Glossit

Misstänker du att du har glossit? Glossit kan uppstå på grund av underliggande sjukdomar och därför ska du alltid söka vård för glossit.

Glossit kan orsakas av en svampinfektion, dålig munhygien eller vitaminbrist. Vanliga symtom vid glossit är en brännande känsla på tungan samt att tungan är svullen och röd.

Inflammerad tunga kan även kallas för glossit och kan bero på flera orsaker. Glossit kan vara ett tecken på att du har underliggande sjukdomar som exempelvis tandböld men kan också orsakas av vitaminbrist eller bristande munhygien.

Vad är glossit?

Glossit är en inflammation eller infektion på tungan som kan uppstå av olika anledningar. Om du har glossit blir tungan röd, svullen och du kan ha en brännande känsla på tungan och uppleva svårigheter med att tala och äta.

Orsaker till glossit

Glossit kan uppstå på grund av flera olika orsaker och kan bero på underliggande sjukdomar. Nedan hittar du de vanligaste orsakerna till glossit.

Infektioner

Bakterieinfektioner kan orsaka glossit. Exempelvis kan en tandköttsinfektion eller tandböld sprida sig till tungan och orsaka glossit.

Tandpressning

Om du pressar tänderna under en längre period kan du drabbas av glossit. I samband med tandpressning pressar du nämligen ofta tungan upp mot gommen vilket kan orsaka en inflammation. Om du exempelvis har en tandprotes som pressar mot tungan kan även detta orsaka glossit.

Vitaminbrist

Om du har brist på olika näringsämnen som järn eller B-12 kan du drabbas av glossit.

Autoimmuna sjukdomar

Sjögrens syndrom kan påverka slemhinnan i munnen och orsaka glossit.

Beläggning på tungan

Dålig munhygien kan leda till beläggningar på tungan. Beläggningar på tungan uppstår om matrester blir kvar på tungan. Du kan även utveckla beläggningar om du röker eller snusar. Dessa beläggningar kan i sin tur leda till att tungan blir inflammerad och försämra din allmänna tandhälsa.

Muntorrhet

Om du lider av muntorrhet eller tar läkemedel som kan orsaka muntorrhet kan risken för glossit öka.

Svampinfektion

En svampinfektion i munnen, oral candidos, kan orsaka glossit.

Symtom på glossit

Det vanligaste symtomet vid glossit är röd och svullen tunga. Andra symtom kan vara:

• Tungan gör ont och är öm. Detta kan i sin tur leda till svårigheter med att äta, tala och svälja.

• En brännande känsla på tungan.

• Gulvit beläggning som går att ta bort – orsakas vanligtvis av matrester, rökning och bakterier.

• Vit beläggning som går att ta bort: orsakas vanligtvis av en svampinfektion.

• Vit beläggning som inte går att ta bort: kan bero på en inflammatorisk slemhinnesjukdom, oral lichen planus.

Misstänker du att du har glossit? Glossit är ofta att tecken på att något inte står rätt till i munnen och att du kanske lider av underliggande mun- och tandsjukdomar. Därför ska du alltid uppsöka vård om du tror att du har glossit. Du kan boka en akuttid nedan.

Behandling för glossit

Hur glossit behandlas beror på den underliggande orsaken. Därför är det alltid viktigt att söka vård om du misstänker att du har glossit. Du ska alltid följa din tandläkares rekommendationer om hur just du ska behandla glossit. Nedan hittar du några vanliga behandlingar för glossit:

• Munskölj: Att skölja munnen dagligen med antibakteriell munskölj kan minska inflammationen och lindra smärtan.

• Antibiotika: Om glossit har orsakats av en bakteriell infektion kan du få antibiotika utskrivet av din tandläkare.

• Svamphämmande medel: Om glossit orsakats av en svampinfektion kan du få svamphämmande medel av din tandläkare för att motverka inflammation.

Hur förebygger jag glossit?

För att förebygga glossit är det viktigt att upprätthålla en god munhygien och ha en regelbunden munvårdsrutin. För att undvika att drabbas av glossit bör du:

• Använd tandtråd dagligen för att rengöra mellan tänderna och få bort matrester och plack som kan bildas där.

• Skrapa tungan med en tungskrapa för att avlägsna eventuella beläggningar och bakterier.

• Försök ha en balanserad kost och få i dig de näringsämnen som du behöver.

• Undvik tobak.

En god munvårdsrutin och regelbundna besök hos en tandläkare eller tandhygienist hjälper dig att förebygga problematik i munhålan. Regelbundna besök hos en tandläkare för kontroller av din allmänna munhälsa kan hjälpa dig att upptäcka eventuell problematik i munnen i ett tidigt skede och motverka behovet av mer omfattande och kostsamma behandlingar samt bevara din tandhälsa.

Hur kan vi hjälpa dig?

De må vara en klyscha, men hos oss finns inga dumma frågor. Vi finns här 365 dagar om det är något. Du når oss som vanligt på 010-188 00 00.