Boka tid hos en tandhygienist i Falun

Tandhygienist i Falun

Förebyggande tandvård ger dig de bästa möjligheterna för att förhindra uppkomsten av olika sjukdomar i munhålan. Din dagliga munvårdsrutin i kombination med regelbundna tandläkarbesök är de två beståndsdelarna inom den förebyggande tandvården. Med förebyggande tandvård värnar du om din munhälsa och undviker allvarlig sjukdom. Tandhygienister är de som arbetar förebyggande och hos oss på Aqua Dental  kan du bland annat besöka en tandhygienist i Falun.

En tandhygienist motverkar munsjukdomar genom att bland annat ta bort plack och tandsten från dina tänder. Att besöka en tandhygienist för professionell rengöring är mycket viktigt då plack och tandsten, som i sig är ofarliga tillstånd, på sikt kan leda till att drabbas av allvarliga sjukdomar som tandköttsinflammation eller karies.

Men du kan även besöka en tandhygienist av estetiska skäl. En tandhygienist i Falun erbjuder exempelvis estetiska behandlingar som Airflow och tandblekning. Tandblekning och Airflow tar bort missfärgningar från dina tänder och kan på så sätt ge dig ett vitare och fräschare leende.

Besök en tandhygienist i Falun: Så går det till

Din tandhygienist i Falun kommer i början av ett besök att undersöka dina tänder för att kunna göra en bedömning av mängden plack och tandsten på dina tänder. På så sätt kan även eventuella inflammationer i munnen eller karies upptäckas.

Därefter påbörjas själva rengöringen och borttagningen av plack och tandsten. I ett första skede tas tandsten och plack bort som samlats längs tandköttets kant och på tänderna. Om du skulle ha tandsten på mer svårtåkomliga platser som mellan tänderna tas detta bort därefter. Hur mycket tandsten en person har kan skilja sig åt och beroende på mängden tandsten du har kan ibland ytterligare ett besök vara nödvändigt. Din tandhygienist i Falun kommer informera dig om detta i sådana fall.

När dina tänder har rengjorts från plack och tandsten poleras de vanligtvis med en poleringspasta och vid behov kan även din tandhygienist i Falun välja att applicera ett fluorlack. Fluorlack gör dina tänder extra motståndskraftiga mot karies. Din tandhygienist i Falun kommer även att vid behandlingens slut ge dig tydliga instruktioner, råd och tips kring vilka steg din dagliga munvårdsrutin bör innehålla så att din egenvård blir så effektiv som möjligt.

Boka tid hos en tandhygienist

Är du intresserad av att boka en tid hos en tandhygienist i Falun? Du bokar enklast en tid via vår onlinebokning.

Därför bör du besöka en tandhygienist regelbundet

Med förebyggande tandvård upprätthåller du en sund tandhygien och en god munhälsa genom hela livet. Det finns flera anledningar till varför regelbundna besök hos en tandhygienist är viktigt:

• Dina tänder och ditt tandkött rengörs regelbundet från plack och tandsten

• Munsjukdomar kan förebyggas och upptäckas snabbt

• Du blir av med missfärgningar

• Du får information kring hur du, med hjälp av egenvård, upprätthåller en god tandhygien på bästa sätt

Munvård

Det förebyggande arbetet som sker i hemmet är mycket viktigt och hjälper dig undvika allvarlig sjukdom. Med regelbundna besök hos tandvården och en noggrann munvårdsrutin arbetar du aktivt förebyggande och investerar i din munhälsa. Din dagliga munvårdsrutin bör inkludera att borsta tänderna två gånger om dagen med fluortandkräm, använda tandtråd dagligen och att skölja munnen med en munskölj som innehåller fluor.

Vanliga frågor

Minst vartannat år bör du gå till en tandhygienist för professionell rengöring. Beroende på ditt individuella vårdbehov kan du dock behöva gå oftare. Exempelvis rekommenderas vissa regelbundna besök en gång i halvåret.

En tandläkare genomför undersökningar, diagnostisera munsjukdomar och behandlar dessa. En tandhygienist å andra sidan förebygger istället tandsjukdomar innan de utvecklas.

Ja, vi är anslutna till Försäkringskassan.

 Läs mer om det statliga tandvårddstödet.

Våra kliniker

Du hittar din tandhygienist i Falun på Slaggatan 1.

Kontakta oss

har du några frågor eller vill boka tid är du varmt välkommen att använda onlinebokningen eller ringa vårt servicecenter på 010-188 00 00.

Telefontider

Måndag - Torsdag: 07:30 - 19:00