Ilningar eller isningar i tänderna är en typ av smärta som uppstår om man äter eller dricker något kallt. Ilningar är mycket vanligt och kan ha flera olika orsaker.

Varför får man ilningar?

Ilningar beror ofta på att tandens yta har skadads på ett eller annat sätt. Sådana skador kan uppstå exempelvis på grund av för hård tandborstning eller av ett hål i tanden. Ilningarna kan bli värre om dessa skador eller hål inte åtgärdas. Även frätskador och sprickor kan leda till ilningar i tänderna.

Var det länge sen du var hos tandläkaren? Fyll i formuläret så kommer vi att kontakta dig med ett erbjudande

Hur kan man förebygga ilningar?

Ilningar kan förebyggas genom att ha en bra munhygien. Genom att noggrant borsta tänderna två gånger om dagen med fluortandkräm kan man undvika hål som kan leda till ilningar. Att borsta rent längs tandköttskanten och använda tandtråd mellan tänderna gör att man får ett friskt tandkött och käkben. Det kan vara bra att använda en extra mjuk tandborste för att undvika att skada tandköttet när man borstar.

Vid användning av så kallade Whitening-tandkrämer konsultera först med din tandläkare då den typen av tandkräm ofta innehåller mer slipmedel.

Vid matintag blir tändernas yta något mjukare och tandborstens strån kan slita på tänderna. Det är viktigt att vänta minst 30 minuter efter man har ätit eller druckit något innan man borstar tänderna. Om man har ätit eller druckit något surt är det bra att vänta minst 60 minuter för att undvika frätskador.

Vad gör man om man har ilningar?

Om du plötsligt upplever ilningar i ett visst område i munnen är det bra att besöka en tandläkare för att undersöka om det blivit ett hål i tanden. Om du har ett hål i tanden är det viktigt att laga det.

Om du besväras av ilningar är det också viktigt att besöka en tandläkare för att få reda på orsaken till ilningarna. Olika orsaker har nämligen olika behandlingar. Om du exempelvis får ilningar på grund av sprickor i tänderna kan en bettskena hjälpa för att undvika nya sprickor. Om du istället har blottade tandrötter kan tandläkaren ibland täcka dessa med ett skyddande lack eller dental material. Det finns också olika tandkrämer som kan hjälpa vid ilningar genom att bilda ett tillfälligt skyddande lager på tänderna. Fråga oss på kliniken efter en tandkräm som kan lindra ilningar.
Är du i behov av akut tandvård, klicka här

Av Arthur Artlock