Lösa tänder

Upplever du att en tand är lös? Det behöver inte betyda att tanden är på väg att lossna. Så länge både tand och tandkött är friska bör det inte vara någon fara.

Det är inte alltid lösa tänder innebär att tanden eller vävnaden är sjuka. Det kan vara helt normalt med viss rörlighet. Om du även drabbas av värk eller svullnad kan det vara ett tecken på tandlossning.

Det är helt naturligt att de permanenta tänderna kan upplevas som lite lösa under tiden de växer fram. Det är ingen källa till oro och de kommer att växa fast allt mer.

Även efter tillväxtfasen har alla tänder en viss rörlighet. Om dina tänder och ditt tandkött är friskt och ser bra ut i övrigt borde känslan av lösa tänder inte vara något att oroa dig för. Om det däremot gör ont, svullnar eller om tanden är mer lös än andra och beter sig annorlunda är det viktigt att kontakta tandvården för att reda ut varför tanden rör sig.

Tänder kan kännas lösa – utan att vara det

Det kan vara så att det känns som att du har lösa tänder även om det inte är så. Känslan av att tanden är lös kan vara övertygande men när du känner på tanden så upptäcker du att den sitter fast och inte går att rucka på. Det finns olika orsaker till att en tand kan kännas lös.

En trasig lagning

En lagning som släppt lite grann eller lossnat helt kan skapa känslan av att tanden inte sitter fast, det kan även ge en kittlande eller ilande känsla. När en lagning lossnar kan det bli svårare att göra rent. Om du misstänker att en lagning har släppt eller lossnat är det viktigt att kontakta din tandläkare.

Tandutdragning kan ge en känsla av att tänderna är lösa

Om du har varit hos tandläkaren för att dra ut en tand kan behandlingen påverka hur du upplever de kring liggande tänderna. Efter att du dragit ut en tand kan de omkringliggande tänderna känns lösa, men om allt har gått som det ska är så inte fallet. Om de närliggande tänderna däremot är lösa på riktigt och du känner att de är rörliga bör du uppsöka en tandläkare.

Leder tandpressning/tandgnissling till lösa tänder?

Om du gnisslar tänder eller pressar tänder i sömnen kan det vara så att dina känns ömma. Det är en känsla som många uppfattar som att tänderna är lösa. Det kan vara så att tänder som utsätts för en stor belastning kan flyttas lite från sin ordinarie placering och därför uppfattas som lösa. När belastningen upphör kommer tänderna inte att uppfattas som lösa längre. Rådfråga en tandläkare för att få hjälp med en bettskena.

Kan tandreglering orsaka lösa tänder?

När ett bett är i behov av tandreglering och behandlas med tandställning är det inte ovanligt att tänderna blir lite ruckbara. När tandregleringen är avslutad kommer tänderna att växa fast igen. Om du tycker att flera eller någon enstaka tand känns onormalt lös ska du självklart kontakta din tandläkare för en undersökning.

När behöver jag söka vård?

Att tänderna kan kännas lösa är inget farligt. Om du exempelvis råkar ut för en olycka och tänderna känns lösa till följd av den eller om du lider av tandlossningssjukdom är det viktigt att söka vård. Boka en delundersökning där en tandläkare kan undersöka tanden eller tänderna som känns lösa. På så sätt kan du snabbt få reda på om det är något som kräver en åtgärd.

Varför får man lösa tänder?

Dina tänder kan kännas lösa på grund av flera olika anledningar. Tänderna kan kännas lösa i samband med olika typer av behandlingar, de kan bli lösa efter ett trauma mot munnen, de kan även vara lösa på grund av tandlossning eller så kan tanden kännas lös utan att den är det.

Tandlossning

En lös tand behöver inte tyda på tandlossning, paradontit, men det kan vara så att lösa tänder innebär att du drabbats av en tandlossningssjukdom. Sjukdomsförloppet är långsamt vilket oftast betyder att den är svår att upptäcka och de tydliga symptomen kommer först i slutskedet. Därför är det viktigt att uppmärksamma symptom som exempelvis svullnad och ömt i tandkött, värk, förändrat tandkött och lösa tänder. Om du har flera symptom eller om du misstänker att du drabbats av en tandlossningssjukdom bör du kontakta din tandläkare för en kontroll.

Olyckor och trauman

En annan orsak till lösa tänder kan vara att du varit med om en olycka eller drabbats av ett trauma mot munnen, exempelvis om du fått ett föremål mot tänderna eller om käkarna har slagits ihop med stor kraft. Till tandskador räknas utslagna, uppslagna, inslagna tänder, frakturer eller lösa tänder. Om tanden fått en lättare slag och tanden endast är lite lös och sitter på rätt plats, finns det stor chans att den växer fast igen. Undvik att belasta tanden och kontakta din tandläkare för att höra om de anser att du behöver undersökas och hur du på bästa sätt tar hand om tanden.

Om tanden är ordentligt lös löper den stor risk att inte klara av att läka av sig själv. Det är då viktigt att omgående komma i kontakt med din tandläkare för att göra en undersökning. Tandläkaren kan efter undersökningen konstatera om tanden går att sätta tillbaka eller om rötterna tagit skada och tanden måste rotfyllas.

Mjölktänder ska bli lösa

Barnets första tänder heter mjölktänder och de första bryter ofta igenom när barnet är omkring sex till tolv månader. Vid ungefär tre års ålder har barnet fått alla 20 mjölktänder, men det är självklart individuellt hur snabbt tänderna växer fram. När barnet sedan blir omkring fem till sex år börjar det bli dags för mjölktänderna att bytas ut och ersättas av permanenta tänder. När de permanenta tänderna växer fram blir mjölktänderna lösa och lossnar. Ungefär vid 13 års ålder har barnet fått alla 28 permanenta tänder.

Mer om lösa tänder

Hur kan vi hjälpa dig?

De må vara en klyscha, men hos oss finns inga dumma frågor. Vi finns här 365 dagar om det är något. Du når oss som vanligt på 010-188 00 00.