessa bakterier måste avlägsnas för att du ska kunna upprätthålla en god munhygien.

1. Var noggrann – slarva inte

Borsta dina tänder två gånger om dagen i två minuter. Att borsta hårt är inte nyckeln till rena tänder, borsta varsamt men noggrant. Använd tandvård för att komma åt överallt, exempelvis mellan tänderna där tandborsten inte kommer åt. Var noggrann och strukturerad så att du inte glömmer någon del av munnen.

2. Extra tid på tandköttskanten

Se till att inte glömma bort området där tandköttet möter tanden, alltså själva tandköttskanten. Där är det särskilt gynnsamt för bakterier att få fäste.

3. Lär dig att borsta rätt

Det är inte bara det att du ska borta tänderna två gånger om dagen, du ska även borsta på rätt sätt. Ta hjälp av din tandhygienist för att få tips och råd om hur du kommer åt överallt på bästa sätt.

4. Viktigt med regelbundna besök

Om du går på regelbundna besök hos din tandläkare eller tandhygienist kan de upptäcka att du har problem med tandköttet redan innan du själv märkt av några symptom. Om du lider av blödande tandkött, berätta det för din behandlare så att du kan få hjälp omgående.

Var det länge sedan du var hos tandläkaren? Fyll i dina uppgifter nedan så kontaktar vi dig med ett generöst erbjudande.