Boka tid hos en tandhygienist i Norrköping

Tandhygienist i Norrköping

För att ta hand om din munhälsa på bästa sätt och upprätthålla en god munhygien är det viktigt med regelbundna tandläkarbesök. Att arbeta förebyggande med hjälp av besök hos en tandhygienist och en god egenvård ger dig rätt förutsättningar för att bibehålla en god tandhälsa genom hela livet. Hos oss på Aqua Dental kan du bland annat träffa en tandhygienist i Norrköping.

En tandhygienist arbetar förebyggande och hjälper dig på så sätt att undvika diverse olika tandsjukdomar. Vid ett besök hos en tandhygienist i Norrköping rengörs din mun genom att tandsten och plack tas bort. Tandsten är en hård beläggning som inte går att ta bort själv med hjälp av tandborstning och tandtråd. Om tandsten inte behandlas kan det orsaka en tandköttsinflammation. Du får även råd kring vilka steg som bör ingå i din munvårdsrutin när du besöker en tandhygienist i Norrköping.

Du kan även få hjälp med att få bort missfärgningar från dina tänder om du bokar tid hos en av våra tandhygienister i Norrköping. Exempelvis erbjuder vi estetiska behandlingar som Airflow och tandblekning.

Med regelbundna besök hos en tandhygienist kan eventuella tandsjukdomar upptäckas i ett tidigt skede. På så sätt kan du undvika att tillstånden blir alltför omfattande och kräver mer kostsamma behandlingar.

Så går ett besök hos en tandhygienist i Norrköping till

Din tandhygienist i Norrköping kommer börja med att undersöka dina tänder och ditt tandkött för att kunna upptäcka tecken på bakterier, karies eller inflammationer. Även mängden tandsten och plack på dina tänder kommer att undersökas.

Sedan inleder din tandhygienist i Norrköping själva rengöringen. Först kommer tandsten och plack som har samlats längs tandköttskanten och tänderna att tas bort, vanligtvis med hjälp av ett ultraljud. Om du skulle ha tandstensuppbyggnad mellan tänderna eller liknande kommer en tandstensskrapa att användas för att få bort tandstenen. Ibland kan ett återbesök vara nödvändigt beroende på hur mycket tandsten du har på dina tänder. Din tandhygienist i Norrköping kommer i sådana fall att informera dig om detta.

När rengöringen är avslutad brukar dina tänder vanligtvis poleras med en särskild poleringspasta som liknar tandkräm. Beroende på hur situationen ser ut i munnen kan även din tandhygienist besluta att applicera fluorlack på dina tänder. Fluorlack stärker emaljen, tandens ytterst lager, och ger på sätt dina tänder ett extra skydd mot karies. Vid behandlingens slut får du även tips på hur du, på bästa sätt, upprätthåller en god munhälsa.

Boka tid hos en tandhygienist

Du kan boka en tid för ett besök hos en tandhygienist i Norrköping via vår onlinebokning. Du kan även ringa oss på 0114 - 40 25 20

Därför är det viktigt att gå till en tandhygienist

Hur regelbundet du behöver besöka en tandhygienist beror på hur ditt individuella vårdbehov ser ut. Din tandhygienist kommer att vid ditt besök informera dig om hur ofta du bör gå dit. Det är viktigt att regelbundet gå till en tandhygienist av flera skäl. Nedan hittar du anledningar till varför det är viktigt med förebyggande tandvård.

• Rengöring av hela munnen

• Din munhälsas status kontrolleras regelbundet

• Tandbesvär kan upptäckas i ett tidigt skede

• Du förebygger diverse olika allvarliga tandsjukdomar

• Du får bort missfärgningar från dina tänder

• Individuella råd baserade på din munhälsas status

Munvård

Att regelbundet gå till en tandhygienist för professionell rengöring är bara en del av den förebyggande tandvården. En stor del av det förebyggande arbetet sker nämligen hemma. En god munvårdsrutin hjälper dig att förebygga allvarlig sjukdom i munhålan och upprätthålla en sund munhygien. En noggrann munvårdsrutin bör innehålla följande steg:

• Tandborstning morgon och kväll med fluortandkräm

• Använda tandtråd eller mellanrumsborstar dagligen för att rengöra mellan tänderna

• Skölja munnen med en munskölj som innehåller fluor dagligen

Vanliga frågor

Alla bör gå till en tandhygienist minst vartannat år. Men beroende på vårdbehov kan vissa behöva besöka en tandhygienist en gång i halvåret.

En tandläkare genomför undersökningar, diagnostiserar och beslutar om eventuella behandlingar medan en tandhygienist arbetar förebyggande. En tandhygienist arbetar för att förebygga karies, tandlossning och andra munsjukdomar samt ger dig individuella skötselråd.

Ja, vi är anslutna till Försäkringskassan. Därmed har du rätt till det statliga tandvårdsstödet hos oss.

 Här kan du läsa mer om det statliga tandvårddstödet.

Våra kliniker

Du hittar din tandhygienist i Norrköping på Hantverkaregatan 20 .

Kontakta oss

har du några frågor eller vill boka tid är du varmt välkommen att använda onlinebokningen eller ringa vårt servicecenter på 010-188 00 00.

Telefontider

Måndag - Torsdag: 07:30 - 19:00