Träffa en tandhygienist i Borlänge

Tandhygienist i Borlänge

Förebyggande tandvård spelar en central roll för att du ska upprätthålla en sund munhälsa livet ut. Det bästa sättet att förebygga allvarlig sjukdom i munnen är nämligen genom att arbeta förebyggande. Den förebyggande tandvården består av två delar; din dagliga munvårdsrutin och regelbundna besök hos tandvården. Tandhygienister är de som arbetar förebyggande inom tandvården. Hos oss på Aqua Dental kan du bland annat besöka en tandhygienist i Borlänge.

En tandhygienist motverkar allvarliga sjukdomar i munhålan genom att bland annat rengöra dina tänder från plack och tandsten. Tandsten och plack är i sig ofarliga men kan, om de förblir obehandlade, leda till mer allvarliga munsjukdomar som tandköttsinflammation eller karies. Därför är det viktigt att de tas bort regelbundet.

Men tandhygienister kan även hjälpa dig om du är intresserad av vissa estetiska behandlingar. Exempelvis arbetar våra tandhygienister i Borlänge med tandblekning och Airflow. Dessa behandlingar tar bort missfärgningar från dina tänder och ger dig på så sätt ett fräschare och vitare leende.

Besök en tandhygienist i Borlänge: Så går det till

Din tandhygienist i Borlänge kommer börja med att göra en tandundersökning. På så sätt kan din tandhygienist göra en bedömning av hur mycket tandsten och plack som har samlats på dina tänder. Även tecken på inflammationer i munnen och karies kan upptäckas.

Därefter påbörjar din tandhygienist i Borlänge rengöringen samt plack- och tandstensborttagningen. Din tandhygienist kommer börja med att ta bort plack och tandsten som samlats på tänderna och längs tandköttets kant. Därefter tas tandsten och plack bort som samlats mellan dina tänder. Mängden tandsten skiljer sig åt från person till person och om du skulle ha mycket tandsten kan ibland ett återbesök vara nödvändigt för att all tandsten ska kunna tas bort. Om så skulle vara fallet för dig kommer du få information kring detta.

När dina tänder är rengjorda brukar dina tänder poleras och ibland kan även din tandhygienist bedöma att du är i behov av fluorlack. Fluorlack stärker tandemaljen och ger på så sätt dina tänder ett bättre skydd mot kariesangrepp. Slutligen får du instruktioner och råd kring hur du, själv hemma, tar hand om din munhälsa på bästa sätt. Du kan exempelvis få tips på vilka steg som du bör inkludera i din dagliga munvårdsrutin.

Boka tid hos en tandhygienist

Behöver du boka en tid hos en tandhygienist i Borlänge? Du kan boka via vår onlinebokning alternativt ringa oss på 024 - 324 90 50

Därför bör du besöka en tandhygienist regelbundet

Förebyggande tandvård hjälper dig att upprätthålla en sund tandhälsa och undvika allvarliga sjukdomar i munhålan. Nedan hittar du flera skäl till varför det är viktigt med regelbundna besök hos en tandhygienist.

• Du rengör dina tänder och ditt tandkött regelbundet från plack och tandsten

• Allvarliga tandbesvär undviks och förebyggs

• Om du skulle ha en munsjukdom kan denna upptäckas i ett tidigt skede vilket minskar risken för allvarliga komplikationer

• Eventuella missfärgningar behandlas och du får ett fräschare leende

• Du får tips och råd kring vilka steg din munvårdsrutin bör innehålla

Munvård

Det förebyggande arbetet som du gör själv hemma ger dig goda förutsättningar till att undvika allvarliga munsjukdomar som kan påverka din munhälsa negativt. För att din munvårdsrutin ska vara så effektiv som möjligt bör den innehålla följande steg:

• Borsta tänderna: borsta tänderna två gånger om dagen med fluortandkräm

• Använd tandtråd: Använd tandtråd eller mellanrumsborstar dagligen för att få bort plack och bakterier mellan tänderna

• Munskölj: Skölj munnen dagligen med fluorskölj för ge dina tänder ett extra skydd mot karies

Vanliga frågor

Minst vartannat år bör man besöka en tandhygienist. Vissa kan dock behöva gå oftare beroende på hur vårdbehovet ser ut. Exempelvis kan vissa behöva gå en gång i halvåret.

En tandläkare arbetar med att undersöka, diagnostisera och behandla munsjukdomar med en tandhygienist arbetar för att förebygga sjukdom.

Ja, vi är anslutna till Försäkringskassan.

 Läs mer om det statliga tandvårddstödet.

Våra kliniker

Du hittar din tandhygienist i Borlänge på Stationsgatan 10.

Kontakta oss

har du några frågor eller vill boka tid är du varmt välkommen att använda onlinebokningen eller ringa vårt servicecenter på 010-188 00 00.

Telefontider

Måndag - Torsdag: 07:30 - 19:00