Tillbakadraget tandkött

Har du tillbakadraget tandköttet? Det kan bero på att du har en tandköttsinflammation. Du ska inte vänta med att söka vård om du har tillbakadraget tandkött.

Tillbakadraget tandkött innebär att tandköttet har dragit sig tillbaka och att tandroten har blivit blottad. Tillbakadraget tandkött kan vara tecken på att du har en underliggande munsjukdom.

Att ta hand om dina tänder och ditt tandkött är viktigt för din allmänna munhälsa. Exempelvis påverkar tillstånd som tillbakadraget tandköttet din mun- och tandhälsa negativt och kan vara symtom på att du har en underliggande tandsjukdom. Tillbakadraget tandkött hos äldre är vanligt men tillståndet kan drabba alla.

Vad är tillbakadraget tandkött?

Tillbakadraget tandkött innebär att tandköttet har dragit sig tillbaka vilket i sin tur orsakar blottade tandhalsar. Det innebär att den övre delen av tandroten är exponerad. I samband med tillbakadraget tandkött kan du uppleva dina tänder som större än vad de faktiskt är, ökad känslighet och ilningar i tänderna. I och med att tillbakadraget tandkött leder till att tandroten blir exponerad kan du även löpa ökad risk för att drabbas av karies och bennedbrytning. Ett tillbakadraget tandkött kan inte växa tillbaka och därför är det viktigt att du söker vård så fort du misstänker att du har tillbakadraget tandkött.

Symptom på tillbakadraget tandkött

Det finns några symtom att vara uppmärksam på innan du drabbas av tillbakadraget tandkött, exempelvis om du har en tandköttsinflammation. Om du har en inflammation i tandköttet är ofta tandköttet rött och ömt, det kan även blöda vid användning av tandtråd och tandborstning. Om du redan har fått ett tillbakadraget tandkött kan du få följande symtom:

• Tanden ser längre ut än vad den är
  • Du känner en tunn skåra där tanden möter tandköttet
  • Ökad känslighet
  • Ilningar

När och hur bör jag söka vård?

Om du misstänker att du har drabbats av tillbakadraget tandkött ska du inte vänta med att söka vård. På så sätt får din tandläkare möjlighet att fastställa orsaken till tillståndet och påbörja eventuell behandling. Tillbakadraget tandkött kan exempelvis vara ett tecken på att du har en pågående tandköttsinflammation, något som i sin tur kan leda till tandlossning om det förblir obehandlat.

Har du tillbakadraget tandkött? Du boka en tid hos oss nedan.

Orsaker till tandköttsinflammation

Ett tillbakadraget tandkött innebär oftast att någonting i munhålan är i obalans. Den vanligaste orsaken till att du drabbas av tillbakadraget tandkött är en tandköttsinflammation men det finns även andra faktorer som kan orsaka ett tillbakadraget tandkött. Nedan hittar du vanliga orsaker till att tandköttet drar sig tillbaka.

• Tandköttssjukdom (tandköttsinflammation, tandlossning)
  • Hög ålder
  • Snusning och rökning
  • Felaktig och hård borstteknik
  • Arvsanlag

Behandling av tillbakadraget tandkött

Hur tillbakadraget tandkött behandlas beror på orsaken till tillståndet. Om det är en tandköttsinflammation som har orsakat tillbakadraget tandkött går inflammationen att behandla förutsatt att den upptäcks i tid. Då görs en omfattande rengöring där alla bakterier, plack och tandsten tas bort. Har inflammationen gått så pass långt att du har drabbats av tandlossning kan tanden i värsta fall behöva dras ut. Själva tandköttet kan dock inte återställas då ett tandkött som dragit sig tillbaka aldrig kan växa ut igen.

Du bör även se över din dagliga munvårdsrutin. Då kan en tandhygienist exempelvis ge dig individuella tips om hur du på rätt sätt tar hand om din mun och dina tänder. Några saker du kan göra hemma är att borsta tänderna två gånger om dagen med en mjuk tandborste och använda fluortandkräm. Du bör även dagligen använda tandtråd samt skölja munnen med en fluorskölj.

För att förhindra att tandköttet drar sig tillbaka finns det några saker man kan göra. Bland annat är det oerhört viktigt att upprätthålla goda munvårdsrutiner. Använd en mjuk tandborste och tandkräm med fluor men utan slipmedel. Borsta tänderna två gånger om dagen och komplettera din tandborstning med tandtråd. När du rengör dina tänder ska du se till att göra rent alla delarna, tändernas sidor, tuggyta, mellan tänderna och längs tandköttskanten. Undvik även sur mat och dryck för att minska risken för frätskador. För att förhindra tillbakadraget tandkött är det även bra att sluta snusa eller röka.

Har du frågor eller vill boka en tid hos oss? Fyll i formuläret nedan så hör vi av oss till dig så snart vi kan.

Relaterat till tillbakadraget tandkött